Našli dieru na trhu. Pečú pre psov z kvalitných surovín a bez éčok
Alie a Matej sa nadchli pre myšlienku prípravy zdravých maškŕt pre psíkov. Spočiatku piekli iba pre toho svojho, potom pre psíkov priateľov a priateľov ich priateľov. Napokon vznikol prvý československý eshop Sušienkovo s BIO stravou a EKO produktmi pre chlpáčov.
Aký príbeh sa skrýva za nápadom predávať bio sušienky pre psíkov?
Nápad vznikol jedného večera, kedy Alie piekla pre nás dvoch zdravšiu variantu čokoládových sušienok. Sedeli sme, chrumkali a Suši naprázdno z pelechu prežúvala, tiekla jej slinka. Vtedy nás napadlo, prečo nezačať piecť fajnotky aj pre ňu? Slovo dalo slovo a nápad bol na svete! Povedali sme si, že niečo také tu chýba a bude po tom dopyt. Ak ľudia vyhľadávajú alternatívnejšie cesty a možnosti stravovania pre samých seba, budú niečo také hľadať aj pre svojich miláčikov-chlpáčov. A tak vzniklo Sušienkovo, ktoré nesie názov po jej zakladateľke a našej šéfovej, Sušienke aka Suši.
Suši je zrejme aj prvý a hlavný degustátor maškŕt. Čím a ako si získavate zákazníkov?
To je dobrá otázka! Najlepšie by vám na ňu asi vedela odpovedať Suši, na komunikáciu s chlpáčmi je tu výhradne ona 🙂 Zákazníkov si získavame formou, WoM (Word of mouth). Začínali sme na Facebooku, kedy sme piekli pre chlpáčov našich priateľov a neskôr aj pre chlpáčov priateľov ich priateľov. Stránku sme založili až cca po roku fungovania objednávok cez FB a emaily. Veríme, že si ich získavame neobyčajným a kvalitným produktom, ktorý pečieme s láskou.
Rozhodli sme sa ísť cestou poctivých a kvalitných BIO a EKO produktov. K sušienkam sme koncom minulého roka pridali aj BIO kozmetiku (našich MYDLOŠOV) a EKO hračky. Tie sú vyrábané výhradne z prírodných materiálov, starými metódami akými sa vyrábali veci, pred veľkým technickým boomom z Číny. Nám nie je jedno, s čím sa Suši hrá, alebo čím ju umývame, či kŕmime.
Ako ľudia reagujú na naše pomery netradične zdravý sortiment vyrobený z kvalitných surovín?
Reakcie sú väčšinou pozitívne. Ľuďom sa to páči a sú radi, za takúto zdravú alternatívu pre svojich milovaných chlpáčov. Nájdu sa aj takí, ktorí by si to dokonca bez váhania so svojim chlpáčom pri pohľade na naše sušienky hneď vymenili! Nečudujeme sa. Naše sušienky sú produktom, ktorý je vyrobený tradičným spôsobom a ktorého každá sušienka nám “vyrástla” pod rukami. Nechceme byť pásovka, ktorú očakávate v reťazcoch, ale naopak produkt, ktorý nájdete v nami vybraných fajnotkošopoch!
Ako dlho pilujete recepty? Kde hľadáte inšpiráciu?
Recepty pripravujeme a odsúhlasujeme so Suši zvyčajne pár týždňov, následne na to ich všetky konzultujeme s viacerými veterinármi, odborníkmi na zdravú výživu. Aktuálne pripravujeme nové príchute, ktoré plánujeme spustiť už v prvej polovici roku 2015 v spolupráci s MVDr. Ivanom Pašekom z Trnavy. Rozhodli sme sa pre mäso z diviny, pretože je tam garancia najvyššej kvality mäsa – zvieratá sa voľne pasú v českých lesoch, nie sú kŕmené žiadnymi umelými blbosťami.
Taktiež sme radi, že môžme našim chlpatým klientom zabezpečiť to najkvalitnejšie hovädzie mäso, ktoré odoberáme od TRMS.CZ. Ide opäť o mäso z kráv, ktoré sa celé dni pasú na lúkach na Šumave a sú kŕmené výhradne zelenou čerstvou a suchou trávou. Žiadne antibiotiká a iné ľudské výmysly. Mäso je doplnené kvalitnou lokálnou zeleninou od farmárov z ČR, zvyšok tvorí bio ryža, bio ovsené vločky, bylinky a ďalšie dobrôtky. Inšpiráciu hľadáme v tradičných poctivých surovinách.
Väčšina výrobcov sa rozhodla ísť cestou vysokého zisku na úkor kvality surovín a zloženia, držíme im palce, no my sme sa rozhodli ísť cestou opačnou. Tieto príchute budú doplnené ešte rybou, ktorá nahradí terajšie Losie Bobky, no viac už neprezradíme. Suši odkazuje chlpáčom, že sa majú na čo tešiť!
Ste nútení pri výrobe postupovať podľa nejakých noriem? Riadite sa špecifickými technologickými postupmi?
Ako výrobcovia krmiva spadáme pod UKZUZ – Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Slovenská obdoba je Uksup. Podliehame európskym normám, ktoré sú v niektorých ohľadoch pomerne prísne. Musíme dodržovať v podstate všetky normy a pravidlá, ako bežná gastrovýroba. Vypracované protokoly HACCP a pod., papierovačky trvali niečo cez jeden rok, no pri intenzívnejšom vybavovaní sa to dá stihnúť aj skôr.
Úradníci v ČR sú extrémne ochotní a milí, vždy sme sa tešili na každý úrad, keď sme potrebovali čosi vybavovať (a to teraz myslíme bez štipky irónie, mali sme šťastie na samých skvelých ľudí).
Na úrade ako je UKZUZ pôsobia a fungujú skôr edukačne než kontrolne a ‘agresívne’. Namiesto pokút sa vám snažia poradiť, čo a ako zmeniť, zlepšiť, aby ste presne dodržovali zákon a spĺňali tak normy.
Pri pečení musíme dodržiavať presné technologické postupy a ‘návody’. Všetky sušienky musia byť vždy v rovnakom zložení. Musíme spĺňať všetky deklarované analytické zložky, pravidelne posielať sušienky na testy a rozbory v laboratóriách.
Existuje aj kamenný obchod, alebo fungujete iba ako internetový obchod?
Kamenný obchod zatiaľ nemáme, no naše produkty nájdete vo vybraných obchodoch, u veterinárov a potravinách, ktoré predávajú lokálne farmárske produkty. Taktiež nás nájdete na našich odberných miestach, kde plánujeme zriadiť aj priamy predaj, mimo objednávky. Fungujeme primárne ako eshop pre SK a CZ trh.
Plánujete to skúsiť aj v iných krajinách?
Tento rok máme v pláne aj okolité trhy ako Nemecko, Rakúsko + možno skúsime nakuknúť do severských krajín, či Veľkej Británie. Krajín a možností je mnoho, uvidíme ako to budeme stíhať časovo, momentálne je však prioritné Slovensko + Česká republika.
Žijete v Prahe a rozhodli ste sa tam aj podnikať. Je náročné založiť firmu v zahraničí?
Ak máte na to šikovnú firmu, je to pomerne jednoduché. Zakladali sme si tu organizačnú zložku slovenskej s.r.o. Do cca mesiaca to bolo hotové. Stačilo sídlo, pár poplatkov a bolo to. No pomohlo aj to, že sme tu žili už dlhšie a mali sme vybavené papiere, ako napr. prechodný pobyt, či iné náležitosti.
Okrem Sušienkova máte aj iné aktivity. Stíhate to všetko?
Zatiaľ ešte stíhame, no všetko smeruje k tomu, že už čoskoro nebudeme, z čoho sa ale veľmi tešíme. Riadenie a vedenie Sušienkova zaberá dosť času. Všetka tá komunikácia s klientmi, dodávateľmi a odberateľmi dáva občas zabrať. Matej sa venuje dizajnu a reklame – matejtoman.com , Alie je súčasťou teamu fotobanky Stocksy, pre ktorú aktívne fotí už vyše roku – alielengyelova.com , popri tom sa venuje ešte aj Food foteniu (aj pre klientov), tzn. doma nikdy nehladujeme :))) + je dvornou fotografkou Suši.
rozhovor pripravila Jana Katreniaková