GRIZZLY.SKI
Do sveta s unikátnym konceptom viazania
Zatiaľ sú len štyria, ale stačí to na to, aby si firma GRIZZLY.SKI so sídlom v Kriváni vybudovala vo svete skvelé renomé. Prestížne ceny na medzinárodných výstavách, vlaňajšia cena Ministerstva hospodárstva či najvyššie ocenenie v kategórii výrobková inovácia boli pre firmu so sídlom v obci Kriváň – zhruba v strede cesty medzi Bratislavou a Košicami – sľubným odrazovým mostíkom do sveta podnikania. Ich výrobky dnes kupuje osem európskych krajín, ba aj skialpinisti v USA. Firma už nadväzuje kontakty v Kanade a vzorky svojich produktov už poslala aj do Japonska a Kórejskej republiky.
Na každom grame záleží
Dušou firmy je 47-ročný Jozef Gáborík z Kriváňa. Práve on vymyslel revolučnú platformu pre najľahšie skialpinistické viazanie na svete. S unikátnym konceptom upínania k lyži. „Ako vám to čo najjednoduchšie opísať? Ide o viazanie s jedným pevným a jedným pohyblivým ramenom. Na tom pohyblivom ramene je zaisťovací mechanizmus, ktorý jednoduchým pritlačením k lyžiarke rameno zaistí. Je to pákový systém upínania, o ktorý sa predtým nikto nepokúsil,“ vraví Gáborík, ktorý sa vo firme stará o vývoj, výrobu a montáž viazaní.
Veľkou výhodou ponúkaných produktov firmy GRIZZLY.SKI je samotná hmotnosť viazania. Dosahuje len 48 gramov, čo z neho robí najľahšie viazanie na svete. „V skialpinizme je to dôležitý faktor. Aby sa človek netrepal s veľkou váhou na kopec. Keď na hmotnosti ušetríte, ľahšie hore vyjdete,“ vysvetľuje Gáborík.
Chce to vraj čas, kým si na takýto spôsob viazania skialpinista zvykne, ale potom sa z toho stane veľká výhoda. „Aj v extrémnych podmienkach sa dá viazanie rýchlo zapnúť. Je to lepšie, rýchlejšie a pohodlnejšie. Najmä atletické a behavejšie typy takýto spôsob viazania ocenia.“ Viazanie oceňujú aj ženy, keďže tento mechanizmus je neporovnateľne ľahší na ovládanie.
Začiatky podnikania neboli ľahké. „Časť ľudí novinka, s ktorou sme šli na trh, oslovila hneď. Pri ostatných to chvíľu trvalo,“ priznáva obchodný riaditeľ firmy Marián Zaťko. Ani Gáborík však možno nečakal, že jeho nápadu, ktorý si nechal patentovať, sa bude vo svete tak dariť. „Už na prvej medzinárodnej výstave v Mníchove 2019 sme sa stali finalistami v kategórii BRAND NEW, o rok sme už za náš výrobok brali zlaté ocenenie. Dnes je produkt ešte lepší, keďže sme ho na základe podnetov od pretekárov dokázali vylepšiť. A to všetko bez toho, aby sa hmotnosť viazania zvýšila,“ hrdí sa Gáborík.
Viac času na horách
O obchodné záležitosti firmy sa 38-ročný Banskobystričan Marián Zaťko nestará sám. Súčasťou trojčlennej partie je aj Peter Šipula, ktorý zabezpečuje predaj zo Švajčiarska. Zaťko sa v minulosti živil v marketingovej agentúre. Nad ponukou stať sa súčasťou GRIZZLY.SKI však nepremýšľal. „Bol som rozhodnutý hneď, ale ešte som si to prešiel s manželkou. A musím povedať, že nebol deň, kedy by som to ľutoval,“ prezrádza.
„A čo ma presvedčilo? Jozefa som poznal už predtým a zároveň ma fascinovala možnosť, že budem môcť efektívne využívať a pracovať s niečím, čo mne samotnému umožní tráviť viac času v horách. Hovorím si toto je presne ono. Ku skialpinizmu som vtedy ešte len pričuchával, ale teraz ho robím častejšie. Robí mi to dobre a je to popri práci výborný relax,“ chváli tento šport Zaťko.
Aj Gáborík má skialpinizmus v krvi. Obaja so Zaťkom aj pretekajú. Síce na lokálnych pretekoch, ale to im radosť z pohybu v hornatom teréne neberie. „Je to o tom, že nás to baví. Teším sa vždy, keď sa niektorí pretekári s našimi viazaniami dokážu prebojovať na stupne víťazov. Aj v tomto roku sme vždy mali niekoho na slovenských pretekoch medzi najlepšími. Darí sa nám odchytiť aj nejakých mladých skialpinistov. Máme aj pár svetových, ale tých najlepších si zaviažu silné svetové značky. V tomto smere my im zatiaľ nevládzeme konkurovať.“
Ešte lepším odrazovým mostíkom by sa pre firmu mohol stať aj fakt, že sa skialpinizmus pretlačil do programu zimných olympijských hier v talianskej Cortine d´Ampezzo v roku 2026. O ich začlenení rozhodol v júli 2021 Medzinárodný olympijský výbor na zasadnutí v japonskom Tokiu. „Skialp tam bude prvý raz. Dúfam, že sa našim športovcom podarí siahnuť aj na medailu,“ želá si Gáborík.
Desať ráz drahšie
Typy viazania, ktoré dnes GRIZZLY.SKI vyrába, sú síce vhodné aj na zjazdovky a bežné lyžovanie, no rekreační lyžiari nie sú pre firmu vhodnou klientelou. „Naše viazania sú asi desať ráz drahšie ako bežné viazanie na lyže. Je teda logické, že rekreační lyžiari siahnu po inom. V tomto odvetví platí: čím ľahšie, tým drahšie,“ vraví Gáborík.
Firma má v pláne so svojim produktmi expandovať aj do iných krajín. „Rozpracované máme Španielsko, Rakúsko, Taliansko, Kanadu a Japonsko. Radi by sme boli v každej krajine, ktorá má hory. V každej, kde sú na skialpinizmus vytvorené dobré podmienky,“ naznačuje plány pre najbližšie mesiace Zaťko.
S vývojovým dlhom na pleciach
Hoci získané ocenenia posúvajú firmu vpred, prekážok na ceste za úspešným podnikaním, je stále dosť. „Priznávam, že keď som sa do toho púšťal, čakal som, že to bude zarábať lepšie. Stále si so sebou ťaháme vývojový dlh. Vývoj nás stál veľa času, energie, peňazí. Aj preto zháňame nejaký grant, aby sme vývojový dlh trochu stiahli, lebo nás dosť blokuje v napredovaní. Máme stále aj problém zaplatiť si výrobu. Grantové schémy na Slovensku na takéto veci príliš nefungujú.“ posťažoval sa Gáborík, ktorý v minulom roku získal ocenenie INOVÁTOR ROKA.
GRIZZLY.SKI sa zatiaľ síce dokáže uživiť, ale je na hrane. „Musíme žiť skromne, aby sme to celé dotiahli,“ pokračoval Gáborík. Motiváciou nepoddať sa problémom však určite boli aj dosiahnuté ocenenia. „Keby neustále nejaké neprichádzali, možno by som si aj niekedy v minulosti už povedal, že to celé nemá zmysel. Teraz, naopak, dúfam, že ešte pekných pár rokov vydržím. Stále ma to baví, veď skúškam a testom sa venujem už dlhé roky,“ dodáva.
Aj jeho spolupartner vo firme dosiahnuté obchodné renomé značky kvituje. „Vo svete nám ceny dodali kredit. Pomohli zviditeľniť sa. Ľudia nás aj vďaka vnímajú, že sme sa s našim výrobkom prebojovali medzi veľkých hráčov. A ma teší, lebo vďaka tomu sme schopní napĺňať naše poslanie,“ usmieva sa Zaťko.
Pomoc SBA? Dôležitá a prínosná
Pomôcť k ešte lepším ekonomickým výsledkom by GRIZZLY.SKI mal aj procesný audit, o ktorý firma prostredníctvom Slovak Business Agency požiadala. „Potrebujeme si nastaviť vnútorné procesy tak, aby sme fungovali čo najefektívnejšie. Nastaviť si presné časové rámce, kedy čo spustiť, čo robiť. Hlavnú kostru máme, len je nutné tie veci doladiť. Nastaviť si procesy tak, aby fungovali pre náš systém,“ vysvetľuje Gáborík.
„My vnímame, že sme sa dostali na nejakú úroveň. No dokážeme si priznať, že napriek tomu, že sa nám podarilo vyhrať nejaké svetové ceny a máme svetový produkt, nie sme vo všetkom dokonalí,“ dopĺňa jeho slová Zaťko.
Aj preto v GRIZZLY radi využili ponuku na spoluprácu s SBA. „Bola pre nás dôležitá a prínosná. My si chceme nechať rozprávať do toho, ako to robíme. Nechceme sa zavrieť a tváriť sa, že sme najlepší a že všetko vieme. Je to práve naopak. Radi si pustíme profesionála do firmy, nech sa na to pozrie,“ pripúšťa Zaťko.
Ruksak pre aktívnych skialpinistov
Firma nemá v pláne zostať len pri viazaní. Jednou z noviniek, chystaných do predaja, má byť ruksak určený pre aktívnych skialpinistov. Vytvoril ho Michal Šnajdr, ktorý dlho nevedel v aktuálnej ponuke nájsť nič vhodné pre seba.
„Počas skialpinistického výjazdu sa s ním naozaj veľmi ľahko a rýchlo manipuluje,“ vraví Zaťko.
Za jednu z tvárí GRIZZLY.SKI možno pokojne označiť slovenského skialpinistu Jakuba Šiarnika. „Chodí na svetové poháre a prezentuje nás po celom svete. Zároveň nám dáva aj hodnotnú spätnú väzbu k viazaniam,“ teší sa z nadviazanej spolupráce obchodný riaditeľ firmy.
Rastislav Hríbik
Foto: GRIZZLY.SKI
Procesný audit
Podnikatelia môžu v SBA požiadať o voucher až do výšky 9600 € na firemný audit. Využiť ho môžu napríklad v týchto oblastiach – interné procesy v kontexte spotreby energií, marketing, IT a kybernetická bezpečnosť, obchodné vzťahy – ale aj v iných. Cieľom pomoci je rozvíjať a zlepšovať procesy v malých a stredných podnikoch, včas informovať o možných rizikách. Výstupom sú riešenia a návrhy na zlepšenie v danej firme. Voucher nie je možné použiť na finančný ani účtovný audit.
Firmy so sídlom v Bratislavskom kraji
Firmy so sídlom v inom kraji