Kávové potešenie z INCUPLE
Čerstvo pražená výberová káva z rodinnej firmy INCUPLE spríjemňuje v Topoľčanoch a v neďalekej Kamanovej deň mnohým. Ochutnať môžu výberové lahôdky z celého sveta.

Keď sa v rodine Kováčovcov z obce Veľké Dvorany rozhodli pražiť výberovú kávu a otvoriť si útulnú kaviarničku na mieste bývalých potravín v neďalekej Kamanovej, ľudia zostali prekvapení. Taký typ podniku v obci so zhruba šiestimi stovkami obyvateľov dovtedy nebol. „Dávali nám tak dva mesiace, že vydržíme,“ vracia sa do roku 2016 majiteľka a konateľka firmy INCUPLE Jana Kováčová. Čas ukázal, ako veľmi sa mýlili. Rozhodnutie ponúknuť možnosť vychutnať si dúšok kvalitnej kávy na frekventovanom hlavnom ťahu Nitra – Prievidza sa ukázal ako mimoriadne prezieravý. Po prvom nesmelom oťukávaní sa mohol biznis rozbehnúť naplno.
Dnes rodinná firma INCUPLE prevádzkuje coffeeshopy v Kamanovej aj v multifunkčnej budove v sedemnásť kilometrov vzdialených Topoľčanoch. Celkovo na troch miestach. Zároveň si môžete v útulnom prostredí aj posedieť. V okolí sú však pojmom predovšetkým vďaka skutočnosti, že im na kvalite kávy naozaj záleží.
„Pražíme iba výberovú kávu, máme približne dvadsať druhov. Nakupujeme cez distribútorov výberovej kávy buď z Belgicka, alebo čoraz častejšie priamo od farmárov – či už z Kolumbie, Brazílie, najnovšie z indonézskej Jávy či zo Salvádora,“ hrdo konštatuje Jana Kováčová.

Manžel Peter za sklenenou stenou so synom Martinom práve za pomoci najmodernejšej technológie na nedávno kúpenej pražičke kontrolujú nové vzorky a starostlivo dohliadajú na samotný proces praženia. Sledovať to s horúcou šálkou espressa z Kolumbie je zážitok navyše. A dôkaz, ako veľmi Kováčovcom na kvalite podávaného lahodného moku záleží. Je len na vás, aký druh a akú formu nápoja zvolíte.
Z jarmokov do vlastného
Jana Kováčová sa pre zmenu rozhodla po sedemnástich rokoch práce v korporáte. „Na konci som mala na starosti medzinárodné siete a cestovala od rána do večera. Cez štvrť Slovenska každý deň. Prestalo ma to napĺňať, bola som unavená, cítila som, že potrebujem zmenu. Keď som sa rozhodla odísť, pre okolie to bol šok, ale vnútri som cítila, že robím dobre.“ Aj po šiestich rokoch je presvedčená, že urobila dobre. „Nikdy som to neoľutovala,“ hodnotí spokojne.

Keď začínali, existovalo na Slovensku možno desať pražiarní. Dnes ich je okolo stotridsať, no INCUPLE má svojich stálych zákazníkov. Dokázali to vďaka budovaniu značky INCUPLE aj rozširovaniu firmy otváraním nových prevádzok. Používanie špičkových technológií praženia, sledovanie trendov a ustavičné vzdelávanie sa je u Kováčovcov bežnou súčasťou života. „Dnes pražíme už takmer dvetisíc kíl za mesiac. Kedysi som síce začínal vínom, ale potom ma zlákala káva a už som jej zostal verný,“ konštatuje Martin Kováč, syn majiteľky, zatiaľ čo na štyroch prichystaných vzorkách kávy z celého sveta kontroluje jej prednosti a slabiny. „Až po ochutnaní a kontrole sa rozhodujeme, od koho kávu nakúpime a od koho nie,“ vysvetľuje dnes už skúsený barista a pražiar.

Prečo to napokon vyhrala káva? „Je to produkt, ktorý v sebe skrýva ohromné množstvo informácií a stále sme ho neprebádali celý. Lákalo nás doniesť ľuďom chutnú výberovú kávu, čerstvo praženú na Slovensku, za dostupné peniaze,“ prezrádza Martin Kováč.
Pomoc aj od Jula Viršíka
Prvé kávičky ponúkali Kováčovci na rôznych jarmokoch a festivaloch. Patrili medzi priekopníkov v tomto type podnikania. „Vtedy – v súčasnosti také populárne – vozíky s kávou neboli bežné,“ vraví Kováčová. Dostať sa na rôzne podujatia im pomáhal aj dnes už zosnulý rozhlasový moderátor a ich organizátor Julo Viršík.
„Niečo sme vtedy zarobili a pochopili, že ak chceme napredovať, potrebujeme oficiálny priestor, kde môžeme kávu pražiť. Tak sme spolu so synom Martinom a jeho priateľkou otvorili prevádzku v Kamanovej. A tri roky nato aj v Topoľčanoch.“
Spočiatku to podľa Kováčovej bol doslova splnený sen. „Nabehli sme na módnu vlnu, mali super tržby, plnú kaviareň, kde zákazníci stáli vonku v radoch. Cieľom bolo ponúknuť ľuďom nový koncept podniku s výberovou kávou a kvalitnými službami.“

„Dnes pražíme už takmer dvesto kíl za mesiac. Kedysi som síce začínal vínom, ale potom ma zlákala káva a už som jej zostal verný,“ konštatuje Martin Kováč.
Koronový bonus
Nečakaná pandémia koronavírusu a nasledujúci lockdown vystavili aj INCUPLE stopku. Krásny sen sa na chvíľu zmenil na nočnú moru, v INCUPLE sa však rýchlo vynašli. „Pražili sme ďalej, len sme prešli na online predaj s jednoduchým e-shopom. Ten nás vlastne zachránil, pomocou neho sme mohli prijímať objednávky. Tie sme potom posielali kuriérom. Popritom sme však robili aj každodenný rozvoz v okrese.“
Koronakríza paradoxne ambicióznu firmu tak trochu aj nakopla. „Všetko bolo zatvorené, ľudia preto začali piť kávu viac doma. Vďaka tomu sme získali nových zákazníkov, ktorí nám zostali verní. Znie to možno zvláštne, ale ťažšie časy pre nás prišli až potom. Vlani. Keď sa všetko pootváralo. Ľudia začali mať iné spotrebiteľské správanie, vyrojila sa väčšia konkurencia, do podnikania sme dennodenne vkladali oveľa viac energie, aby sme napriek všetkému udržali rast. Tržby nám síce za vlaňajšok narástli asi o 20 percent, no zisky boli minimálne. Náklady šli hore, cena kávy rástla každým nákupom, o energiách a inflácii ani nehovorím.“

Kováčovci si však dokážu poradiť. Vďaka neprestajnej chuti vymýšľať niečo nové aj vďaka nadobudnutým skúsenostiam a vzdelaniu. „Nevesta vyštudovala marketing na ekonomickej fakulte v Nitre, ja som v tom istom čase vyštudovala ekonomiku a manažment malých a stredných podnikov. Aj Martin dokončil dva ročníky ekonomiky, rozhodol sa však štúdium prerušiť a naplno sa venovať podnikaniu,“ vraví Kováčová.
V Topoľčanoch organizujú aj baristické kurzy, kurzy latte art, prednášky, ba aj čoraz obľúbenejší Deň kávy, ktorého súčasťou bola napríklad i prednáška farmára z Kolumbie či Slováka žijúceho v Indonézii, odkiaľ niektoré z ponúkaných druhov káv pochádzajú.
Dnes pražia tri razy do týždňa, a to aj vďaka novej, väčšej pražičke, ktorá im umožňuje rozširovať podnikanie.

„Pražíme iba výberovú kávu, máme približne dvadsať druhov. Nakupujeme cez distribútorov výberovej kávy buď z Belgicka, alebo čoraz častejšie priamo od farmárov – či už z Kolumbie, Brazílie, najnovšie z indonézskej Jávy či zo Salvádora.“ Jana Kováčová
Vďaka SBA aj do Milána
Jedným zo zákazníkov INCUPLE bol aj zamestnanec SBA Dávid Šmatlák. „Bol to náš priaznivec. Cez neho sme sa dozvedeli, že existuje Slovak Business Agency a možnosť čerpať rôzne služby. Radi sme ju využili. Neskôr sme začali spolupracovať aj s Národným podnikateľským centrom v Nitre. Najmä v oblasti pomoci pre rodinné podnikanie.“
Martin Kováč si chváli veľtrh a konferenciu Host v talianskom Miláne pred štyrmi rokmi, kam sa s priateľkou dostal vďaka pomoci SBA. „Bolo to to najlepšie, čo som dovtedy absolvoval,“ priznáva.
„Objavili kopu vecí, množstvo nových technológií, ktoré sme neskôr začali pretransformovávať do biznisu aj my. Tam sme natrafili aj na nový trend vo svete kávy – kapsuly na výberovú kávu. Sú kompostovateľné, takže nezaťažujú životné prostredie. To je ich ďalšia výhoda,“ dopĺňa Kováčová.
Vlani v novembri v INCUPLE túto novinku uviedli na trh. Spolu s kávovarmi, ktoré sú na to určené. „Hodnotiť je ešte zavčasu, ale už teraz môžeme povedať, že kapsuly s výberovou kávou si našli svojich zákazníkov. Tí sa k nám vracajú po ďalšie balenia,“ teší sa majiteľka.
Vo dvojici pri šálke kávy

Jana Kováčová nám rada objasnila aj na prvý dojem zvláštny názov INCUPLE. „To ešte úplne na začiatku vymyslel syn s priateľkou. Je to spojenie slov COUPLE (pár) a CUP (šálka). Má to byť niečo ako vo dvojici pri šálke kávy,“ usmieva sa.
A ako sa INCUPLE podniká na Slovensku dnes? „Stále vymýšľame niečo nové. My bez cieľov vydržíme tak tri dni, potom nás to začne nudiť. Určite by sme však uvítali, keby pomoc od štátu bola o čosi pružnejšia. Dnes to všetko trvá dlho, navyše ako podnikatelia musíme ustavične sledovať všetky zmeny, ku ktorým dochádza. Stále však platí, že som rada za cestu, po akej som sa vďaka INCUPLE vydala,“ konštatuje Jana Kováčová.
Rastislav Hríbik
Foto: Marek Baláž