Zo sivej masy skvelý dizajn

0

Priemerná životnosť jedného kusa oblečenia sú tri roky. Ale tak dlho žiadne oblečenie nenosíme, veď chceme prekvapovať novými kreáciami! Takže je tých „handier“ príliš veľa. Sobi.eco vie, čo s nimi.

Je nepríjemným faktom, že sme zavalení oblečením, ktoré sme si kúpili včera, ale dnes sa nám už nezdá dosť dobré. Preto je textilný priemysel jedným z najväčších znečisťovateľov životného prostredia. Navyše je často spájaný s veľmi neetickým prístupom k zamestnancom.

Nad týmto fenoménom sa zamysleli traja zakladatelia značky sobi.eco Tomáš Horváth spolu so sestrou Alenou a kamarátom Martinom Malinom. „Chceli sme vytvoriť produkty pre koncových užívateľov, cez ktoré by sme rozprávali príbeh o tom, ako ľudia postupne prešli ku konzumnému spôsobu života a popritom zabúdajú na ďalšie generácie. Poukazujeme aj na potrebu návratu k etickým a ekologickým hodnotám,“ približuje počiatky značky Alena Horváthová. Obaly na notebooky, dokumenty, fľaše a tašky od sobi.eco nie sú len nevšednými estetickými kúskami s praktickým využitím. Tieto dizajnové produkty rozprávajú silný príbeh.

Sociálny rozmer

Alena a Tomáš mali skúsenosti s charitatívnymi projektami v rozvojových krajinách a aj na Slovensku. Opakovane sa však stretávali s nedokonalosťou systému. Do zbierok sa zapájalo veľa ľudí s nepotrebným oblečením, putujú tam niekedy veci ešte s cenovkami. Lenže šiat je tak veľa, že sa nedokáže všetko využiť pre sociálne slabších. Na skladoch zostávajú kopy, ktoré vyjdú navnivoč a pomaly plesnivejú. Organizácie zamerané na zber starého šatstva ako Ekocharita ho triedia, časť ide aj do secondhandov.

„Keď som spolupracovala so secondhandmi, tak mi hovorili, že až 80 percent nepredajú a recyklačné podniky to najprv odkupovali, potom aspoň odvážali, no pre rastúce množstvá začínajú mať už aj s tým problém,“ vysvetľuje Alena kolobeh oblečenia. Áno, aj vaše obľúbené tričko alebo netrendové nohavice, ktorých ste sa chceli zbaviť v zbernom kontajneri, zrejme skončili pomleté na beztvarú masu. Recyklačné podniky takýmto spôsobom vyrábajú materiál, ktorý sa používa napríklad v stavebníctve na izoláciu.

Túto sivú textilnú zmes a prvky z použitých plastových fliaš sa rozhodli využiť v sobi.eco na produkt, ktorý by odkazoval na stále vzrastajúci konzum. Nejde však len o ekologické uvedomenie, ale prichádzajú aj so sociálnym rozmerom. Do výroby zapájajú aj zdravotne a sociálne znevýhodnených v špecializovanej dielni.

Výroba produktov

Výroba v chránenej dielni v Kežmarku.  Foto: Katarína Kapsdorfer

Čo je užitočné

Produkty sobi.eco sú navrhované tak, aby vznikalo čo najmenej odpadu. Strihy sú teda na princípe „zero waste“. „Keď vymýšľame nové produkty, tak zvažujeme, čo je užitočné,“ vysvetľuje zakladateľka princíp. Na dizajne spolupracovali s dizajnérkou Máriou Štranekovou, ktorá sa venuje udržateľnej móde. Zvýraznili osobitosť materiálu. Na začiatku chceli mať totiž sivú vláknitú látku skôr ako doplnok, ale inakosť sa im zapáčila.

O recyklované výrobky Slovákov je záujem z celého sveta. Najviac objednávok prichádza z krajín, kde sa eko téma udomácnila v bežnom živote. V súčasnosti sa pripravujú v inkubátore Národného podnikateľského centra na oslovenie zákazníkov v nemecky hovoriacich krajinách a rozšírenie produktového portfólia.

Obaly od sobi.eco

Obaly na notebooky, dokumenty, fľaše a tašky od sobi.eco. Foto: Archív sobi, o. z

Etická výroba

Každý ich výrobok sprevádza záložka z recyklovaného papieru s eko-sociálnym posolstvom. Dozviete sa z nej, že za posledných 20 rokov sa produkcia oblečenia zvýšila až o 400 percent. Zakladatelia sobi.eco postupne zmenili svoje nákupné správanie, potom aj okolie a využívajú na postupnú zmenu aj svoju prácu.

Navštevujú školy, kde diskutujú o ekológii a etickom princípe. Ako zdôrazňuje Alena, odevov je predsa tak veľa, že končia na skládkach a v spaľovniach. Už pri nákupoch si treba rozmyslieť, čo potrebujeme, a nehromadiť zbytočne. Tiež by sme sa mali zamerať na produkty, ktoré berú ohľad na prírodu a etickú výrobu. „Vieme, že s touto výrobou nezachránime planétu. Chceme začať od seba a chceme inšpirovať aj ďalších,“ vysvetľuje hlavnú ideu.

Mimochodom, a čo vy, koľko oblečenia ste si kúpili za posledný mesiac? Môžete vyprázdniť skriňu v rámci jesenného upratovania, ale kde skončia šaty, ktoré sa vám už prestali páčiť? Pouvažujte o tom.

(akb)

Odpovedať