Nebojte sa prehier – radí výrobca novej elektrickej Babetty


Keď začal podnikať, mal dvadsať. Neodradili ho ani chýbajúce skúsenosti či nedostatočný finančný kapitál. Košičan Tomáš Slebodník dnes stojí za viacerými značkami. Najväčšiu pozornosť však v súčasnosti púta ich nová Babetta.


Tomáš už ako prvák na Ekonomickej univerzite začal predávať spolu s kamarátmi kolieskové korčule určené na adrenalínový štýl jazdenia v skateparkoch. Ešte v študentských časoch pribudla aj výroba oblečenia s lokálnymi motívmi Košíc pod značkou KERE. Šilo sa na mieru, z kvalitných materiálov. „Matej Belica, jeden zo spoločníkov, navrhol dizajn s upraveným košickým erbom. Ujal sa tak, že sme vyrábali už len produkty s motívom Košíc. S predajom kolieskových korčúľ sme po nasýtení trhu a poklese dopytu prestali,“ spomína Slebodník.

V čase, keď rozbiehal prvú firmu a zároveň študoval, čelil nielen chýbajúcemu kapitálu, ale aj administratívnej záťaži. „Od štátu sme nedostali žiadnu podporu. V podstate sme istý čas platili takzvanú licenciu. Bolo to niečo ako minimálna daň, ktorú musíte platiť, aj keď nemáte zisk. Často sme sa o rôzne podpory zaujímali, no ani raz sme neuspeli,“ hovorí Slebodník.

„Jeho podnikateľská cesta sa neprestajne vyvíja. Ďalšia značka, za ktorou stojí, je Bikere. Nedávno predstavili v Osle nový model Babetty.„Babeta je legenda, ktorá mala obrovský úspech u nás aj v zahraničí. Vznikla na Slovensku a mal som pocit, že na ňu a jej úspech zabudol nielen národ, ale aj štát a kultúrne inštitúcie,“ hovorí Slebodník.

Vdýchli život legende

Novú značku Babetta začal budovať súčasne s obchodom Bikere, v ktorom predávajú prémiové elektrobicykle, bicykle a cyklodoplnky. Od začiatku túžil elektrobicykle nielen predávať, ale aj vyrábať. Vtedy bol popri vlastnej firme ešte zamestnaný ako finančný riaditeľ v medzinárodnej strojárskej firme. Myslel si, že vyrábať elektrobicykle nebude problém.

„Fascinovala ma rýchla jazda na elektrobicykli v mestskej premávke, to však bežné elektrobicykle nemôžu, pretože majú limit len do 25km/h. Tak som začal skúmať nový segment elektrických mopedov, ktoré fungujú na princípe elektrobicykla, ale majú vyšší výkon a limit motora až do 45km/h,“ spomína.

V marci 2017 – v čase, keď na Slovensku málokto vedel, ako elektrobicykel funguje – začal riešiť evidenčné čísla vozidiel pre malé motocykle a ďalšie potrebné legislatívne veci. A vtedy natrafil na Babetu. „Ako mladý manažér som rozmýšľal nad tým, že by bolo fajn kúpiť staršiu, nefungujúcu fabriku. A tak som začal zisťovať, čo je s Babetou, a rozhodol som sa jej prinavrátiť život,“ prezrádza.

Od myšlienky k produktu

Od prvotného nápadu po realizáciu trval vývoj novej elektrickej Babetty viac ako päť rokov. Podľa Slebodníka by sa to dalo stihnúť aj skôr, trh to však nevyžadoval. Na vývoji sa podieľali ľudia z Bikere, no venovať sa mu mohli, až keď zarobili na predaji bicyklov.

Analýza trhu, konkurencie, dostupných technológií a výrobných možností si vyžiadala viac času. Vývoj sa mohol začať, až keď mali kompletný zoznam komponentov, ktoré chceli použiť, a presne vedeli, aký má byť výsledok. V spolupráci s konštruktérom Vladom Hučkom pripravili geometriu a kompletné rozmery. „Vlado na základe toho vyrobil prvý funkčný prototyp z ocele, ktorý slúžil na otestovanie geometrie a jazdných vlastností. Až na základe tejto geometrie sme spolu s dizajnérmi Slavom Ozaníkom a Patrikom Paulom mohli vytvoriť prvé dizajnérske skice. Z nich som vybral finálny na prípravu dizajnového 3D modelu. V lete 2020.“

V deň, keď mal definitívne potvrdiť dizajn na už schválenú geometriu a mali sa začať ďalšie rozsiahle práce, všetkým oznámil, že geometria nie je v poriadku. Bolo ju treba prerobiť v najzložitejšej časti – v zadnom odpružení. Vývoj sa tak vrátil späť a zdržal sa o rok. „Vedeli sme, že finálny produkt bude drahší o niekoľko stoviek, ale všetci sme dnes s touto zmenou spokojní. O našej Babette môžeme povedať, že je to špičkový produkt. V mnohých smeroch určuje trendy a prevyšuje aj konkurenciu,“ hrdo konštatuje Slebodník.

Až potom sa mohli opäť vrátiť k dizajnu a modelovaniu. Vznikol prvý plastový 3D výtlačok osadený komponentmi, ktorý išiel na technickú prípravu do výroby k Petrovi Dedečkovi. To si vyžadovalo množstvo drobných úprav a riešení kvôli technickým a výrobným požiadavkám a funkčnosti produktu. Počas vývoja sa však vyvíjali aj komponenty ich dodávateľov, a tak museli v procese robiť veľa zmien a úprav.

Naháňačka pred Oslom

Keď firma potvrdila termín zverejnenia finálneho produktu na výstave v Osle, mali len tri mesiace a produkt stále nebol hotový. „Vtedy som začal na projekt a ľudí skutočne tlačiť. Pracovali sme sedem dní v týždni, ľudia boli neskutočne ochotní, odhodlaní a obetaví. Nemali problém zdvihnúť mi telefón uprostred noci alebo počas nedeľného obeda. Za to, že ma podržali, si ich veľmi vážim,“ dodáva.

V posledných mesiacoch vývoja urobili veľké množstvo práce. Zamerali sa na redizajn loga Babetta, ktoré navrhol Matej Belica, i novú webovú stránku s e-shopom. Blížiaca sa výstava ich donútila navrhnúť aj 3D animáciu produktu a najmä začať vyrábať karbónové rámy.

Posledné týždne pred zverejnením na výstave hrali o dni. V autolakovni museli namiešať päť finálnych odtieňov povrchových úprav. Tomáš prespával pred lakovňou v autostane. Karbónový rám stále nemali. Ten stihli vyrobiť až týždeň pred výstavou. No prišlo nemilé prekvapenie. Karbónový rám mal výrobnú chybu, ktorá predĺžila proces lakovania o dva dni, a nový kus sa vyrobiť nestíhal. „Bolo jasné, že kamión s nákladom do slovenského pavilónu nestihneme a Babettu si budeme musieť dopraviť do Nórska sami. Našťastie sa na to podujal konštruktér Vlado Hučko s manželkou,“ spresňuje Slebodník.

Ohlasy od vstupu na výstavisko na seba nedali dlho čakať. „Babetta mala na výstave veľký úspech. A neskôr aj na sociálnych sieťach či naživo v Bikere, kde ju mohli ľudia vidieť. Naozaj som nečakal až také veľké uznanie, množstvo pochvál a gratulácií. Veľmi sa z toho teším,“ reaguje Slebodník.

Stretnutie s tvorcami

Tomáš za roky vývoja zažil rôzne momenty, no najsilnejší prišiel, keď sa stretol s pôvodným tvorcami Babety Jindřichom Šafaříkom a Zdenom Metzkerom, od ktorých dostal požehnanie.

Nevedel, ako zareagujú. Obával sa, či sa neurazia, že si dovolil siahnuť na ich ikonické dielo. „So Zdenom Metzkerom, konštruktérom pôvodnej Babety, som sa stretol už skôr, pri podpise jeho knihy. No vtedy som nemal odvahu povedať mu, na čom robíme. V tichosti a tajnosti sme dreli ďalej. Odvahu som nabral až po oficiálnom zverejnení v Osle. Jeho reakcie boli už po telefóne veľmi pozitívne. Padol mi kameň zo srdca. Otázne ešte zostávalo, čo na našu Babettu povie tvorca názvu a dizajnu Babety Jindřich Šafařík. Raz sme ho počkali pred domom aj s Babettou. Prišiel k nej a povedal: „Nádherný finish“. Sršal chválou, humorom, vďakou, pokorou aj profesionálnymi názormi a spomienkami na obmedzenú technológiu a prostriedky, ktoré v tom čase mali. Bolo jasné, že sme prešli tou najťažšou certifikáciou, a mohli sme ísť spoločne na pivo,“ smeje sa.

Po predstavení produktu je víziou firmy byť lídrom vo vývoji a výrobe mestskej mikromobility, najmä so speed pedelec elektrobicyklami a elektrickými mopedmi strednej a vyššej triedy. Chcú udávať trendy v mestskej mobilite a v zdieľaní malých dopravných prostriedkov. Spojením profesionálov v oblasti vývoja s automatizovanou výrobou chcú zabezpečiť udržateľnú konkurencieschopnosť svojich produktov a exportovať ich do celej Európy i sveta.

Tomáš Slebodník o podnikaní mladistvých:

Momentálne umožňuje legislatíva začať oficiálne podnikať od 18 rokov, no zvažuje sa posunutie hranice na 16 rokov. Je to podľa vás dobrý nápad?

Áno, no uprednostnil by som zrušenie hranice. Samozrejme, že mladých podnikateľov musia zastupovať ich rodičia.

V Českej republike, Nemecku, ale aj v Dánsku môžu podnikať aj neplnoletí, pokiaľ splnia špecifické podmienky a rodičia udelia súhlas. Ak by čosi podobné chcelo vaše dieťa, dali by ste mu súhlas?

Dánsko je úplne inde ako Slovensko, čo sa týka podnikateľského prostredia aj vnímania podnikateľov v spoločnosti. Socializmus tam podnikateľom nezobral všetko, čo ich rodina vybudovala, a tí istí socialisti to potom nerozdali svojim kamarátom v privatizácii ako u nás. Podnikatelia sú tam ľudia, ktorí naozaj niečo dokázali vybudovať a dať ostatným, a preto si ich ľudia vážia. Som rád, že Česko už pristúpilo k takejto podpore mladých podnikateľov. Myslím si, že by to malo byť jedno zo základných práv človeka. Nevidím dôvod, prečo by sme to mali zakazovať.

Čo by sa mohlo ešte podľa vás v slovenskej legislatíve zmeniť, aby to uľahčilo neplnoletým podnikať?

Mohli by mať úľavy od platenia daní a odvodov aspoň do dôchodkového poistenia. Myslím si, že neplnoletý podnikajúci človek potrebuje peniaze otočiť vo svojom podniku, a nie sporiť si na dôchodok v neistom dôchodkovom systéme, keď dôchodok má ešte v nedohľadne. Určite by tých úľav mohlo byť aj viac, nie som odborník. Zároveň však verím, že na Slovensku je ťažko realizovateľné skontrolovať oprávnenosť.

Viktória Kiripolská
Foto: Archív Bikere

„Vďaka členstvu v inkubátore som spoznal viacerých skvelých ľudí. Predovšetkým môjho mentora, úžasného človeka s obrovskými skúsenosťami pána Jozefa Ondáša, ktorého som pre jeho prínos nielen mestu Košice obdivoval už dávno predtým. S pánom Ondášom sme riešili najmä stratégiu projektu. V prvom rade som bol konečne donútený dať mnoho vecí, ktoré som dovtedy držal len v hlave, na papier. Tak vznikla základná stratégia projektu, ktorú sme rozpracovali do detailov aj rôznych variantov,“ hodnotí spoluprácu so Slovak Bussines Agency Tomáš Slebodník.

„Svojmu mladšiemu ja by som odporúčal vyskúšať štúdium a život v zahraničí. Ideálne už počas strednej školy. Hľadať svoje silné stránky a to, čo ho baví, aby si vedelo vybrať vhodnú školu a neskoršie smerovanie. A najmä sa nebáť prehry, žiť život tu a teraz, byť sám sebou a mať vždy dobrý a poctivý zámer,“ radí Tomáš Slebodník.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search