Čo cirkuluje, to je ekologické

0

Zober – vyrob – zahoď. Zdá sa to hlúpe, ale presne takto funguje terajší model lineárnej ekonomiky. Jeho protikladom je cirkulárna ekonomika.

Pojem cirkulárna ekonomika sme už všetci niekde započuli, ale chápeme ho aj vo vzťahu k našej každodennosti? Keďže je to veľmi dôležité, objasnime si ho na niečom, čo naozaj všetci denne potrebujeme a používame – na oblečení.

Súčasný model textilného priemyslu od dizajnu výrobku až po jeho likvidáciu funguje tak, že vyťažíme obrovské množstvá neobnoviteľných surovín, vyčerpáme pôdu a spotrebujeme množstvo vody na výrobu niečoho, čo používame len veľmi krátko. Odhaduje sa, že viac ako polovica rýchlej módy (fast fashion) sa zlikviduje za menej než rok.

Je to síce nesmierne pohodlné, ale z dlhodobého hľadiska je to tiež široká brána do ekologického pekla – šatstvo skončí v odpade podobne ako plast. Pozrime sa preto, ako oproti tomu funguje princíp cirkulárnej ekonomiky.

Cirkulárna ekonomika

Pri cirkulárnej ekonómií sa zohľadňuje najmä pôvod a množstvo spotrebovaného materiálu a energie.

1. Dizajn

Úloha dizajnu je v cirkulárnej ekonomike kľúčová. Rozhodnutia vo fáze dizajnovania totiž až na 80 percent ovplyvňujú, čo sa s výrobkom stane na konci jeho životnosti. Cirkulárny dizajn zohľadňuje voľbu materiálu a jeho ekologickú stopu, možnosti opätovného použitia, opravy a predĺženia životnosti, usiluje sa o nadčasový dizajn a minimalizmus.

Pozrime sa bližšie napríklad na značku Créeme. Ich spodná bielizeň je vyrobená z certifikovanej nefarbenej prírodnej bavlny, ktorá je zdravá a zároveň šetrná k prírode. Mosadzné komponenty sú recyklovateľné a bielizeň možno na konci použitia kompostovať, keďže neobsahuje žiadne syntetické látky ani farbivá.

2. Výroba

Odkiaľ pochádza materiál a energia vo výrobe? Používame druhotné suroviny a eliminujeme tvorbu odpadu? Aký je dopad výroby na životné prostredie? Cirkulárny biznis zohľadňuje pri výrobe pôvod a množstvo spotrebovaných materiálov a energie, snaží sa využívať druhotné suroviny, a tým obmedziť množstvo vyťažených vzácnych zdrojov. Takéto opatrenia pozitívne vplývajú aj na peňaženku podnikateľa, pretože zefektívňujú procesy a šetria náklady.

Opäť môžeme ako príklad uviesť značku Créeme, ktorá vyrába spodnú bielizeň iba z certifikovanej bavlny s menšou ekologickou stopou ako konvenčná bavlna – v porovnaní s klasickým pestovaním dokáže ušetriť viac než 70 % vody.

3. Používanie

Cirkulárna ekonomika sa tiež snaží o čo najdlhšie udržanie výrobkov, komponentov a materiálov v obehu, teda predlžuje fázu používania. Výrobca cirkulárneho oblečenia preto dbá na nadčasový dizajn, opätovné použitie, opraviteľnosť a využitie kvalitných trvácnych materiálov, ktoré možno recyklovať alebo kompostovať.

Môže vám tiež oblečenie poskytnúť na prenájom, aby ho mohlo vynosiť čo najviac ľudí. Neveríte? Značka Šumné ponúka prenájom kvalitných výrobkov od lokálnych značiek, ktoré vyrábajú oblečenie v duchu slow fashion na rôzne časové obdobie. Ak sa vám kúsok zunuje, jednoducho ho vrátite a vyberiete si iný. Ten pôvodný sa riadne vyčistí, ošetrí a môže putovať k ďalšiemu zákazníkovi.

4. Koniec životnosti

Cirkulárny podnik sa snaží, aby sa z jeho výrobku nestal odpad, ktorý skončí na skládke alebo v spaľovni. Výrobok, komponent či materiál je možné upcyklovať alebo recyklovať. Upcyklácia textilu znamená, že materiál, ktorý by inak skončil ako odpad, bude premenený na nový výrobok s vyššou hodnotou. Ak už nevieme textil upcyklovať, mali by sme ho vytriediť na recykláciu. Podstatné je, aby neskončil na skládke alebo voľne odhodený v prírode.

Príkladom upcyklácie je značka Bartinki. Je to slow fashion značka produkujúca unikátne kúsky alebo limitované edície z vintage či nechcených materiálov. Každý model je navrhnutý (poskladaný) z dostupných materiálov a potom strihaný, upravovaný a šitý krok za krokom v malej dielni v Piešťanoch. Finálny výrobok je výsledkom dostupnosti materiálov, štýlu dizajnérky a odporúčaní profesionálnej krajčírky. Ak už upcyklácia textilu možná nie je, prichádza na rad recyklácia. O tú sa postará napríklad spoločnosť SK-TEX. Odpadový textil recykluje do výrobkov, ktoré nájdeme ako výplňový materiál v autách, gaučoch, ale aj v domoch ako izoláciu.

Je pravda, že mnohých užívateľov odrádzajú vyššie ceny za takéto výrobky, ale vyššie sú aj náklady na ich výrobu. Úprimne? Najvyššiu cenu za naše pohodlie aj tak platíme už dnes!

(dr)

Odpovedať