Chutné zdravé jadro
V posledných rokoch u nás vzniklo obdivuhodné množstvo produktov z kategórie zdravej výživy. Reč je najmä o dobrotách vyrobených z orechov a čokolády či ovocia.
Pochutnať si na lahodnom orieškovom kréme? Málokto by odolal. Ak sa však začneme zapodievať zložením niektorých výrobkov z regálov našich obchodoch, môžeme zostať dosť sklamaní. Výrobcovia nie vždy dbajú na kvalitu použitých surovín, a tak tie najbežnejšie dostupné produkty často obsahujú veľké množstvá rafinovaného cukru, palmového oleja či iných prímesí.
A predsa aj v tomto smere máme na Slovensku pozitívne príklady. Firmy, ktoré nás svojimi produktmi reprezentujú vo svete tak, ako sa to podarí máloktorému diplomatovi.
Nutella is dead
Slovenskú potravinársku scénu však najviac zasiahla a ochutila ich Slowtella. Svojím zložením a chuťou prekonala aj kvalitu svojho talianskeho vzoru a právom si vybojovala svoju popularitu. Orechy, kakaové maslo a unikátne čokolatérske postupy zaručili Slowtelle zlatú medailu v prestížnej medzinárodnej súťaži International Chocolate Awards 2020. SLOWLANDIA však získala aj striebro a bronz za lieskovce v bielej čokoláde s malinami a mandle v slanom karameli.
Skvelým príkladom zodpovedného prístupu v tomto smere je slovenská spoločnosť SLOWLANDIA. Založili ju manželia Zuzana a Michal Repíkovci z Nitry. Roky žili a pracovali v Bratislave, no keď sa zrodil ich podnikateľský nápad, vrátili sa späť do Nitry. V ponuke SLOWLANDIE nájdete napríklad mandľové maslo, výberové pražené orechy, údené mandle či unikátne čokoládové dražé.
Moc čistých orechov
Na orechovej vlne sa k úspechu doplavila aj ďalšia slovenská firma PURE NUTS. Založili ju dvaja mladí chalani, ktorých cesty spojilo štúdium v Bratislave. Janči žil istý čas v Amerike a po príchode späť na Slovensko mu v našich obchodoch chýbala istá významná vec – dobré arašidové maslo. So Samom často rozoberali podnikateľské nápady, a keď objavili túto dieru na trhu, ich ďalšia cesta bola jasná.
V marketingu sa im podarilo to, po čom túži nejeden podnikateľ – zákazníci sa ich produktmi chvália na sociálnych sieťach. Aj vlastné stránky firmy na Facebooku a Instagrame hýria pestrou paletou doma vyrobených koláčov, dezertov či chlebíčkov, ktoré si spokojní zákazníci vyčarili z produktov PURE NUTS. Orieškové dobroty už precestovali významnú časť sveta, nájdete ich označené na fotkách z Álp, Paríža aj Hollywoodu, pričom si na nich okrem ľudí pochutnávajú aj psy či opice. Cieľová skupina výrobkov PURE NUTS skrátka nepozná hranice.
Tvorcovia tejto značky si zo všetkého najviac zakladajú na výživovej hodnote svojich výrobkov. Veľmi blízky je im aj faktor trvalej udržateľnosti prírodných zdrojov. Je to vidieť hlavne na zložení. Neobsahujú žiadne lacné náhrady a skladajú sa vždy maximálne z troch ingrediencií. Kvalitné orechy tvoria buď sto percent obsahu, alebo sú doplnené ingredienciami ako kakaová hmota či kokosový cukor, taktiež výberovej kvality. Palmový olej, rafinovaný cukor a podobné záležitosti v PURE NUTS nenájdete.
Pestované pre chuť
Značka BRIX – Grown for flavour má svoj pôvod v Prievidzi a venuje sa produkcii lyofilizovaného ovocia na svetovej úrovni. Ide o zložitý, časovo náročný proces, ale jeho výsledkom je ovocie, ktoré ostáva čerstvé, nekazí sa a netreba ho mať ani v chladničke. Mrazom sušené ovocie je neuveriteľne zdravé.
Lyofilizuje sa ovocie, ktoré bolo do dvoch hodín po zbere šokovo zmrazené pri – 30 °C, aby si uchovalo všetky nutričné hodnoty čerstvého, vyzretého ovocia. Následne sa suší v špeciálnej komore pri teplote – 60 °C a postupnom zmenšovaní tlaku až po vákuum. Proces lyofilizácie nevyžaduje žiadne konzervačné látky alebo prísady. Pri tomto procese je voda odstránená, preto je ovocie veľmi ľahké. Konečný produkt tvorí 98 percent sušiny a 2 percentá vody.
Značka BRIX sa snaží v prvom rade o kvalitu a darí sa im to. Dôkazom je fakt, že okrem veľkoobchodného a maloobchodného predaja sú ich výrobky distribuované aj prostredníctvom lekární. Spojením tradičného poľnohospodárstva so sofistikovanými metódami spracovania vytvárajú vysoko kvalitné výrobky s jedinečnou chuťou a kvalitou.
Heslom firmy BRIX – Grown for flavour je vrátiť naturálnym produktom všetko, čo im vzala globalizácia. Suroviny značky preto pochádzajú zo srbských oblastí bez environmentálnej záťaže ako Jablanca či Rasina a najväčším odberateľom produktov firmy je Veľká Británia. Domovom však zostáva Slovensko, ktoré tak v zahraničí vidno vo svetlejších farbách.
Michal Bacigal
Foto: FB Slowlandia, FB Pure Nuts, FB BRIX – Grown for flavour