Home office je nový štandard


Na otázky, ako zvládli náhly prechod na home office dve mladé, dynamicky sa rozvíjajúce firmy, nám odpovedali VIKTOR SUČKA, konateľ spoločnosti Swida Innovative, s. r. o., podnikajúcej v oblasti logistiky a špedície, a ANDREA BASILOVÁ, šéfka komunikácie spoločnosti Sensoneo, ktorá sa venuje smart manažmentu odpadov.

Ako sa zmenilo fungovanie Vašej spoločnosti po vynútenom prechode na home office

V. S.: Nikdy predtým sme na home office nefungovali, toto je prvýkrát. Bol to hladký prechod, pretože u nás nemusíme každého človeka mikromanažovať a mať ho pod drobnohľadom. Naši šéfovia veľmi šikovne komunikujú svoje očakávania, a tie sa majú plniť bez ohľadu na to, či je zamestnanec v kancelárii, alebo doma. Tento štýl riadenia má aj svoje muchy, ale v tomto období sa ukazujú aj jeho svetlé stránky.

A. B.: O úplne radikálnu zmenu nešlo. V zásade mala vplyv len na chod kancelárie, ktorú navštevujeme viac-menej individuálne – striedame sa v nej a priestory dezinfikujeme (rozprávali sme sa v druhej polovici apríla, pozn. red.). Výjazdy do terénu sú takisto podrobené náročným bezpečnostným pravidlám. Samozrejmosťou je výraznejší prechod na online mítingy a konferencie, hoci na tie sme už boli zvyknutí, pretože sme aktívni v štyridsiatich krajinách.

Čo ste museli zmeniť v organizácii práce, v komunikácii s tímom?

V. S.: Máme vlastný software, od piky nahodený v spolupráci s našimi veľmi šikovnými IT-čkármi, takže prechod na home office bol aj preto hladký. Z domu sa dalo veľmi ľahko nalogovať do pracovného prostredia, všetko sme dokázali spraviť za jeden víkend. Ak by korona nemala vplyv na ekonomiku, všetko by fungovalo tak ako predtým. Máme menej biznisu, ale snažíme sa správať ako zodpovedná úspešná firma, ktorá zvažuje alternatívy ako ďalej. Komunikáciu máme naďalej zdravú, akurát sme nútení oveľa viac si volať či písať. Nič prelomové, namiesto priameho stretnutia sa vidíme cez videokamery.

A. B.: K veľkým zmenám nedošlo, akurát osobné porady sa zmenili na online. Náš tím tvoria ľudia, ktorí tak či onak majú pomerne veľké rozhodovacie funkcie a pracujú autonómne. Nikdy sme nefungovali spôsobom podrobného skúmania, ako ktorý zamestnanec presne trávi svoj čas. Dôležité pre nás boli, a je to tak aj teraz, výsledky a pokrok v úlohách. Tie si zvykneme napísať cez spoločný firemný chat, aby sme sa navzájom aktualizovali, informovali sa o tom, na čom robíme, a koordinovali sa.

Na aké úskalia ste narazili?

V. S.: Na žiadne. Ľudia kooperovali, sami uvítali možnosti home office, nikto z nás nežije pod kameňom a väčšina priložila plnohodnotne ruku v dielu. Home office vie byť super vec, vidím v tom výhody. Pýtal som sa na feedback ostatných, ako sa im pracuje. Boli takí, ktorým sa to páči a aj takí, ktorí sa tešia, keď budú môcť byť znova v kancelárii – chýba im kolektív, je im dlho doma, chcú zmenu prostredia.

A. B.: Dá sa povedať, že pokračujeme v tom, čo sme si nastavili, akurát o čosi výraznejšie. Naši zamestnanci majú naďalej našu veľkú dôveru, ktorá je základom našej spolupráce. Jediné úskalia sú technické – sú stretnutia, kde ani najdokonalejší videohovor nenahradí osobný zážitok, špeciálne v prípade zákazníkov. Na druhej strane to pre široko platné súčasné pravidlá majú takto nastavené všetci, čo zas podporuje vzájomné pochopenie. Tešíme sa na príležitosť, keď bude opäť možné stretávať sa v kancelárii v širšom kruhu, pretože autentická výmena skúseností, názorov a nápadov je nenahraditeľná. Rovnako ako všetky ďalšie spoločenské „bonusy“, ktoré prináša osobná práca s kolegami.

Osvedčila sa vám táto forma práce? Budete v nej pokračovať aj po koronakríze?

V. S.: Áno, osvedčila sa nám, je to v súlade s tým, ako sa prezentujeme. Chceme vystupovať ako moderná firma a myslím si, že home office bude už po korone nový štandard. Nevidím dôvod, prečo by mal niekto mať menšiu produktivitu doma ako v práci. Máme pozície, ktorých produkt je ľahko merateľný, a nám ako firme je v podstate jedno, či ten produkt zamestnanec dosiahol za päť hodín, alebo za osem, či z domu, alebo z kancelárie. Sú kritériá, ktoré sa majú rešpektovať, produkt má byť dosiahnutý v zmysle firemných hodnôt, eticky, profesionálne. A to sa dá aj z prostredia domova. Samozrejme, že je oveľa efektívnejšie na niektoré témy sa stretnúť a porozprávať, ale na bežný pracovný výkon je z môjho hľadiska úplne predstaviteľné, že človek bude robiť z domu.

A. B.: Rozhodne sa nám potvrdzuje, že miesto práce nie je také rozhodujúce. Myslíme si, že pre zamestnancov je ideálne, ak majú možnosť pracovať takým spôsobom, ktorý najviac vyhovuje ich individualite a náplni práce a našou úlohou by malo byť im v tom vyhovieť.

Juraj Rybanský
Viac informácií k téme home officu nájdete TU

Začnite písať