Ako druhá rodina


Firma Hossa Family, ktorej prepožičal meno legendárny slovenský hokejový útočník, zásobuje mrazenými potravinami všetky slovenské regióny.


Pirohy, šúľance a knedličky. Presne s takýmto typom tovaru začal podnikať legendárny slovenský hokejista Marián Hossa. Dnešný člen Siene slávy NHL sa tak rozhodol ešte v roku 2008. V čase, keď rodák zo Starej Ľubovne, ktorý sa dnes hrdo hlási k Trenčínu, ešte v najprestížnejšej hokejovej lige sveta pôsobil. Firma trojnásobného víťaza Stanley Cupu s mrazenými a chladenými polotovarmi vznikla pod Tatrami. Spočiatku bola rýdzo výrobná, produkty dodávali vlastnými autami do blízkych, neskôr aj vzdialenejších reštaurácií.

Práve vyťaženie vozidiel bolo neskôr impulzom na rozšírenie dodávateľskej služby o ďalší potravinový tovar pre gastro. Logicky nasledovala vlastná doprava, nákupné oddelenie a distribučný sklad.

Súčasnú výrobnú halu v priemyselnom parku v Matejovciach, v priemyselnej časti Popradu, spustili v novembri 2009. Firma sa najskôr volala HOaPE,  čo sú skratky priezvisk bratrancov Mariána Hossu a Petra Peštu, ktorí firmu založili. Hossa najskôr ako investor podporil biznis svojho bratranca Petra Peštu. Po skončení hráčskej kariéry sa na konci roka 2018 stal jediným spoločníkom firmy, a tak bola zmena názvu prirodzená. O to viac, že vo firme pôsobí aj jeho otec, bývalý hokejový tréner František Hossa.

Meno ako pomoc

Marián Hossa mal pri rozbiehaní biznisu na čom stavať. Pod jeho športový úspech sa podpísal disciplinovaný a cieľavedomý prístup k hokejovým povinnostiam. Ten si preniesol aj do biznisu. Aj preto si firma Hossa Family zakladá na kvalite a dôveryhodnosti ako základe pre podnikanie.

„Je to dôveryhodné meno. Aj tento dôvod prispel k výberu názvu spoločnosti. Veríme, že mu pomáha. Do DNA firmy vštepuje jeho meno hodnoty a logicky tak ručí za kvalitu našich produktov svojím menom,“ prezrádza Juraj Sopko, prokurista spoločnosti Hossa Family.

Marián Hossa je v prvom rade investor, ale všetky dôležité rozhodnutia s ním vo firme konzultujú. Tak to bolo aj pri projektovaní, ako by mala firma v budúcnosti vyzerať. Snažila sa byť moderná a inovatívna, s kvalitnými produktami aj logistickou službou pre gastro sektor. „Zároveň na týždennej báze riešime výsledky firmy, projekty, kvalitu. Operatívne a ekonomické riadenie zabezpečujem ja so štyrmi odbornými riaditeľmi,“ doplnil Sopko.

Firemní srdciari

Čo sa pre Sopka dnes skrýva pod označením podnikanie? „Najmä vytváranie podmienok pre mojich výkonných manažérov. Hľadať výzvy, pretavovať ich do plánov, riešiť kapitál, viesť a motivovať ľudí. Potom sledovať procesy a prijímať opatrenia. S dobrými kolegami, akých mám, je také podnikanie radosťou,“ tvrdí.

Na druhej strane s podnikaním prichádza zodpovednosť. Za 200 rodín, 100 dodávateľov. Juraj Sopko zastupuje v podnikaní známeho majiteľa, podniká pod jeho menom a zodpovedá za výsledky. „Spomínal som koronu a požiar, dnes sú tu aj surovinová a energetická kríza v podobe nevídaných rastov cien a poklesu dopytu pri znižovaní reálnych miezd. Úprimne, trochu stresu z toho predsa len plynie.“

Prepojenie pracovného a rodinného života dá každému zabrať. „Áno, je to časovo náročné, ale ak vás to baví, žijete s firmou 24 hodín. Ja i moji riaditelia sme srdciari. Milujeme túto firmu, túto prácu. Stále pritom myslíme na kvalitu a nastavené výzvy. Samozrejme, ukrajuje to z času a pozornosti v rodinnom živote, ale nie je to negatívom,“ dodal Sopko. S úsmevom potvrdil, že každý si môže vybrať, veď život je otázka priorít.

Napriek všetkým pozitívam je Juraj Sopko náročný. S pozíciou, na ktorej sa firma dnes nachádza, stále nie je celkom spokojný. S trendom, ktorým sa uberá, však áno. „Našimi konkurentmi sú zahraničné nadnárodné výrobné a logistické firmy, ktoré mali štartovaciu čiaru niekde inde. Ale pracujeme na tom, aby ich slovenská rodinná firma, so slovenským kapitálom, slovenským manažmentom a slovenskou múdrosťou dobehla,“ zakončil.

Aj 25 pod nulou

Hossa Family sa špecializuje na mrazené produkty, prevažne mäsové polotovary, múčne polotovary či obaľovaný sortiment. Procesy vo firme plánujú naďalej modernizovať, manuálnu prácu nahradiť strojovou, strojovú automatickou linkou a uľahčiť prácu výrobným operátorom.

Zákaznícky dopyt spoločnosť zároveň núti investovať do vyšších kapacít. Ruka v ruke s tým prichádza aj nutnosť posilniť kvalitu výrobného procesu. „Nielenže plníme slovenské normy, ale aj medzinárodnú normu kvality IFS a vysoké požiadavky nadnárodných potravinových sietí. To potom znamená aj iné dispozičné riešenia vo výrobe.“

Výzvou sú aj plány uľahčiť a automatizovať prácu v mraziacom sklade, kde zamestnanci firmy pracujú v teplote -25°C. „Prácu v mraze by sme chceli urýchliť a čiastočne automatizovať. Výsledkom by malo byť lepšie pracovné prostredie pre našich ľudí a kvalitné predpripravené jedlá pre gastro a retailového zákazníka.“

Vo firme pracujú tímovo, pomáhajú si a zastupujú sa, chodia na teambuildingy, takže sú už vlastne druhá rodina. „Vždy, keď niečo robíte naplno, sa niečoho iného vzdávate. Vzdal som sa vlastného podnikania, vzdal som sa pracovného času od šiestej do druhej, vzdal som sa práce typu „čistá hlava“. S tým som však počítal a patrí to k tomu, som s tým vysporiadaný,“ konštatuje Sopko.

„Spolupráca s SBA na našom firemnom audite bola milá skúsenosť. Od začiatku projektu nám prešovská kancelária stále núkala pomoc a rady. Všetko sme spolu konzultovali, riešili podklady. Bola to naozaj príkladná pomoc štátu firme. Aj touto cestou sa chcem za spoluprácu poďakovať.“

Juraj Sopko, prokurista Hossa Family

Martina Gyenes
Foto: Hossa Family

Začnite písať