Malí a strední podnikatelia na Slovensku sú pre mňa hrdinami
Slovenskí podnikatelia sa rozrastajú o mladú, šikovnú generáciu, ktorá na biznis prináša optimistickejší pohľad. Jednou z takýchto podnikateliek je bezpochyby Martina Vyskočová, jedna z najúspešnejších začínajúcich podnikateliek Slovenska 2013. Martina si zarába od svojich 14 rokov, v podnikaní sa snaží byť hlavne úprimná k sebe aj klientom a presadzuje poctivý a čistý biznis. Budúcnosť vidí v investíciách do mladých ľudí a ich nápadov. Ako hovorí, momentálne na to však na Slovensku chýba domáci kapitál. Jej firma, MVAkadémia, pokrýva široké spektrum rozvoja ľudských zdrojov a vzdelávania od IT, cez marketing až po financie.
Patríte medzi najlepšie začínajúce podnikateľky Slovenska za rok 2013. Čo pre vás toto ocenenie znamená v osobnom a čo v profesnom živote?
Toto ocenenie si veľmi vážim a určite je to aj fajn motivácia do budúcnosti, napríklad vyhrať prvé miesto v hlavnej kategórií 🙂 Netreba však zaspať na vavrínoch, treba makať a najväčším ocenením je vždy spokojnosť zákazníkov a obchodných partnerov.
Zaoberáte sa rozvojom ľudských zdrojov. Ako vyzerá vaša práca v praxi?
V prvom rade zisťujeme problémy a potreby klienta a na základe tých potom dodáme školenie na mieru. Môže ísť o problém motivácie či komunikácie, vtedy sú vhodné aj teambuildingové aktivity nakoľko zážitky najviac menia ľudí. Alebo ide o problém efektivity a zmätkovosti vo výrobe či šetrení financií na nákupnom oddelení – na to všetko máme hard skills školenia.
Okrem školení šitých na mieru u klienta máme aj otvorené školenia pre verejnosť. Tá paleta tém je široká, od marketingu cez IT, soft skills až po HR. Robíme však aj na neziskových projektoch, ako je napríklad vzdelávací portál pre študentov Success Academy.
Mám veľa šikovných školiteľov, preto je na mne predovšetkým marketing a obchod. V podstate ma väčšinu času nájdete sedieť u klienta alebo na stretnutiach v kaviarňach 🙂
Vaša firma, MVAkadémia, je pomerne mladá a vznikla v časoch doznievajúcej svetovej hospodárskej krízy. Prečo ste sa vlastne rozhodla podnikať a ako vyzerali tie úplné začiatky?
Rozhodla som sa podnikať, pretože mám rada flexibilitu a mám veľa nápadov, ktoré chcem realizovať. U zamestnávateľa by mi toľko priestoru nedali. Hospodárska kríza nie je prekážkou, naopak rozvíja kreativitu, robiť veci inak. Taktiež som si hovorila, že nemám čo stratiť. Ak by mi aj podnikanie nevyšlo, tak sa môžem ísť kedykoľvek zamestnať, ale naopak je to veľmi ťažké.
U svojich rovesníkov vidím, ako si postupne berú hypotéky, zakladajú si rodiny a berú na seba veľa iných zodpovedností. Ak by chceli teraz začať podnikať, bol by to pre nich obrovský stres a neistota, ktorú si často nemôžu dovoliť.
Začiatky boli samozrejme ťažké a stále som na začiatku, takže zatiaľ nemôžem mať len tak vyložené nohy na stole ako si niektorí podnikanie predstavujú. Našťastie v oblasti služieb sú na začiatku veľmi nízke vstupné náklady a klientov som mala ihneď. Možno najväčším problémom je sezónnosť. Vzdelávacie aktivity si firmy objednávajú predovšetkým na jeseň a jar, v lete a zime je uhorková sezóna. Ja to riešim aj inými aktivitami, ktoré popri MVAkadémii mám, keďže ma baví viac vecí, nielen školenia.
Veľmi mi pomohol mentoringový program, ktorého som sa zúčastnila v roku 2013. Moja mentorka, Ivana Brutenič, je skúsená podnikateľka a s jej radami som sa určite vyhla množstvu chýb. Priateľ je taktiež podnikateľ, takže v ňom mám oporu.
Mentoringový program vám zrejme pomohol pri rozbehu firmy. S akými prekážkami sa boríte momentálne?
Aktuálne sa borím s nastavením procesov. Mám totiž iný podnikateľský nápad, ktorému by som sa chcela venovať a preto potrebujem operatívu v MVAkadémia automatizovať, resp. delegovať. S novým podnikateľským nápadom zas prichádza iný problém a to kapitál, ktorý budem potrebovať na vývoj produktu.
Podľa vašich skúseností, majú malí a strední podnikatelia vytvorené na Slovensku priaznivé a slušné podmienky na prácu?
Malí a strední podnikatelia na Slovensku sú pre mňa hrdinami. Nie, nemajú to ľahké. Dotácie a úľavy dostávajú veľké firmy, mnohé z nich sa môžu kedykoľvek spakovať do lacnejšej krajiny. Malé a stredné firmy, ktoré často prinášajú inovácie a s tým aj väčšiu pridanú hodnotu, nie sú podporované a naopak sa im hádžu polená pod nohy.
Nedostatok podpory mi až tak nevadí, ale vadia mi tie zbytočné prekážky, ktoré sa navyše každú chvíľu menia. Podnikatelia sa namiesto sústredenia na svoje ciele a stratégiu lopotia s papierovačkami. Znižuje to aj ich konkurencieschopnosť na globálnom trhu. Kým náš podnikateľ obehá úrady a vyplní papiere, jeho konkurencia v Nemecku si cez internet vybaví všetko potrebné a bez stresu sa ďalej venuje svojmu biznisu. Som však optimistka a verím, že sa situácia bude zlepšovať.
V čom je vaša práca špecifická? Kam sa chystáte posunúť?
Špecifická je v sledovaní trendov, ktoré chcem pomocou školení na slovenský trh prinášať. Najnovšie napríklad certifikovanými školeniami TWI – training within industry. Špecifikum sú aj klienti. Bohužiaľ vzdelávanie je jednou z položiek, ktoré sa pri šetriacich opatreniach škrtajú ako prvé. Dobré školenia a teda dobre vyškolení zamestnanci však môžu firme ušetriť, resp. zarobiť peniaze.
Kam by som sa chcela posunúť? Osobne sa konečne naučiť rusky a viac cestovať, profesne rozvinúť podnikateľský nápad, ktorý mám a pri ktorom verím, že má potenciál byť úspešný aj mimo hraníc Slovenska.
Na základe vlastných skúseností, vedeli by ste začínajúcim alebo aj etablovaným podnikateľom/kám poradiť, dať nejaký užitočný podnikateľský tip.
Viac si pomáhať. Neviem prečo, u nás má veľa firiem/ľudí/neziskoviek/politických strán potrebu hrať sa na svojom piesočku a nikomu nepožičať hračky. V zahraničí, hlavne v typicky podnikateľských krajinách, má každý svojho mentora, je členom asociácií a združení, kde si ľudia pomáhajú, robí dobrovoľnícke aktivity, najíma študentov na internshipy atď. Keby sme si viac pomáhali a združovali sa, vedeli by sme aj ľahšie bojovať proti tým nezmyselným papierovačkám, ktoré som spomínala 🙂
Ale verím, že sa to výmenou generácií zlepšuje, aj vďaka internetu a prístupu k informáciám. Máme napríklad na Facebooku skupinu Učíme sa podnikať, akúkoľvek otázku sa opýtate, vždy sa nájde odborník na danú tému – nech je to účtovníctvo či marketing, ktorý vám ochotne odpíše a poradí. Vzniká taktiež veľa mentoringových a networkingových aktivít. Skrátka tie možnosti tu sú, treba ich využiť.
Nesplnený sen: vedieť lietať 🙂