Hotel, v ktorom sa spája minulosť s prítomnosťou

Rodinný hotel od svojho vzniku prešiel významnou rekonštrukciou a stal sa symbolom pohostinnosti a kultúrneho života v regióne. Príbeh jeho obnovy je plný odhodlania, rodinnej súdržnosti a neúnavnej snahy ponúknuť svojim hosťom to najlepšie.


V srdci Martina, kde rieka Turiec hladí svoje brehy a hory rozprávajú pradávne legendy, stojí Hotel Turiec. Jeho história sa začala písať v roku 1969, keď sa jeho dvere prvýkrát otvorili, aby privítali hostí z celého sveta. Spolu s martinským divadlom sa stal srdcom kultúrneho života regiónu. Slúžil ako miesto pre spoločenské udalosti, a písali sa tu aj príbehy lásky a priateľstva – konali sa tu svadby či oslavy. „Tento rok oslavujeme 55 rokov od vzniku. Teší ma, že náš hotel je stále miestom spoločenského a kultúrneho života,“ hovorí Radovan Kočvara, generálny manažér hotela.

Hotel bol miestom, kde sa stretávali študenti ale aj obchodníci. Počas rokov hostil významné osobnosti, od spevákov až po prezidentov a ministrov. Jedinečnou črtou hotela bol bar, ktorý sa nachádzal v suteréne hotela a každú noc tu hrala živá hudba. „V Československu to bolo skôr raritou ako bežná vec. Aj v tom čase sa tu každý cítil vítaný a obklopený príjemnou atmosférou.

Viac informácií o výzve

Nový začiatok

Po takmer štyridsiatich rokoch búrlivého života sa zub času neúprosne podpísal na vybavení a kvalite služieb. Jeho sláva postupne vybledla a hotel potreboval novú krv. V mestskom rozpočte sa však nenašli prostriedky na jeho obnovu, a tak ho mesto predalo do súkromného vlastníctva. „Začalo to všetko myšlienkou môjho otca a zakladateľa firmy Tibora Kočvaru. Hotel sme kúpili od mesta Martin na otvorenej dražbe v roku 2005,“ hovorí Kočvara.

Nasledujúce mesiace priniesli etapu testovania potenciálu hotela a prípravy na rozsiahlu rekonštrukciu, ktorá sa začala v roku 2007. Ponechané boli len obvodové múry a na mieste známeho baru nezostal kameň na kameni. Rozsiahle skladové a zásobovacie priestory sa premenili na moderné konferenčné miestnosti, a tak sa postupne transformoval z miesta spoločenských akcií na centrum biznisu a kongresov. Hotel opäť otvoril svoje brány, ale tentoraz ako moderný štvorhviezdičkový mestský hotel. Veľmi rýchlo sa vyprofiloval ako miesto, kde sa stretávajú obchodné a spoločenské svety, spájajúce eleganciu minulosti s dynamikou prítomnosti. „Hotel sme slávnostne otvorili počas Silvestra 2009 presne 40 rokov po pôvodnom otvorení. Otcovou hlavnou myšlienkou bolo prinavrátiť mestu spoločensky priestor, či už pre obyvateľov alebo návštevníkov nášho regiónu.

O hoteli Turiec – Hotel ponúka široké spektrum služieb – od ubytovania a stravovania, cez tematické gastronomické večery, wellness a masáže, až po zábavné centrum s bowlingovými dráhami. Klientela hotela je medzinárodná, zahŕňajúca hostí z Česka, Nemecka, škandinávskych krajín, Ázie a USA.

Nová generácia

Rodinný podnik bol vybudovaný na pilieroch húževnatosti a pracovitosti manželov Kočvarových, ktorí sa nebáli riskovať a začínali od nuly. „Zapojenie sa do rodinného biznisu prišlo veľmi prirodzene. Od detstva som chodieval do rodinných firiem a chcel som v nich aj pôsobiť. Keďže rodičia sú stavbári, po lešení som chodil skôr, ako som vedel rozprávať,“ objasňuje Kočvara.

Dnes v hoteli okrem ich syna pracuje viacero členov rodiny. „Stabilnou posilou je krstná mama, ktorá je oporou hotela už 15 rokov. V hoteli pracujú aj moja sestra a manželka, ktoré sú momentálne na materskej dovolenke. Rodičia sú tiež jeho súčasťou, avšak venujú sa aj iným podnikateľským aktivitám. Hotelový tím tvoria aj dlhoroční zamestnanci, ktorí sú považovaní za súčasť rodiny.

Druhá generácia sa do rodinného biznisu zapájala prirodzene, keďže rodičia podnikajú viac ako 35 rokov. V hoteli si prešli viacerými pozíciami a ocitli sa aj v situáciách, ktoré nepatrili do ich pracovnej náplne. Uvedomili, že takýto spôsob riadenia nie je udržateľný. Rozhodli sa preto hľadať riešenia na zlepšenie organizačného, personálneho a procesného nastavenia. Ich hlavným cieľom bolo odbremeniť sa od každodennej operatívy a zamerať sa na strategické otázky. V Slovak Business Agency využili poradenské služby pre rodinné podniky v oblasti generačnej výmeny a nástupníctva. „Poradenstvo prebiehalo formou školení, či už jeden na jedného, v kolektíve alebo online. Pomohlo nám to potvrdiť si naše silne stránky a poukázať na slabšie miesta,“ hovorí o získanej podpore Radovan Kočvara.

Očakávania od detí

Keď prišiel jeho čas zapojiť sa do vedenia firmy, cítil, že najväčší tlak prichádza z jeho vlastných očakávaní. Dnes by svojmu mladšiemu ja odporučil pracovať na sebe viac a nebáť sa podnikateľských príležitostí. „Mal som 27 rokov a túžil som dokázať rodine a okoliu, že nevediem hotel len kvôli svojmu priezvisku, ale kvôli svojim schopnostiam a odhodlaniu. Od rodičov som cítil neustálu podporu. Najväčšou oporou mi však bola sestra Simona, ktorá predtým hotel viedla,“ spomína Kočvara.

Ďalšou výzvou bola samotná práca s ľuďmi. S viac ako 100-členným tímom je dnes manažment náročný, no s vytrvalosťou a úprimnosťou sa rodina úspešne popasovala s mnohými výzvami.

O spolupráci s SBA – „Poradenstvo prebiehalo formou školení, či už jeden na jedného, v kolektíve alebo online. Pomohlo nám to potvrdiť si naše silne stránky a poukázať na slabšie miesta,“ hovorí o získanej podpore Radovan Kočvara.

Správne rozhodnutia

Od svojho vzniku si prešli viacerými náročnými obdobiami. Najväčšou výzvou však bola pandémia Covid-19, ktorú prekonali vďaka správnym rozhodnutiam a neprepúšťaniu zamestnancov. „Momentálne sa nášmu podnikaniu darí lepšie ako pred pandémiou, a to vďaka našimi rozhodnutiam v tom čase. Patrí medzi ne udržanie si zamestnancov a ponúkanie všetkých služieb, ktoré sme mohli. Zo strany štátu by nám však podnikanie uľahčilo zníženie DPH na služby, ktorá sa čiastočne vrátila. A tiež vnímame vysoké odvodové zaťaženie,“ hovorí Kočvara.

Hotel Turiec je príkladom úspešného rodinného podniku, ktorý dokázal prežiť výzvy a udržať si dôležité miesto v regióne. S dôrazom na kvalitné služby, rodinnú atmosféru a spoluprácu medzi generáciami, hotel naďalej prosperuje a prináša radosť svojim klientom.

Viktória Papranec Kiripolská
Foto: archív Hotel Turiec

Služba na podporu rodinného podnikania poskytuje bezplatné poradenstvo, informácie a odbornú pomoc pre rodinné podniky, ktoré riešia otázky spojené s nástupníctvom a s generačnou výmenou, hľadajú možnosti rozvoja potenciálu členov rodinného podniku, plánujú integrovanie profesionálneho manažmentu, pripravujú transfer vlastníctva alebo v súčasnosti riešia dopady koronakrízy na rodinný podnik.

Viac informácií k tejto službe a otvoreným výzvam nájdete TU.

Začnite písať