Darček z dovolenky ich doviedol k vlastnému biznisu. Ručne vyrábajú slovenskú bio kozmetiku

Prírodnú a organickú kozmetiku slovenského pôvodu musíte hľadať ako ihlu v kope sena. A pritom naša krajina netrpí núdzou na prírodné suroviny a šikovných, podnikavých ľudí. Sestry Bianka a Rita Bodnárové sa rozhodli niečo s tým urobiť a tak vznikla značka SOAPHORIA. Ide o mladú značku prírodnej kozmetiky, ktorá je šetrná k ľudskému telu, k životnému prostrediu a hlavne je naša. O jej vzniku a fungovaní sme sa porozprávali s jednou zo sestier, Biankou Bodnárovou, ktorá získala ocenenie Najlepšia začínajúca podnikateľka za rok 2014  a v roku 2015 získala aj titul Mladý inovatívny podnikateľ.

S nápadom predaja kozmetiky ste prišli preto, že vám na slovenskom trhu chýbali takéto produkty?

Samotná myšlienka a vízia značky sa začala formovať pár mesiacov pred jej vznikom. Celé to začalo  dovolenkou v Chorvátsku. Okrem mora, krásnej  prírody a množstva kultúrneho dedičstva nás potešil aj jeden milý darček. Išlo o kúsok ručne vyrobenej prírodnej kozmetiky. Okrem radosti z daru nás veľmi zaujala aj forma, akou dokázali niektoré malé manufaktúry pretvoriť krásu prírody, bohatstvo jej liečivých účinkov a rozmanitosť jej vôní do rôznych foriem kozmetiky.

Od prvého momentu sme sa tak pohrávali s myšlienkou podeliť sa s touto skvelou skúsenosťou a produktmi aj s ostatnými ľuďmi, hlavne na Slovensku, kde nemáme až také skúsenosti s prírodnou kozmetikou. Prvou našou myšlienkou bol dovoz produktov. Po prieskume trhu nás však mrzelo, že slovenský výrobný trh s prírodnou kozmetikou je veľmi malý. Myslíme si, že výroba prírodnej kozmetiky má potenciál aj v našom regióne, pričom pod potenciálom si predstavujeme nielen možnosť zisku ale aj stabilnú formu podnikania, ktorá prináša stabilné zamestnanie, zvyšuje produkciu v ekonomike a pomáha tak celkovému slovenskému hospodárstvu. A tak z myšlienky dovozu bola zrazu myšlienka vlastnej malej výrobne prírodnej kozmetiky.

S čím boli najväčšie problémy?

Skôr by som ich nazvala výzvy ako problémy. Určite by som tu spomenula bariéry vstupu na kozmetický trh ako: legislatívnu náročnosť kozmetických prípravkov, kapitál či testy, marketing alebo výrobné priestory alebo napr. náročnosť budovania dôveryhodnej značky na domácom trhu.

Keď spomínate kapitál, boli od začiatku nutné vlastné investície?

Áno samozrejme. A nie malé. Začínali sme úplne od nuly a základný kapitál sme získali hlavne z inej činnosti našej spoločnosti, t.j. predávali sme hotové výrobky iných značiek cez zľavové a iné portály. Zároveň sa sestra Rita venovala protipožiarnej ochrane, kým ja tvorbe eshopov.

Financovanie značky Soaphoria sme riešili z prostriedkov, ktoré sme získali inými činnosťami, napr. tvorbou webových stránok alebo sprostredkovaním tovarov a služieb, poskytovaním služieb v oblasti ochrany pred požiarmi, bezpečnostno-technickou službou, atď. Začiatky boli veľmi ťažké a neraz znamenali obmedzenia vlastných záujmov.

Prezraďte, je nutné mať nejaké špeciálne vzdelanie, aby ste mohli vyrábať prírodnú kozmetiku?

Nenazývala by som to nutnosťou, ale samozrejme základy musíte mať. Vyzdvihla by som radšej nutnosť mať cit a silné puto k prírode resp. k ochrane prírody a k trvalo udržateľnému hospodáreniu a tiež ku kolobehu prírody. To je asi základ. Následne prichádza na rad vzdelanie iného charakteru (chémia, fyzika a legislatíva v oblasti výroby a uvedenia kozmetiky na trh) a tiež zručnosť.

auba_stanok

Bylinky do kozmetiky nakupujete od slovenských dodávateľov. Podľa čoho si ich vyberáte?

Suroviny nakupujeme od dodávateľov, ktorých si ako prvé preverujeme. Overujeme si suroviny, ich pôvod, formu spracovania, či majú certifikáty. Následne ich pri dodávke kontrolujeme vizuálne i pachovo a aj jednotlivé fyzikálne a chemické vlastnosti.

Na začiatku nášho pôsobenia to bolo ťažké, aj z toho dôvodu, že sme malou otvorenou ekonomikou a dodávateľmi na prírodné suroviny sa nehemžíme. Vďaka kvalitnej spolupráci sme sa dopracovali nielen ku kvalitným surovinám, ale aj dlhodobo prosperujúcim dodávateľsko-odberateľským vzťahom.

Jednotlivé byliny, ako napr. nechtík lekársky, medovku lekársku či mätu piepornú, kučeravú, pamajorán, levanduľu, „kuchynské byliny“ a mnohé iné si pestujeme samy. Ďalšie byliny dokupujeme. Dokonca pestujeme i lufu. Domáce bylinky nakupujeme od regionálnych pestovateľov, resp. ak sa jedná o exotické druhy bylín a ovocia, tak od slovenských aj zahraničných dodávateľov.

Výnimkou nie je ani balenie. Dbáme na to, aby sme balili naše výrobky čo najjednoduchšie, najekologickejšie a najšetrnejšie k prírode. To je jeden z hlavných faktorov, ktorý nás odlišuje od konkurencie. Napr. sme zaviedli projekt na recykláciu našich obalov. Sklenené fľaše sú vratné a zákazník získa zľavu z budúceho nákupu. Aj takto ich motivujeme. Ak sa pozriete za matrix konkurenčných značiek, rýchlo zistíte, že ich produkty sú balené do atraktívnych farebných obalov (napr. UV tlač fliaš, fóliové etikety ) a často balenie predstavuje väčšiu položku ako samotný obsah.

Moderným trendom je vracať sa k prírodným materiálom, všetko je bio. Ako riešite marketingové záležitosti, aby ste vykukli z radu prírodných produktov, ktoré sú teraz na trhu?

Snažíme sa odlíšiť naše produkty ako aj filozofiu celej značky od konkurencie. Pri primárnej tvorbe marketingovej stratégie a brand buildingu sme veľa uvažovali, akým spôsobom prezentovať naše domáce produkty. Hoci na Slovensku ešte nie je etnocentrické cítenie silné, podstúpili sme riziko a zakomponovali do našej stratégie budovanie silnej domácej značky. Odozva od verejnosti nás príjemne prekvapila a zistili sme, že sme spravili správny krok.

Ak hovoríme o našej cieľovej skupine – racionálne mysliaci spotrebiteľ, ktorý preferuje prírodné produkty pred lacnou umelou alternatívou, číta zloženie, chce byť zdravý a žiť v symbióze s prírodou. Takýto spotrebiteľ chce niečo urobiť aj pre svoje okolie a samozrejme nepriamo krajinu, v ktorej žije. Ak existuje domáci a rovnako kvalitný substitučný výrobok na trhu, veríme, že si vyberie práve ten.

výhoda: Žijeme medzi našimi spotrebiteľmi – dokážeme skôr pochopiť ich správanie a potreby ako veľké zahraničné konkurenčné značky. Keďže sme relatívne malá spoločnosť, dokážeme aj rýchlejšie konať. Som presvedčená že soaphoristický tím dokáže reagovať 5x rýchlejšie na zmeny na domácom trhu ako akákoľvek iná kozmetická značka.

nevýhoda: už spomínaný racionálny spotrebiteľ je veľakrát len fenoménom a bohužiaľ ľudia ešte stále nečítajú zloženie produktov a myslia si, že keď je niečo dovezené z vyspelej krajiny, znamená to okamžite aj vyššiu kvalitu. Pri kozmetických produktoch to predstavuje vyspelý marketing, obrovské finančné prostriedky tlačené to reklamy, krásne farebné obaly, ale „biedne“ zloženie samotného produktu, bohužiaľ.

Máte nejakú špeciálnu fintu na to, aby sa ku vám zákazníci vracali?

Naša kozmetika je určená pre širokú verejnosť zámerne. V sortimente si nájde každý po čom túži, resp. funkcionálne výrobky určené na jednotlivé kožné problémy. Naša marketingová stratégia aj cenotvorba – všeobecne je vytvorená tak, aby si naše produkty mohli dovoliť spotrebitelia z každej príjmovej skupiny. Chceme poukázať na to, že každodenné používanie prírodných alternatív nepredstavuje „luxus“ ani životný štýl, ale chceme vytvoriť koncept samozrejmosti používania tejto voľby. Bolo pre nás prioritné i to, aby si zákazníci mohli kúpiť naše výrobky po celom Slovensku za tú istú cenu – jednotná cenová politika.

Zrejme sa snažíte sortiment aj rozširovať. Kam chodíte na inšpiráciu pre nové produkty?

Jednoznačne. Možno že to bude znieť už ako klišé, ale inšpiruje nás v prvom rade príroda samotná, náš rodný kraj a lokálne bylinky. Na druhej strane musíme však dbať aj na potreby našich zákazníkov a potenciálnych zákazníkov. Ich spätná odozva a priania sú na zamyslenie. Tiež sledujeme trend vývoja nových produktov u medzinárodných či zahraničných výrobcov, ale nesnažíme sa o výrobu totožných produktov. Dilema sa vytvára pri vytváraní kombinácií vôní a účinkov jednotlivých surovín verzus požiadaviek širokej verejnosti.

Ktorý z produktov najradšej používajú vaši zákazníci?

Začali sme síce s výrobou mydiel, ale v krátkom časovom horizonte sme vytvorili a uviedli na trh desiatky výrobkov a v budúcnosti plánujeme portfólio naďalej rozširovať. Dnes je náš sortiment už relatívne široký a nájdete v ňom vyše tristo produktov. Medzi najpredávanejšie produkty patrí Telové suflé, čo predstavuje výživný a regeneračný organický krém na telo a tvár penovej konzistencie, vyrobené z cenných kozmetických masiel a blahodarných olejov.  Zaujímavým a populárnym  produktom je aj tuhý šampón na vlasy, ktorý predstavuje kompaktnú, zdravšiu a environmentálne prijateľnejšiu alternatívu.

Vyrobili ste už aj niečo na prianie zákazníka?

Soaphoria vyrába aj špecialitky na prianie. Niektoré sa predávajú pod inou značkou alebo sa používajú napr. v prémiových wellness centrách, kde zákazník možno ani netuší, že je ošetrený našimi prípravkami. Tieto špeciálne produkty vyrábame na zákazku. Ich vývoj je náročnejší ako pri bežnom ponúkanom sortimente keďže sa snažíme 100% vyhovieť dopytu klienta a vytvoriť preňho niečo unikátne.

Kde vidíte svoju budúcnosť a budúcnosť firmy?

Pracujeme na vylepšení receptov už existujúcich produktov a aj na zavedení noviniek do sortimentu. Snažíme sa zintenzívniť externú marketingovú komunikáciu cez virtuálne kanály a reformovať náš brand building elimináciou jeho slabých stránok. V dlhodobom horizonte je našim cieľom vybudovať silnú a etickú značku prírodnej a organickej kozmetiky, ktorá sa môže pýšiť kvalitnými a inovatívnymi produktmi na trhu EÚ resp. aj mimo nej.

Ťahá nás dopredu možnosť sebarealizácie, v tomto prípade cez našu podnikateľskú činnosť. Každý deň pre nás prináša niečo nové. Nikdy sa nenudíme a sme veľmi radi, že sme dostali do rúk možnosť tvoriť a zakomponovať nápady a kreativitu do výstupov značky. Naša práca je veľmi zaujímavá a rôznorodá. Ďalej to je vidina úspechu, a to nie z finančného hľadiska, ale hlavne zo strany ľudí, vo forme uznania. Dopredu nás vedú hlavne naši spotrebitelia a ich odozvy. Ak vidíme spokojných zákazníkov, uznanie za prácu, berieme to ako jeden z najväčších úspechov. Na druhej strane, slabšie časy predstavujú pre nás výzvu v podobe riešenia „problémov“. V tomto prípade rozmýšľame neustále i počas spánku!:)

http://www.soaphoria.sk/

rozhovor pripravila Jana Katreniaková

Začnite písať