MäsoLV ponúkajú Levické lahôdky až do domu
Kvalita, chuť, čerstvosť, výhradne slovenský pôvod mäsa a ústretový prístup k zákazníkom. Za každých okolností. To sú základné piliere firmy mäsoLV – malej rodinnej firmy, ktorá na slovenskom trhu vďaka svojim predchodcom existuje už od roku 1998. Pod súčasnou značkou pôsobí tretí rok.
Proces premeny na rodinnú firmu otca a dvoch synov spadá rovno do pandemického koronového obdobia. Aj preto museli v jednom momente riešiť súbežne viacero procesov naraz. „Sme hrdí na to, že sme dokázali pretransformovať firmu na rodinnú a pôvodný model podnikania inovovať do takej podoby, že firma každým mesiacom rastie a rozvíja sa. Pomohlo aj vybudovanie vlastnej modernej prevádzky na rozrábku mäsa v Kozárovciach neďaleko Levíc. Umožňuje nám to reagovať na potreby našich zákazníkov. Robiť lepšie strategické rozhodnutia v budúcom smerovaní firmy. Popritom sme úspešne spustili proces generačnej výmeny, aby sme zabezpečili plynulé pokračovanie podnikania aj po odchode môjho otca do dôchodku o pár rokov,“ hovorí Tomáš Klár, marketingový manažér firmy, v ktorej vedení pôsobí aj jeho brat.
Ťažké časy
Firma sa vo vlastnej novej certifikovanej prevádzke špecializuje na rozrábku a predaj kvalitného slovenského deleného hovädzieho a bravčového mäsa. Jej produkty nájdu zákazníci v reštauráciách, závodných a školských stravovacích zariadeniach prevažne v Levickom okrese, v Nitre a Bratislave. Rovnako sa prostredníctvom internetového predaja dostávajú do domácností v Leviciach a okolí, v Nitre, Trnave, Senci, Šali, Bratislave, Žarnovici a v Žiari nad Hronom. „Aktuálne sa všetkým firmám žije mimoriadne ťažko. Celé obdobie nášho podnikania ako rodinnej firmy spadlo rovno do kovidových čias. Našťastie sa nám podarilo úspešne uchádzať o štátnu pomoc počas prvej pandemickej vlny. Veríme, že keď sa situácia ustáli, pocítime ďalšiu podporu štátu a úspešne sa z týchto ťažkých časov dostaneme.“
V rodinnom kruhu
Za najväčší benefit rodinnej firmy označuje Tomáš Klár možnosť zapojenia všetkých jej členov do budovania vlastnej značky. Tá týmto spôsobom ostáva súčasťou rodinného kruhu a umožňuje spoločne budovať hodnotu. Je oveľa jednoduchšie zadefinovať si požiadavky na kvalitu a aj ich plniť tak, aby bol zákazník spokojný. Na druhej strane je nutné dodržiavať odstup medzi prácou a súkromím. „Konflikty a problémy sú úskalím a súčasťou oboch týchto svetov. Nikdy nie je dobré ich miešať. Často je ťažké zladiť názory dvoch generácií, staršej a mladšej. Túto výzvu sa postupne učíme zvládnuť. Rozhodne treba pozorne načúvať radám človeka, ktorý sa remeslu venuje už desaťročia, no zároveň sledovať nové trendy a možnosti modernej doby. Snažiť sa ich uviesť do života, aby sa firma rozvíjala a držala krok so súčasným vývojom.“
Pomoc od SBA
Firma mäsoLV sa ako jedna z mnohých – v lete 2020, počas doznievajúcej prvej vlny pandémie – uchádzala o nefinančnú pomoc zo schémy na podporu rodinného podnikania. Výzvu pravidelne vyhlasuje Slovak Business Agency (SBA). „Narazili sme na ňu na internete, keď sme pátrali po možnostiach podpory v súvislosti s pandémiou. Téma výzvy sa presne zhodovala s naším aktuálnym rozpoložením. Boli sme práve v začiatkoch preberania agendy syna od otca. Keď sme zistili, že môžeme využiť pomoc a podporu odborníkov, neváhali sme.“
V čom samotná pomoc spočívala? „Riešili sme témy generačnej výmeny. Čo všetko treba pripraviť, obsiahnuť a zadefinovať, aby sa v procese nestratilo žiadne hodnotné know-how. Hovorili sme aj o modernizácii a elektronizácii niektorých kľúčových procesov. Predtým sme dlhé roky robili všetko manuálne. Pritom dnešné časy už umožňujú efektívnejší postup.“ Výsledkom spolupráce s odborníkmi je podľa Klára jasné a podrobné nastavenie kľúčových tém a ich riešení, ktoré sa pod vedením expertov budú postupne uvádzať do praxe. Správne nastavenie procesov je potrebné na dosiahnutie stanovených cieľov. „Bolo to výborné rozhodnutie. Je vždy prínosné dať si procesy zanalyzovať expertmi, ktorí sa na ne dokážu pozrieť zvonka. Navyše úplne inou optikou, ako keď ste ich súčasťou. Ak bude možnosť, radi využijeme aj inú pomoc, lebo spolupráca s SBA bola vynikajúca.“
Ako sa prispôsobiť trendom
Obchod s bravčovým a hovädzím mäsom je na Slovensku pre rodinnú firmu ťažký. Súpermi sú väčší hráči na trhu a obchodné reťazce. Treba si nájsť svoje miesto, zvoliť optimálnu stratégiu. „My chceme ponúkať zákazníkom kvalitne opracované mäso slovenského pôvodu. V prípade domácností v Leviciach a okolí dovoz až domov. Pozitívne ohlasy nám naznačujú, že to sú tie hodnoty, pre ktoré sa mnohí stávajú našimi dlhodobými partnermi,“ myslí si Tomáš Klár, ktorý má okrem marketingu vo firme na starosti aj e-shop. „Naši zákazníci od nás vyžadujú precízne opracovanie mäsa a slovenský produkt. A oceňujú, že im v Leviciach a okolí objednávky nosíme až domov. Prispôsobujeme sa aj trendom, zväčša sezónnym. V zime letia predovšetkým produkty na prípravu klobás, škvariek či huspeniny, v lete zasa produkty na gril. Do budúcnosti by sme všetky procesy vo firme chceli čo najviac zefektívniť, pokračovať v budovaní značky a rozširovať naše pôsobenie v regióne aj mimo neho,“ zaželal si na záver.
Prokop Slováček
Foto: archív firmy a www.masolv.sk
Služba na podporu rodinného podnikania poskytuje bezplatné poradenstvo, informácie a odbornú pomoc pre rodinné podniky, ktoré riešia otázky spojené s nástupníctvom a s generačnou výmenou, hľadajú možnosti rozvoja potenciálu členov rodinného podniku, plánujú integrovanie profesionálneho manažmentu, pripravujú transfer vlastníctva alebo v súčasnosti riešia dopady koronakrízy na rodinný podnik.
Viac informácií k tejto službe a otvoreným výzvam nájdete TU.