Inteligentný FeverScreener

0

„Koronakríza nás prinútila premýšľať, ako umelú inteligenciu využiť v prospech ľudí a ich zdravia,“ hovorí TOMÁŠ TIEFENBACH, riaditeľ spoločnosti Lurity.

Čo ste si pomysleli, keď koronakríza začala mať vážny dopad na náš každodenný život?

Keď sme išli na home office, mysleli sme si, že to bude len týždeň či dva, no potom sme si uvedomili vážnosť situácie. Našu reklamnú sieť prevádzkujeme hlavne v obchodných centrách, takže po ich zavretí sa naše príjmy dostali prakticky na nulu. A tak sme spolu s tímom programátorov dali hlavy dokopy a začali vymýšľať, čo ďalej.

Vymysleli ste niečo, čo by ľuďom mohlo pomôcť?

Napadlo nás využiť termokamery, ktoré majú veľký potenciál. Dokážu na vzdialenosť pätnásť až dvadsať metrov zmerať teplotu viacerým ľuďom naraz. Lenže sú veľmi drahé, takže to bolo neefektívne riešenie. Povedali sme si, že musíme vymyslieť niečo lacnejšie, čo zjednoduší situáciu podnikateľom aj rôznym inštitúciám. Na mnohých miestach sa merala teplota teplomermi, čo bolo manuálne náročné aj zdĺhavé. Tvorili sa rady, jeden nakazený človek mohol nakaziť ostatných, obsluha bola v neustálom nebezpečenstve. Takže výborné riešenie by bolo automatizované meranie teploty. Rýchle, spoľahlivé a bezpečné. Všade tam, kde sa premelie viac ľudí.

Aký je princíp fungovania?

Je to vlastne veľký tablet, ktorý má viacero kamier. Jedna z nich slúži na detekciu tváre, ďalšia na termálnu detekciu, sníma teplo, je nastavená tak, aby dokázala veľmi presne určiť teplotu, v rozmedzí plus-mínus 0,3 stupňa. Keď sa človek pred kameru postaví, urobí mu termálny sken a zobrazí jeho teplotu. Keďže sa na Slovensku veľmi rýchlo zaviedla aj povinnosť nosenia rúška, tak sme tam pridali aj takúto funkciu. Vieme odhaliť prakticky všetky typy rúška, ktoré sa predávajú na Slovensku, dokonca aj to, že rúško nemáte nasadené správne. Systém, samozrejme, môže fungovať aj ako bezpečnostný alebo dochádzkový systém, ale väčšina klientov ho zatiaľ využíva na kontrolu teploty a rúška. Nie je to naše zariadenie, my ho nevyrábame, my sme vyvinuli softvér.

Má váš systém budúcnosť aj po koronakríze?

Až teraz sme začali vnímať vážnejšie to, čo sme predtým často prehliadali. Prísť do roboty s horúčkou, prechodiť chrípku, to bola úplne bežná vec. Verím, že správanie zamestnancov i zamestnávateľov sa v tomto ohľade zmení. Že meranie teploty bude aktuálne stále, napríklad v časoch chrípkových epidémií, ktoré sa stále opakujú. Ďalšou možnosťou využitia je napríklad čítanie tváre. A to sa dá využiť pri bezpečnostných opatreniach vo firmách. Lebo vstupnú kartu môže ktokoľvek stratiť, alebo mu ju ukradnú. Tvárová biometria ponúka vyššiu úroveň zabezpečenia, lebo systém dokáže vyhodnotiť, či prístupovú kartu skutočne používa osoba, ktorej patrí.

Môže byť systém užitočný aj pre ľudí v bežnom živote?

Viem si ho predstaviť napríklad ako rezervačný systém, ktorý umožní objednať lístky do kina a zároveň osobe odmerať teplotu. Alebo ako vyvolávací systém u telekomunikačných operátorov, alebo v bankách… Záleží na situácii a aktuálnom dopyte, možností je dosť. Systém sme už inštalovali napríklad na ministerstve zdravotníctva, používajú ho aj v YEME, Technogyme, majú ho Letové prevádzkové služby SR či Slovak Parcel Service. Určite by ho dokázali využiť aj školy a škôlky.

Systém bol pôvodne určený na marketingové účely. V čom ste sa odlíšili od konkurencie?

Naše citylighty, veľké obrazovky, nájdete v obchodných centrách po celom Slovensku. Klient si svoju reklamu môže objednať online, prakticky za pár minút sa už môže zobrazovať. Je to bleskový proces v porovnaní napríklad s plánovaním a nákupom bilbordovej reklamy, ktorý trvá dni alebo týždne. Reklama u nás je pohyblivá, takže je oveľa väčšia pravdepodobnosť, že ju ľudia zaregistrujú, pozrú sa na ňu, že ich osloví. To sa pri bežných statických reklamných formátoch nijako nedá zabezpečiť. Reklamy je totiž už tak veľa, že u ľudí funguje tzv. bannerová slepota – podvedomé ignorovanie grafických bannerov všade okolo nás. Navyše, naše kampane sú oveľa adresnejšie.

Prečo?

Kamery na našich inteligentných citylightoch presne vedia spočítať, koľko ľudí sa na reklamu pozrelo, umelá inteligencia v nich na 99 percent vie odhadnúť pohlavie a veľmi presne aj vek. Všetky dáta vyhodnocujeme a klientovi vieme dať presné čísla, koľko ľudí z požadovanej cieľovej skupiny videlo jeho reklamu. Samozrejme, všetko je striktne anonymné a pracujeme iba s agregovanými dátami, z ktorých nie je možné identifikovať jednotlivca. Obrovskou devízou je, že reklama u nás sa môže meniť v reálnom čase, napríklad s priamym prepojením na e-shop alebo rezervačný systém. Napríklad cestovná kancelária si tak môže u nás počas jedného dňa odpromovať aj tisícku zájazdov.

Vaša firma bola hosťom konferencie ZÁKAZNÍK 2018: TRENDY – TIPY – NÁPADY. V bratislavskom Národnom podnikateľskom centre ju organizuje Slovak Business Agency, ktorá podporuje podnikateľov prostredníctvom rôznych programov a projektov. Ako vnímate takúto podporu štátu smerom k podnikateľom?

V každom prípade je takáto pomoc nutná. A každý podnikateľ, ktorý ju využije, by určite ocenil čo najnižšiu byrokratickú záťaž s tým spojenú. Ak by som spomenul napríklad startupy, okrem podpory samotného startupového ekosystému by bolo skvelé, ak by štát dokázal nové nápady, ktoré sa narodia, využiť pre seba vo svoj prospech. Aby potom nemusel rovnaký nápad nakupovať z iných krajín.

Text: (slo)

Tomáš Tiefenbach

je riaditeľ spoločnosti Lurity, ktorá umiestňuje digitálne obrazovky na rušných miestach. Reklama je cielená pomocou umelej inteligencie a spája tak digitálnu a offline reklamu. V koronakríze spoločnosť vyvinula FeverScreener, ktorý ľuďom pri vstupe do budov automaticky odmeria teplotu a odkontroluje, či má osoba na tvári rúško.

Odpovedať