Majstrovské kúsky mäsa z Trenčína

0

Pred tridsiatimi rokmi si Jakub Ilavský otvoril malý vidiecky obchodík s mäsom s jediným zamestnancom. Dnes je z jeho firmy moderný závod s vyše sto zamestnancami a piatimi vlastnými predajňami. Nielen v Trenčíne, kde býva a má sídlo firmy, ale aj v Novej Dubnici či v bratislavských mestských častiach Lamač a Dúbravka. Spolu s Jakubom je s firmou  od začiatku spojená aj jeho manželka Mária.

Firma, ktorá spracúva prevažne bravčové a hovädzie mäso, počas troch dekád prekonala všetky výzvy. „Uplynulých tridsať rokov ich bolo plno. Rovnako ako práce pri ich napĺňaní. So všetkými porevolučnými prekážkami v biznise s potravinami, čo k tomu patrili. V deväťdesiatych rokoch, ešte skôr, ako sa na Slovensku etablovali veľké zahraničné obchodné reťazce, bolo všetko oveľa jednoduchšie ako neskôr po vstupe do EÚ,“ rekapituluje Mária Ilavská. Cíti hrdosť na to, ako sa jej s manželom postupne darilo firmu rozvíjať. „Pri vstupe do EÚ sme zároveň otvárali náš nový závod v Trenčíne. Naprojektovali a postavili sme ho podľa najprísnejších štandardov. Tak, aby sme mohli obchodovať aj s veľkými zákazníkmi. Oproti maličkému mäsiarstvu, v ktorom sme začínali, sme urobili obrovský krok vpred,“ spomína. Podnik sa stále rozrastal, no štatút rodinnej firmy si udržal. Z toho má Mária Ilavská ešte väčšiu radosť.

Rodina v centre diania

Čo je podľa nej najväčším benefitom rodinného podnikania? „Spoločné záujmy a dôvera, ktorá je v rodine samozrejmosťou,“ vraví. „Keď sme začínali, deti boli malé, ale stále boli v centre diania. Celkom prirodzene sa potom štúdiom začali pripravovať na prácu vo firme. Negatívom spoločného podnikania sú občasné konflikty v práci, ktoré sa môžu preniesť aj domov. Hoci sme sa za tie roky naučili do súkromia prenášať minimum problémov, občas sa stane, že negatívne emócie ešte doma doznievajú.“ Platí to aj naopak? „Samozrejme! Ak si pozitívnu emóciu prenesieme domov, to je tá lepšia stránka veci.“ Aktuálne vo firme pôsobí syn, ktorý je aj prokurista. V minulosti tam pracovala i staršia dcéra ako asistentka rodičov. „Určite je najmä syn pokračovateľom, ale v budúcnosti sa možno stanú súčasťou firmy aj dcéry,“ dodáva Ilavská.

Vo firme Ilavský sa zameriavajú na tradičnú receptúru

Vo firme Ilavský sa zameriavajú na tradičnú receptúru

Pomoc SBA v pravý čas

Úvahy o postupnom odovzdaní kompetencií mladšej generácii boli hlavným dôvodom rozhodnutia uchádzať sa o pomoc od Slovak Business Agency (SBA) v schéme podpory rodinného podnikania. „Z vlastnej skúsenosti sme nevedeli o ničom, v čom by boli rodinné firmy na Slovensku podporované alebo zvýhodňované. Až do momentu, kým sme sa nedozvedeli o SBA. Určite by som podobnú skúsenosť odporučila aj ostatným firmám. Ja som výzvu objavila náhodou, na internete. V súčasnosti však už stránku SBA pravidelne sledujem.“ V rámci poradenstva s expertmi sa firma zamerala na postupy pri prípadnej generačnej výmene. „Výsledkom našich konzultácií je okrem iného zadefinovanie potrebných kompetencií a osobnostných vlastností profesionálneho manažmentu, ktorý by mal doplniť organizačnú štruktúru po generačnej výmene. Do budúcnosti máme v pláne postupne zabezpečovať mladých odborníkov na hlavné manažérske posty. Tak, aby firma dokázala držať krok s novými trendmi a požiadavkami zákazníkov.“

Firma spracúva prevážne bravčové a hovädzie mäso

Firma spracúva prevažne bravčové a hovädzie mäso

Vzťah so zákazníkom je kľúčový

Konkurencia v segmente mäsovýroby je na Slovensku veľká. Sú tu veľkí hráči, ktorí sú hlavnými partnermi reťazcov, ale aj veľmi veľa menších, regionálnych výrobcov. „Kľúčom k úspechu menšej rodinnej firmy v tomto prostredí je flexibilita. Viac možností vnímať potreby koncových spotrebiteľov, viac príležitostí budovať vzťahy so zákazníkmi založené na poznaní a dôvere v kvalitu dodávaného tovaru,“ myslí si pani Ilavská.

A nielen to. Menia sa i návyky a chute, takže treba sledovať aktuálne trendy. Aby ľudia dostali vždy to, o čo majú záujem. „Nové generácie sa všeobecne snažia zaraďovať do svojich jedálnych lístkov veľa zeleniny a iných výrobkov, ako je mäso a výrobky z neho. No ak sa pre mäso rozhodnú, kladú veľký dôraz na kvalitu. Zaujímavé je, že cena v tomto sektore väčšinou už nie je rozhodujúca. Zákazníci sledujú zloženie výrobkov, najmä obsah mäsa v nich. Zároveň si opäť získava popularitu tradičná výroba. Veľa zákazníkov má svojho obľúbeného mäsiara. Dôverujú mu, vracajú sa k nemu, sledujú jeho aktivity na sociálnych sieťach. Aj podľa nich sa rozhodujú o nákupe.“

 

Prokop Slováček

Foto: www.ilavsky.sk, facebook.com/ilavsky.moj.domaci.masiar

Odpovedať