DOMO GLASS – noblesa skla na tisíc spôsobov


Banskobystrická firma DOMO GLASS vyvíja už viac ako dvadsať rokov predovšetkým na zákazku inovatívne produkty, v ktorých spája kvalitné materiály s noblesou skla. Okrem iného ponúka dekorované sklo, vzorové pieskovanie, digitálnu potlač skla či lakovanie. Podľa konateľa spoločnosti JAKUBA MIARTUŠA je základom úspechu najmä to, aby vás práca vnútorne napĺňala. Ak to tak nie je, musíte si v nej zmysel nájsť.

Aké boli začiatky vášho podnikania?

Bol to klasický príklad prevzatia rodinného podniku, v ktorom som najskôr dvanásť rokov pracoval. Do spoločnosti, ktorú založili moji rodičia, som nastúpil v čase, keď už bola naplno zabehnutá. Na trhu stabilne pôsobila už niekoľko rokov. Pomáhal som na úseku realizácií zákaziek zo skla a technického plánovania. Začínal som na nižších pozíciách, postupne – s pribúdajúcimi skúsenosťami – som profesijne rástol. Nebolo to tak, že by mi rodičia ihneď zverili vysokú pozíciu. Táto skúsenosť mi pomohla získať potrebný nadhľad nad fungovaním spoločnosti. To som neskôr začal využívať pri návrhoch na zlepšenie procesov. Niektoré sme aj aplikovali do praxe. Samozrejme, nie všetky, keďže som ešte nemal komplexný prehľad. Až časom – keď som postúpil na zodpovednejšie pozície, napríklad ako projektový manažér či technický riaditeľ – som si vedel viacero skutočností pospájať a prísť s kvalitnejšími návrhmi. Dnes vediem spoločnosť na úrovni konateľa (budúceho spoločníka), pričom denne čerpám zo svojich predchádzajúcich skúseností, ktoré mi pomáhajú pri rozhodovaní a efektívnom vedení firmy.

Zmenili by ste niečo, keby ste začínali podnikať dnes?

Pravdepodobne áno. Zrejme by som uvažoval o menšom podniku s menšími záväzkami, ktorý by mi poskytol väčšiu slobodu. Samozrejme, prácu s rodinou vnímam dodnes ako veľkú výhodu. Na tom by som nič nemenil. S dnešnými znalosťami a skúsenosťami by som však už určite nešiel bezhlavo do rôznych zaväzujúcich, niekedy až priam rizikových situácií. Viac by som premýšľal, analyzoval a potom sa rozhodoval v otázkach personálnych aj obchodných.

Čo by ste odkázali začínajúcim podnikateľom?

Majte prečítaného seba samého. Poznajte svoje talenty, ktoré neprestajne rozvíjajte a stavajte na nich.

Využívali ste služby SBA?

V minulosti nie. Momentálne sme ich však začali využívať a aj sledovať vaše zaujímavé projekty.

Patríte medzi rodinné podniky. Kto všetko pracuje vo vašej firme?

Okrem zamestnancov mimo rodinného kruhu sa na pracovnej činnosti aktívne podieľam ja, mladší brat, rodičia, strýko a aj náš rodinný priateľ, ktorého považujeme už odjakživa za súčasť rodiny, keďže sme spolu vyrastali. V minulosti u nás pôsobil aj môj ďalší strýko a mladšia sestra. Využívam aj služby svojich švagrov.

Akú radu by ste dali ďalšej generácii pri preberaní rodinného žezla firmy?

Základom je, aby práca človeka vnútorne napĺňala. Treba vidieť zmysel v tom, čo robí. Pokiaľ to tak nie je, musí ten zmysel nájsť.

Čo je kľúčom k úspešnej rodinnej firme?

Spoločná komunikácia, čestnosť a pracovitosť. A pokiaľ možno aj miliardy (smiech).

Kde všade možno vaše produkty nájsť?

V administratívnych budovách, rodinných aj bytových domoch. Niektoré realizácie máme v múzeách, zdravotníckych zariadeniach, obchodných priestoroch, ale napríklad aj na verejných priestranstvách.

Aké sú najobľúbenejšie produkty?

Vyrábame rozličné dizajnové produkty zo skla a z kovu pre architektúru a interiérový dizajn. V súčasnosti sa zameriavame najmä na dizajnové schodiská a repliky industriálnych stien a dverí, pretože pri nich využívame celý potenciál našej spoločnosti.

Pracujete na zákazku. Označili by ste niektorý váš projekt za výnimočný?

Produkty vyrobené na mieru sú vždy niečím výnimočné. Každý rok sa nám však podarí pracovať na niekoľkých skutočne originálnych projektoch, kde máme možnosť aktívne priložiť ruku k dielu vďaka našej odbornosti, bohatým skúsenostiam a individuálnemu prístupu. Vlani sme napríklad pracovali na obnove národnej kultúrnej pamiatky Jurkovičova tepláreň alebo na národnej kultúrnej pamiatke Spilka (pivovar Stein). Zaujímavou zákazkou na mieru bolo vybudovanie sklenej fontány na Národnom futbalovom štadióne.

Ako vaše podnikanie ovplyvnila súčasná pandemická situácia?

Začiatok pandémie sme v zásade nepocítili, pretože sme na tom boli dobre z hľadiska objemu zákaziek. Pandemická situácia však na začiatku výrazne ovplyvnila možnosť realizovať zákazky zvyčajným spôsobom, pretože sme ako všetci podliehali opatreniam, ktoré boli v tom čase veľmi prísne. No dokázali sme sa prispôsobiť. Robilo sa tak, ako nám obmedzenia dovoľovali, čo nakoniec zvýšilo naše náklady, obchodná marža sa nám znížila. No napriek všetkým komplikáciám sme to zvládli a pokračujeme ďalej. Myslím si, že rok 2021 bude ešte náročnejší, pretože spoločnosti a ľudia sú pri finančných rozhodnutiach už omnoho opatrnejší.

Aké máte plány do budúcnosti?

S výhľadom ideálnej a stabilnej situácie je to expanzia, rozvoj a s tým spojené investície. Stále sa držíme napĺňania dlhodobých plánov a cieľov, ktoré sme si v minulosti stanovili.

Martina Gyenes
Foto: Domoglass

Služba na podporu rodinného podnikania poskytuje bezplatné poradenstvo, informácie a odbornú pomoc pre rodinné podniky, ktoré riešia otázky spojené s nástupníctvom a s generačnou výmenou, hľadajú možnosti rozvoja potenciálu členov rodinného podniku, plánujú integrovanie profesionálneho manažmentu, pripravujú transfer vlastníctva alebo v súčasnosti riešia dopady koronakrízy na rodinný podnik.

Viac informácií k tejto službe a otvoreným výzvam nájdete TU.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search