Biznis nakopol darovaný tepovač
Zakladateľ firmy Jovitep FILIP JOVANOVIČ sa s myšlienkou podnikať zahrával už na strednej škole, keď mal 15 rokov. Najprv vykupoval a predával mobilné telefóny. Napokon prerazil v úplne inom segmente – v čistiacich službách.
Čo ho v takom mladom veku lákalo na podnikaní? Ako hovorí, možnosť vytvoriť jedinečný projekt presne podľa svojich predstáv. Projekt, na ktorom bude môcť pracovať aj s najlepšími kamarátmi.
„Priateľ mojej mamy mal veľkú čistiacu firmu. Bol to prvý človek z mojich blízkych, ktorý mal rozbehnuté podnikanie. Fascinovalo ma to. Natoľko, že som v jeho firme začal vypomáhať so všelijakými prácami, ktoré potreboval. Až do momentu, kým mi nedaroval tepovač. To bol úplný začiatok,“ spomína Filip.
Diera na trhu
Upratovacích firiem je na trhu dosť. Ako sa teda dá zaujať? „Najväčšiu dieru na trhu sme videli v slabej prezentácii na sociálnych sieťach. Rovnako som v tom čase registroval málo firiem v odbore, ktoré by tvorili prevažne mladí ľudia.“
Ak si pozriete profily firmy na Instagrame alebo na Facebooku, začnú vám dávať Filipove slová väčší zmysel. Príspevky majú v sebe mnoho mladíckeho espritu a humoru.
Ani covid tepovače nevypol
Firma, ktorá vznikla v roku 2018, mala našliapnuté na úspech. No prišiel rok 2020 a obdobie koronového temna. Mladíci si však poradili. „Prvý týždeň sme začali ponúkať služby uzatvoreným podnikom a prevádzkam. Ľudia nás však volali domov aj počas karantény. To sme nechceli riskovať. Preto sme zaviedli prenájom tepovacích zariadení a zároveň sme tepovali autá na objednávku. Auto sme vzali a vrátili majiteľovi čisté,“ vysvetľoval nám Filip ešte začiatkom roka 2020, keď sme sa ho pýtali na to, ako sa jeho firma vyrovnala s koronakrízou.
Stále robiť kroky vpred
„Za štyri roky podnikania vnímam ako najväčší úspech to, že sa nám podarilo vytvoriť jedinečnú firemnú kultúru s mladými a ambicióznymi ľuďmi. Firmu, ktorá kvalitnou prácou a inovatívnym marketingom patrí medzi najrýchlejšie rastúce v odbore,“ vraví Filip. Vidí avšak j opak. „Krokom vedľa bola istá naivita. Prikrášľoval som si pohnútky a vlastnosti ľudí v mojom vtedajšom okruhu známych.“ A čo plánuje do budúcna? V najbližšom čase ponúkne Jovitep na trh novinku – prípravky na pranie.
„Mal som šťastie na ľudí okolo seba, ktorí moju myšlienku podporovali. Kľúčové pre mňa bolo najmä to, že vo mňa verili,“ vysvetľuje Jovanovič. A čo by podľa jeho slov mohlo v dnešných časoch mladých podnikateľov ešte viac nakopnúť? „Prijal by som zníženie administratívnej záťaže. A myslím si, že by bolo fajn, keby mohli začať podnikať aj ľudia mladší ako osemnásťroční. Nájsť na to nejaké legislatívne riešenie.“
Spolupráca s SBA
Aj Jovitep patrí do širokého portfólia firiem, ktoré boli určitý čas úzko späté so Slovak Business Agency. V bratislavskom Národnom podnikateľskom centre využívali službu 10 hodín poradenstva zdarma s expertom. „Príjemná skúsenosť, veď pomocná ruka sa na začiatku zišla. Najväčšou pridanou hodnotou bolo vytvorenie stránky pre Jovitep. Už viac ráz sme odporučili začínajúcim podnikateľom práve služby SBA.“
A na záver rada pre začínajúcich mladých podnikateľov od Filipa Jovanoviča: „Nesnažte sa byť podnikateľom za každú cenu. Len preto, lebo je to teraz in. Je iba malé percento ľudí, ktorí sú na to naozaj stavaní. Podnikanie zahŕňa neprestajné riziko a stres,“ hovorí Filip.
Ak to niekomu nevyjde, netreba vraj zúfať. „Je úplne v poriadku, ak si človek v určitom momente uvedomí, že to jednoducho nie je preňho, a naplnenie nájde na inej pozícii alebo v inom odbore.“
Prokop Slováček, Petra Palenčárová
Foto: Jovitep
Aj čokoládová tyčinka
Filipove podnikateľské plány sa úspechom čistiacej firmy nekončia. Práve naopak, nakopli ho realizovať ďalší nápad. „S Jovitepom som zistil, aký potenciál majú sociálne siete. Táto znalosť skombinovaná s ambíciou mať ďalšiu firmu a covidom ma priviedla k tomu, že som si splnil dlhoročný sen – vytvoriť vlastnú horkú čokoládu v podobe tyčinky.“
Tyčinky sa volajú Jovinečky. Momentálne firma predáva šesť druhov. Sú bez lepku, vegánske a vyrábajú sa ručne. „Podnikanie v gastre sa mi zapáčilo natoľko, že sa už dlhšie pohrávam s myšlienkou otvoriť prevádzku zameranú na zdravé sladkosti či raňajky.“