Buď dobrý sused! Podpor lokálne podnikanie
Z prieskumu Združenia mladých podnikateľov Slovenska vyplýva, že až 62 percent respondentov muselo počas pandémie zavrieť kamennú prevádzku alebo prerušiť svoje služby.
Svet sa na krátky moment vypol. Spolu s ním aj mnohé prevádzky. Firmy museli v posledných mesiacoch svoju činnosť obmedziť alebo pozastaviť. Z prieskumu Združenia mladých podnikateľov Slovenska vyplýva, že 62 % respondentov prieskumu muselo počas pandémie zavrieť kamennú prevádzku alebo museli prerušiť svoje služby. Z prieskumu SBA vyplýva, že malé a stredné podniky na celom Slovensku zaznamenali pokles objednávok počas pandémie.
Hoci sa vláda snaží malým a stredným podnikateľom pomôcť, v konečnom dôsledku im najväčšiu pomoc môžeme poskytnúť práve my – zákazníci. Počas pandémie sme zostali limitovaní na miesto, kde žijeme, a to nás naučilo viacej si vážiť to, čo v okolí máme – malých podnikateľov, na ktorých situácia doľahla najviac.
Byť malým podnikateľom znamená veľkú neistotu – nikdy neviete vopred, koľko objednávok či zákazníkov budete mať. V danom mesiaci sa raz môže dariť viac, inokedy menej, a ak musíte prevádzku zrazu zatvoriť, stratíte príjem úplne…
Preto ak môžem, radšej nakúpim v malom obchodíku, využijem poctivé gastroslužby či podporím slovenský dizajn. Radšej idem do malej kaviarničky, kde ma už poznajú, vedia, akú kávu mám rada, prehodia so mnou pár slov, a keď sa stretneme na ulici, pozdravia ma. Aj to je dôvod, prečo mám lokálnosť rada.
Rada vyberám darčeky od slovenských dizajnérov a handmade tvorcov, zeleninu rada nakupujem od staršej panej v malom domčeku jednej staromestskej uličky – je to pre mňa väčší zážitok ako nákup zeleniny v supermarkete. A mám tiež tú možnosť a česť nakupovať u malých podnikateľov v rôznych regiónoch Slovenska – verte, že tam je lokálne podnikanie ešte o niečo náročnejšie, lebo kúpna sila tam nie je taká veľká ako v rozvinutejších regiónoch.
Takéto malé lokálne podniky nerobia žiadny masívny marketing. Fungujú, lebo ich v danom malom meste či dedine poznajú – ich marketingom je to, ako sa správajú k zákazníkom a akú kvalitu predávajú (veď na dedine sa reči šíria rýchlo). Do podnikania musia dávať veľa odhodlania a celé srdce, pretože narážajú na nemalé prekážky: ich tržby nie sú také vysoké ako v korporácii, no tiež platia vysoké odvody a musia zostať konkurencieschopní.
Miestne je pre našu ekonomiku nevyhnutné. Malí a strední podnikatelia vytvárajú v danom regióne pracovné príležitosti, prinášajú inovácie a pomáhajú miestnym komunitám rásť. Mnohí poznajú svojich zákazníkov po mene, sú to naši susedia, priatelia, spoluobčania. Väčšina z nich však teraz pociťuje finančné napätie a obávajú sa budúcnosti. Preto ak potrebujete niečo kúpiť, skúste najskôr miestny obchod. Lebo čím viac malých lokálnych podnikateľov túto krízu prečká, tým viac pomôžeme aj sami sebe a celému Slovensku.
Ako podporiť lokálny biznis:
- kupovať produkty od slovenských farmárov;
- navštíviť svoju obľúbenú reštauráciu či kaviareň;
- darčeky nakúpiť od slovenských dizajnérov a handmade tvorcov;
- stráviť letnú dovolenku na Slovensku;
- dať referenciu, prípadne zdieľať značku na sociálnych sieťach.
Viktória Kiripolská
Zdroj prieskumu:
https://zmps.sk/aktuality/tlacove-spravy/dve-tretiny-malych-firiem-vydrzia-bez-prijatia-opatreni-najviac-mesiac
https://www.npc.sk/sk/podnikanie-v-koronakrize/zistili-sme-co-trapi-podnikatelov/