Už ste si dnes dali Protein?

0

„Najvýraznejším benefitom je rozhodne ich chuť,“ hovorí o svetovo úspešných tyčinkách marketér firmy Max Sport PETER KULICH. Denne sa do nich zahryznú ľudia vo vyše 35 krajinách.

Max Sport pôvodne založil nadšenec fitnessu a kulturistiky Ivan Kovačič. Vy ste ju s bývalým plavcom a triatlonistom Martinom Polednom kupovali v roku 2010. Ako veľmi ste si boli týmto krokom istí?
– Trvalo rok, kým sme sa rozhodli. Obaja sme nejaký čas žili mimo Slovenska, veľa sme cestovali a všimli sme si fakt, že proteínové tyčinky i ďalšie podobné výrobky už ľudia nevnímajú len ako nejakú špeciálnu stravu pre vrcholových športovcov. Že sa predávajú aj v maloobchode, že ich konzumuje aj iná „cieľovka“. Mali sme víziu z pôvodného portfólia výrobkov vybrať len niektoré a pokúsiť sa ich ponúknuť čo najširšej vrstve ľudí. Naprieč celým trhom, vrátane supermarketov, čerpacích staníc…

Značku ste povýšili na významného hráča na svetovom trhu. S koľkými výrobkami ste pôvodne začínali?
– Mali sme len tri tyčinky. Proteínovú, energetickú a na chudnutie s L-karnitínom. Najprv sme sa dohodli so sieťou Terno a už tam sme v predajoch predčili mnohé globálne značky. Pozitívne nás to šokovalo a tak sme sa do biznisu opreli plnou silou. Potom sme vďaka jednému progresívnemu manažérovi dostali šancu v predajnej sieti TESCO u nás a v Česku a úspech sa zopakoval. Ukázalo sa, že na trhu bol veľký dopyt po takýchto výrobkoch, ale ponuka minimálna, či skôr žiadna. Veľmi nám pomohlo aj to, že obchody, kde nás predávali, boli moderné, na dobrých miestach, chodilo tam veľa ľudí rôznych vekových kategórií.

Takže ste to trafili úplne presne…
– Áno, skoro na minútu presne. Ak by sme začali skôr alebo neskôr, scenár by bol zrejme trošku iný. Kondičné športovanie sa stávalo čoraz populárnejšie, povedomie ľudí o proteínoch v strave bolo vyššie, lebo sa o tom aj veľa písalo. Jeden deň ste si kúpili proteínovú tyčinku vo fitku, ďalší deň ste ju hľadali v supermarkete, potom na čerpačke… Naša ponuka pomohla uspokojiť dopyt ľudí po zdravšej, výživnejšej a funkčnej alternatíve oproti sladkým a energeticky veľmi náročným výrobkom. V roku 2016 boli naše produkty dokonca najpredávanejšie v porovnaní so všetkými ostatnými nečokoládovými tyčinkami. Porazili sme aj veľké firmy a známe značky.

Jednoduchý názov tyčinky Protein k úspechu tiež dopomohol. Univerzálne slovo zafungovalo, ale nezatlačilo zároveň do úzadia samotný názov firmy?
– Na začiatku to veľmi pomohlo, lebo sme budovali všeobecné povedomie o proteínových tyčinkách ako takých. O úplne novej kategórii produktov. Tomu sa podriadil dizajn i marketing. Chceli sme, aby z obalu kričalo, aká je to tyčinka. Vďaka tomu sme nemuseli vynakladať veľké peniaze na zložitú marketingovú komunikáciu. Názov sa nám veľmi vyplatil aj na zahraničných trhoch. Stačilo vyložiť tyčinky do regálov a bolo hotovo. Ľudia, ktorí chceli niečo zdravšie a proteínové, po nich siahli. Keď cca v roku 2016 nabehlo na proteínovú vlnu viac výrobcov, začali sme trošku trpieť tým, že si nás zákazníci nespájali s firmou Max Sport ako takou. Ale tak sme to na začiatku nastavili a to sa už nedá vziať späť. Musíme stavať na tom, čo máme.

V koľkých krajinách sa vaše výrobky predávajú?
– Aktívne sme začali robiť export v roku 2014. Veľa sme chodili po výstavách, ukazovali, vysvetľovali a efekt sa postupne dostavil. Momentálne predávame 80 percent výrobkov mimo Slovenska, celkovo vo viac ako 35 krajinách sveta.

Aké zloženie by mala mať tyčinka, aby mohla mať názov proteínová?
– Legislatívne je spodná hranica nastavená na 20 percent bielkovín. Existujú však aj výrobky s 50-timi percentami. Ale to už je na bežné stravovanie veľa, je to skôr určené pre ľudí, ktorí posilňujú. Optimálna hranica je okolo 25 percent bielkovín.

 

Prečo je vlastne proteínová tyčinka taká populárna?
– Proteíny, teda bielkoviny pôsobia v našom organizme ako základná stavebná jednotka. Ak žijeme aktívne, bielkoviny jednoducho potrebujeme dopĺňať. Naším najvýraznejším benefitom je rozhodne chuť. Neustále pracujeme na vývoji a zdokonaľovaní procesu výroby tak, aby boli naše tyčinky plné dobrých nutričných hodnôt, no stále zákazníkovi chutili. Veď načo je 50 percent bielkovín v produkte, pokiaľ nechutí dobre? Práve vyváženosť makroživín (bielkoviny, cukry, tuky) a chuti robí z proteínových tyčiniek Max Sport unikátny produkt. Navyše sú dobrou alternatívou v momente, keď sa nestíhate kvalitne najesť. Dobre a plnohodnotne vás na dlhšiu dobu zasýtia.

Ako vznikajú nové produkty?
– Môj spoločník Martin Poledna, ja, naše marketingové oddelenie, produktoví špecialisti… Všetci prinášame nejaké myšlienky a nápady na nové produkty. Sledujeme zahraničné trhy, čo sa predáva v obchodoch inde, výrobcovia ponúkajú nové prísady, kombinácie. Ľudia si niečo žiadajú, pýtajú sa v obchode, obchodníci nám dajú avízo, že je o to či ono záujem. Je to taká skladačka z rôznych kanálov. Vo finále potom dáme náš koncept do rúk potravinovým technológom. Oni ho vyrobia, alebo ešte niečo doladíme, potom ho testujeme, až sa dopracujeme k definitívnemu výsledku.

V portfóliu firmy Max Sport sú okrem viacerých druhov tyčiniek aj ďalšie produkty s obsahom proteínov – šejky, čipsy, nátierka, cestoviny, oblátky. Výrobky získali mnohé svetové ocenenia. Cieľom firmy je sprístupniť kvalitné doplnky výživy čo najširšej skupine aktívnych ľudí. Majú byť pre všetkých. Či už vrcholových, alebo rekreačných športovcov, návštevníkov fitness centier, bežcov, cyklistov, horolezcov, turistov, lyžiarov – jednoducho pre každého aktívneho človeka.

Je nevyhnutné ustavične sortiment inovovať, pridávať novinky?
– Absolútne nevyhnutné. Inak by bol s nami koniec. Konkurencia by nás prevalcovala. Prirovnal by som to k produkcii mobilných telefónov. Aj tam je treba neustále vymýšľať novinky, inak zákazníka nezaujmete a prejde na inú značku. Musíme sledovať trendy a v ich duchu ponúkať nové produkty. Stáva sa, že počas roka dáte na trh aj desať nových výrobkov, ale ujmú sa iba tri. Taký je trh, nikdy presne nevieme, čo sa bude predávať a čo nie. Niekedy vrátime výrobok za nejaký čas opäť do hry, prehodnotíme a vylepšíme zloženie, opäť to s ním skúsime.

Mali ste produkt, ktorému ste naozaj verili a napriek tomu prepadol?
– Áno, v roku v roku 2017 sme pustili do sveta tyčinku Fit Kid. Vymysleli sme ju vtedy aj pre naše malé deti. Podľa nás to bola v Čechách a na Slovensku najkvalitnejšie funkčná tyčinka pre deti. A určite jedna z najlepších vo svete. Bola zdravou náhradou za mnohé tradičné sladké blbosti, ktoré deti pojedia. Mala výborné nutričné hodnoty, bola bohatá na prebiotiká, omega 3 mastné kyseliny, mala málo cukru, obsahovala komplex minerálov z morských rias… Skrátka veľa benefitov. Bez výčitiek svedomia ju mohlo ako sladkosť dostať každé dieťa. Ale neujala sa. Prehrali sme boj s nezdravými sladkosťami, s výrobcami, ktorí sú schopní dať veľa peňazí na oblbovací marketing rodičov i detí. Uvidíme, možno sa raz situácia zmení.

A čo vaša „hmyzia revolúcia“, ako ju nazvali v Čechách? Prečo stroskotal predaj tyčiniek Raw Insect, ktoré obsahovali proteíny z hmyzu?
– Práve preto. Lebo legislatívne nemôžeme výrobky z hmyzu predávať ako bežné potraviny. Chceli sme ponúknuť na trh niečo inovatívne a s prihliadnutím na ekológiu. Veď dve miliardy ľudí na svete konzumujú hmyz každý deň ako alternatívnu potravu. Hmyz je zdrojom zdravých proteínov, vlákniny a tukov, s nízkym obsahom sacharidov. Vstupné materiály ako voda, pôda a krmivo sú v pomere na 1 kg jedlého hmyzu výrazne nižšie ako u hovädzieho, bravčového a kuracieho mäsa. Emisie CO2 súvisiace s chovom hmyzu sú o 50 percent nižšie ako emisie hovädzieho mäsa… No tieto tyčinky sú pre ľudí aj tak ťahákom – napríklad na výstavách. Chcú ich ochutnať. Verím, že keď ich budeme môcť predávať, budú populárne.

V roku 2019 ste istú časť podielu vo firme predali talianskemu investorovi. Prečo?
– Už pred týmto predajom sme mali nejaké ponuky, ale s Bauli S.p.A. to bola láska na prvý pohľad. Sadli sme si ľudsky i štýlom premýšľania. Je to rodinná pekárenská firma, ktorú stále vedú potomkovia jej zakladateľa. Spojenie s nimi je výhodné z viacerých aspektov, ale vysvetlím jeden pre nás veľmi dôležitý. Ako menšia firma nemáme veľkú šancu presadiť potenciálne globálnu myšlienku, nápad. Ale veľký investor to urobiť môže.

Počas koronakrízy objavili aj maloobchody čaro predaja na internete. Využívate tento predajný kanál vy?
– Tu by sme chceli posilniť naše aktivity. Máme nápady, zopár aj netradičných, veľmi presne zacielených na internetového zákazníka. Ak by prišla ďalšia koronakríza, dúfam, že budeme pripravení dobre.

(ps)

Foto: Max Sport

 

Firma Max Sport využíva služby medzinárodnej databázy EEN Partnering Opportunities Database, ktorá pomáha pri vyhľadávaní nových zahraničných obchodných partnerov. Databáza umožňuje vyhľadať slovenským firmám ponuky zahraničných firiem na spoluprácu podľa zadaného profilu a požiadaviek. Slovak Business Agency je jedným z partnerov siete Enterprise Europe Network (EEN). Všetky aktuálne formy pomoci prostredníctvom siete EEN nájdete na www.een.sk.

Odpovedať