Gastronómia digitálne
Dali si za cieľ zdigitalizovať skostnatené postupy pri objednávaní v gastronómii. Narušiť trh ako ešte nikto pred nimi. „EATSTER poskytuje technológie pre objednávacie procesy, aby sa prevádzky mohli sústrediť viac na varenie,“ hovorí generálny riaditeľ platformy VLADO ELIÁŠ.
Čo vo vás nakoplo túžbu rozbúrať tradičné postupy?
– Som nedočkavý človek. Frustruje ma, keď sa musím postaviť do radu a čakať. Lámalo sa to vo mne na rôznych hudobných festivaloch, štadiónoch ale aj počas môjho skoro dvojročného pobytu v Kalifornii, kde som sa takisto inšpiroval novými technológiami. Mali sme tam vývojárske štúdio, v ktorom sme vyvíjali mobilné aplikácie či iné technológie pre amerických klientov na mieru.
Ako funguje platforma EATSTER? Na akých pilieroch celý systém stojí, čo dokáže?
– Je to ekosystém navzájom prepojených produktov, ktoré spoločne digitalizujú štyri najdôležitejšie opakujúce sa procesy pri obsluhe zákazníka – objednávanie, platbu, manažment objednávok v prevádzke a vyzdvihnutie.
Poďme si to vysvetliť bližšie. Ako funguje objednávanie a platba?
– Pre zákazníkov reštaurácie digitalizujeme všetky formy objednávania. Môžu si objednať od stola cez náš QR kód, pri pokladni cez naše samoobslužné kiosky, prípadne od pokladníka a čítať menu z našich digitálnych „TV menu boardov“. Alebo priamo z domu, a použijú na to naše mobilné aplikácie – obslúžime ich všade. Zároveň vďaka pokročilému “up-sellu”, teda setom dodatočných otázok ku každému produktu v košíku dokážeme zvýšiť priemernú výšku objednávky o 10-15%. Naše platby podporujú Google a Apple Pay, platobné metódy je možno ukladať a spravovať. Všetky transakcie okamžite putujú na účet reštaurácie, v kioskoch ponúkame aj vstavaný či externý platobný terminál s tlačiarňou. Za naše reštaurácie taktiež generujeme digitálne bločky a tak šetríme papier.
Čo sa deje po objednaní?
– Všetky objednávky putujú do našich kuchynských displejov. V nich môže personál objednávku presúvať na rôzne stanovištia, komunikovať so zákazníkom, upravovať menu atď. A potom – nehľadiac na to, ako si zákazník objednal – vždy dostane presné pokyny, ako a kde si objednávku vyzdvihnúť. Stav objednávky môže sledovať v mobilnej aplikácií, na televízoroch s naším vyvolávacím systémom či priamo na obrazovkách kioskov.
Boli pri tvorbe platformy prítomní samotní ľudia z gastra? Pomáhali ho tvoriť, alebo ste mali od začiatku jasno, čo presne chcete ponúknuť a nenechali si do toho hovoriť?
– Samozrejme, boli. Mal som pravidelné stretnutia s našimi prvými zákazníkmi. Dávali nám spätnú väzbu, pomáhali produkt vylepšovať a aj týmto smerom sa im chcem za to poďakovať. Stále sa snažíme udržiavať úzky kontakt s našimi zákazníkom. Zriadili sme napríklad miesto, kde môžu hlasovať za naše nové funkcie či pridávať vlastné nápady – www.napady.eatster.app. Appky vyvíjame tak, aby boli používateľsky nenáročné.
Mali ste nejaké predošlé skúsenosti v gastro segmente?
– Priznám sa, že žiadne. Akurát som mal predtým inú aplikáciu spojenú s jedlom. Fungovala na princípe skenovania čiarového kódu produktu v supermarkete. Aplikácia ma informovala, či daný tovar vyhovuje mojim špecifickým požiadavkám – alergie, špeciálne diéty, pomery tukov či bielkovín, pôvod výroby atď.
Ako pomáha vaša platforma gastroprevádzkam? V čom je im osožná?
– Zvyšuje im priemernú výšku objednávky o 10-15 percent. Znižuje náklady na prevádzku v niektorých prípadoch až o 30 percent. Zjednodušuje chod prevádzky a jej závislosť na fluktuácií zamestnancov. Z nových zákazníkov vytvára stálych zákazníkov a vytvára nové predajné kanály.
Ako dlho to trvá, kým si vás prevádzka implantuje do svojho, už nejako fungujúceho systému?
– Ak poskytujeme integráciu s ich systémom, vieme to sprocesovať veľmi rýchlo. Na druhej strane, väčšina našich zákazníkov žiadne integrácie nevyužíva a teda používa náš systém samostatne. Na začiatku je nevyhnutné základné školenie personálu, pomáhame s vytváraním ponuky a podobne. Celý proces môže zabrať maximálne tri týždne od potvrdenia záujmu až po inštaláciu kioskov, QR kódov a zaškolenia personálu s kuchynskými displejmi.
Kde všade, v koľkých prevádzkach vás nájdeme?
– Nájdete nás momentálne v Bratislave, Banskej Bystrici, Martine, Prešove a v Košiciach. Už teraz ale vieme potvrdiť, že zoznam miest sa bude opäť rozširovať.
Kde si môžeme appku stiahnuť?
– Aplikácie pre zákazníkov si môže každý stiahnuť na Google Play Store a na Apple Store.
Ste na konci vývoja? Alebo vidíte rezervy, ktoré budete zapracovávať?
– Vždy je niečo, čo vieme urobiť lepšie. Najbližšie by sme sa chceli pozrieť na lepšiu prácu s dátami, použitie umelej inteligencie na personalizáciu ponuky či zjednodušiť proces digitalizácie nových reštaurácií.
Kde by ste chceli značku EATSTER vidieť o pár rokov?
– Budeme radi, ak sa staneme lídrami digitalizácie objednávacích procesov v gastronómii. Nielen na Slovensku, ale aj v regióne strednej Európy. Či už to je na štadiónoch, vo fast foodoch alebo na hudobných festivaloch – veríme, že vás obslúžime všade.
Dalo by sa predpokladať, že koronakríza vám mohla pomôcť v progrese. Keďže sa všetko objednávalo len na diaľku. Ako ste ju prežili?
– Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že áno, avšak my sme snažili digitalizovať objednávacie procesy v reštauráciách, optimalizovať rady na štadiónoch či festivaloch. Dá sa povedať, že zatvorením interiérov nám zo dňa na deň úplne zanikla cieľová skupina a my sme museli reagovať. Zároveň korona akcelerovala príchod silnej, medzinárodnej konkurencie, na čo sme neboli pripravení. Verím však, že sme z tejto situácie vyšli silnejší a naši zákazníci si začali ešte viac uvedomovať potrebu digitalizácie a optimalizácie procesov.
Aj vaša firma je klientom Slovak Business Agency. Aké služby ste využívali a s akými skúsenosťami?
– Využili sme krátkodobé i dlhodobé poradenstvo v oblasti marketingu a účtovníctva v NPC v Košiciach. So službami sme boli veľmi spokojní a určite by sme sa potešili ďalšej spolupráci.
Prokop Slováček
Foto: EATSTER