Nakopla ich pandémia


S možnosťou podnikania sa pohrávali už dlhšie. Naplno sa do toho vložili až v čase, keď mnohí zvažovali z existenčných dôvodov presný opak – počas pandémie koronavírusu. Predstavujeme vám Janku Mackovú, Tomáša Samčíka a Zuzanu Jančokovú – trio odvážlivcov, ktorých spája veľa vecí. No najmä vízia, vytrvalosť a chuť budovať vlastný biznis aj napriek zložitej situácii okolo nás.

Knihorozka.sk je e-shop ktorý hýri kreativitou

Knihorozka.sk je e-shop ktorý hýri kreativitou

Knihorožky pre každého – Jana Macková

Jana Macková začala podnikať popri robote. „Zladiť prácu zdravotnej sestry na plný úväzok s rodinou a podnikaním bola moja škola krízového manažmentu,” hovorí dnes s úsmevom. Aj s pomocou kurzov Slovak Business Agency vytvorila značku Knihorožka. Šije obaly na knihy, tašky a originálne rohové záložky do kníh, ktorým hovorí knihorožky. Podľa toho vznikol aj názov jej firmy. „Každá kniha potrebuje svoju knihorožku a knihoobal,“ tvrdí Macková, ktorá podniká v malebnej obci Demjata v okrese Prešov.

Koronakríza jej síce vzala možnosť prezentovať svoje ručne robené výrobky na trhoch a jarmokoch, ale zato umožnila pridať do portfólia aj rúška veľmi potrebné v dnešných časoch. „Práca zdravotnej sestry bola pre mňa výbornou školou v odhodlaní, vo viere, vytrvalosti a v nasadení. Po vyzlečení skafandra v práci som si doma sadala k šijaciemu stroju a šila obaly na knihy a knihorožky. Úžasne sa pritom dokážem odreagovať,“ priznala.

Aj ona zariskovala. Opúšťa rady sestier v odbore anestéziológia a intenzívna medicína a chce sa viac venovať synovi a firme.

Mackovej e-shop hýri vzormi a knihorožky kreativitou. Určite nemôžeme hovoriť o žiadnych nudných obaloch. V dielni sa snaží aj o inováciu technológie, aby boli knihorožky i vyšívané a tvorba aplikácií rýchlejšia a nápaditá. Chcela by vedieť rýchlo reagovať na knižné trendy. Zákazníci si totiž pýtajú knihorožky s Harrym Potterom či Gregom Heffleym z Denníka odvážneho bojka. V ponuke už má aj knihorožky s futbalovou loptou, Malým princom či koňmi. No vybrať si dokážu i dospelí. Vízia a idea Knihorožky spočíva totiž v tom, aby si zákazník odniesol domov knihy z knižníc a kníhkupectiev v knihotaške a ochránil sa knihorúškom. „Ak má človek sen, víziu, je dôležité veriť jej. Nevzdávať sa a každý neúspech vnímať ako výzvu. Poučiť sa z neho. Nebáť sa riskovať, vzdelávať sa a úspech je zaručený,“ hovorí Jana.

Na knihorozka.sk viete nájsť aj dizajnové rúška

Na knihorozka.sk viete nájsť aj dizajnové rúška

Aj ona zariskovala. Opúšťa rady sestier v odbore anestéziológia a intenzívna medicína a chce sa viac venovať synovi a firme. Aby mohla lepšie zladiť synove záujmy a Knihorožku, rozhodla sa pre prácu na čiastočný úväzok vo veterinárnej ambulancii. S podnikateľskou víziou Jane výdatne pomáha aj Slovak Business Agency. Absolvovala už kurz podnikateľských zručností, vďaka ktorému Knihorožka získala ochrannú značku. Využila aj individuálne poradenstvo. Odborníci jej pomohli naštartovať e-shop a vyjasniť si marketingové stratégie. Keďže chce Jana svoj biznis poriadne rozbehnúť, požiadala aj o dlhodobé poradenstvo. Knihorožky od Jany Mackovej sú veselé a ich autorka by bola rada, keby neboli len módnym doplnkom, ale inšpirovali deti aj k čítaniu.

knihorozka.sk

Majiteľ upratovacích služieb Tomáš Samčík

Majiteľ upratovacích služieb Tomáš Samčík

Po výpovedi nový začiatok – Tomáš Samčík

S myšlienkou podnikať v oblasti poskytovania upratovacích služieb sa Tomáš pohrával už dlhší čas. Keď s príchodom pandémie zostal bez práce, pustil sa do toho s plným nasadením. V júli 2020 sa rozhodol skúsenosti z oblasti čistiacich a upratovacích prác vniesť do vlastného podnikania. Rozbeh firmy TSC Services nebol jednoduchý. Veľa podnikov zaviedlo home office a o poskytovanie upratovacích služieb nebol taký veľký záujem ako v minulosti. Príležitosť sa však vyskytla inde. Okrem klasického upratovania sa zameral aj na dezinfekciu priestorov, o ktoré bol v danom čase zvýšený záujem.

Začínajúcim podnikateľom by Tomáš Samčík odporučil ísť si za svojím cieľom. Nebáť sa prispôsobiť podnikanie aktuálnej situácii na trhu.

Ešte ako nepodnikateľ sa zúčastnil na kurze podnikateľských zručností SBA. „Kurz mi ukázal, ako by to v ideálnom svete malo vyzerať. Ako by sa pri zakladaní firmy malo postupovať. Záber školenia je však veľmi široký, zameraný na rozličné oblasti podnikania. Pred založením firmy má však budúci podnikateľ veľa konkrétnych otázok, ktoré potrebuje prediskutovať s odborníkmi alebo ľuďmi, ktorí sa v danej oblasti vyznajú. Národné podnikateľské centrum poskytuje aj túto možnosť – využiť poradenstvo v rozsahu určitého počtu hodín,“ spomína Tomáš Samčík.

TSC Services sa orientujú na generálne a expresné upratovanie

TSC Services sa orientujú na generálne a expresné upratovanie

Profesionálne upratovacie služby ponúka v Košickom a Prešovskom kraji. Vykonávajú pravidelné, generálne aj expresné upratovanie domácností, kancelárií, umývanie okien, čistenie parou, dezinfekciu ozónom, tepovanie. Tomášovou víziou je vybudovať úspešnú a prosperujúcu spoločnosť a zaradiť sa medzi známe, úspešné firmy na lokálnom trhu. Chce zamestnávať ľudí, ktorí by boli hrdí, že pracujú pre firmu ponúkajúcu kvalitu, precíznosť poskytovaných služieb a schopnú konkurovať nadnárodným spoločnostiam. Potešila by ho väčšia podpora lokálnych spoločností na slovenskom trhu. Tie podľa neho dokážu poskytnúť rovnako kvalitné služby. Niekedy dokonca za prijateľnejšie ceny ako konkurencia so zahraničným kapitálom. „Sme tím ľudí, ktorý vie, čo robiť. Vieme poradiť zákazníkovi vhodné, účinné a cenovo dostupné riešenia. A čo je najdôležitejšie, nás naša práca baví,“ hovorí Tomáš Samčík, zakladateľ TSC Services.

tscservices.sk

Ako žijú zdravé deti – Zuzana Jančoková

Na začiatku sa jej mnohé mamičky pýtali, ako to, že jej deti sú stále zdravé. Môže za to vraj kniha Paula Ferriniho. Po jej prečítaní dostala nápad napísať knižku o zdraví vlastných detí Ako žijú zdravé deti. Prináša v nej príbeh svojej rodiny a približuje okolnosti, ktoré prispeli k tomu, že má takých zdravých potomkov. Kniha sa nesnaží deti liečiť, ale udržiavať ich zdravé a v súlade so samým sebou. Pri zmene života a stravovacích návykov sa vraj choroba potom objaví iba výnimočne. A keď sa už objaví, je to vraj preto, aby sa telo dostalo do rovnováhy.

Choroba nemusí byť naším nepriateľom. Môže byť naším učiteľom.

Podľa Zuzky sa v takých chvíľach telo len očisťuje od nezdravej stravy. Dopraje si odpočinok, ktorý si človek v niektorých prípadoch nedoprial dlhé týždne. Telo nám len dáva indície, že niečo nie je v poriadku.  „Telo je veľmi múdre, dokáže sa uzdravovať samo. Je to ako s nádchou. Keď si doprajete oddych, telo sa vylieči samo. Vy mu iba vytvoríte ideálne podmienky na to, aby sa mohlo ľahšie liečiť. Napríklad zdravou stravou, oddychom, psychickou pohodou a kvalitným spánkom. Ono si už potom s nádchou poradí. Nemusíme mu prikazovať, čo má robiť, ono presne vie, ako na to,“ hovorí Zuzana Jančoková, autorka knihy. Knižku si vydala na vlastné náklady. Tvorba, korektúry, grafika či tlač – všetko finančne ťahala sama, a pritom nešlo o malú sumu. Publikácia sa dnes predáva v kníhkupectvách, kamenných predajniach aj prostredníctvom e-shopov.

Autorka knihy Ako žijú zdravé deti Zuzana Jančoková

Autorka knihy Ako žijú zdravé deti Zuzana Jančoková

Zuzka má však už aj nové plány. Jej podnikateľskou víziou je mať knižné vydavateľstvo, ktoré mení ľuďom životy k lepšiemu. V súčasnosti je už kniha preložená do angličtiny a tento rok by ju autorka chcela predávať aj v krajinách hovoriacich po anglicky. Zároveň má rozpísanú ďalšiu knižku o partnerskej tematike, láske a ženských radostiach. V Národnom podnikateľskom centre Zuzka využila možnosť individuálneho poradenstva s expertom. Poradenstvo po prvý raz čerpala ešte pred začatím podnikania. „Požiadala som o desať hodín konzultácií pre budúcich podnikateľov. Pridelili mi konzultanta, odborníka na elektronické podnikanie. S jeho pomocou sme vytvorili e-shop, s ktorým som veľmi spokojná. Úplné dokončenie si však vyžaduje ešte desať hodín času, aby bol obchod plne funkčný a obsahoval všetky právne náležitosti. Preto som po založení podnikania požiadala o ďalších desať hodín konzultácií pre podnikateľov,“ prezrádza Zuzana Jančoková.

Ako žijú zdravé deti

Ako žijú zdravé deti

Pandémia ovplyvnila jej podnikanie aj v tom, že ľudia viac dbajú na svoje zdravie. Viac sa starajú o imunitu, viac sa vzdelávajú a snažia sa robiť veci lepšie. Koronakríza nám ukázala, že zdravie nie je samozrejmé a veľkú rolu zohráva práve zdravotný stav človeka a jeho imunita. „V týchto časoch by sme mali o to viac dbať na budovanie imunity. Jesť zdravo, žiť zdravo a šíriť osvetu namiesto strachu, pretože strach iba znižuje imunitu a pocit šťastia,“ dodáva Zuzana Jančoková.

Zuzka si praje, nech nám pod nosom vyrastá nová, zdravá generácia ľudí. Generácia, ktorá bude spokojne žiť bez nutnosti návštev lekára, bez liekov a v súlade so sebou. Verí, že v dôsledku toho sa zmenia mnohé zaužívané zvyky a tradície. Napríklad klasické umelé sladkosti na Mikuláša či narodeniny by mohli byť nahradené ich zdravými verziami – čerstvým či sušeným ovocím alebo malým množstvom kvalitnej osemdesiatpercentnej čokolády.

Odporúča napiecť si domáce medovníčky z celozrnnej múky, s ryžovým sirupom alebo kokosovým cukrom namiesto bieleho cukru, s orieškami namiesto bielej cukrovej výzdoby. Pamätajme si, že zdravé deti sú šťastné deti a šťastní rodičia sú šťastná spoločnosť. A výrobcovia budú vyrábať to, čo budeme my zákazníci kupovať. Podporujme teda to, čo nás pomáha udržiavať zdravých.

zdravedeti.sk

Viktória Kiripolská
Andrea Beláňová – Kamenská

Začnite písať