Naštartovala ju mikropôžička od Slovak Business Agency


Martina Kráľová kedysi pracovala v nadnárodnej kozmetickej spoločnosti ako obchodná marketingová manažérka. Po piatich rokoch na materskej však už nedostala šancu vrátiť sa do firmy. Zariskovala a rozhodla sa splniť si podnikateľské sny. Prišla s myšlienkou dvoch detských knižiek, ako aj odevnej značky BEKVÅM, inšpirovanej Švédskom. Koronakríza vytrápila aj Martinu, no napriek tomu neúnavne hľadá alternatívy. A má nové plány, ktoré – ako dúfa – raz dokáže zrealizovať.

Vďaka knihe deti hravo spoznajú krásy Slovenska

Vďaka knihe deti hravo spoznajú krásy Slovenska

Prečo ste začali podnikať?

Po päťročnej materskej dovolenke s mojimi dvoma ratolesťami, Stelkou a Félixom, som sa, žiaľ, nemohla vrátiť do pôvodného zamestnania. Mrzelo ma to, no povedala som si, že si splním podnikateľské sny. Založila som odevnú značku BEKVÅM. Moju prvú kolekciu inšpirovala láska k Švédsku a jeho minimalizmu. Okrem úsilia, ktoré značke venujem, som s mojou maminou Zuzanou Revúckou začala pracovať aj na detskej knižke. Vydali sme si ju samy pred dvoma rokmi. Dostala názov Bratislava hľadaj a nájdi, pričom vlani sme na ňu nadviazali titulom SLOVENSKO hľadaj a nájdi.

Ako vám vôbec napadlo tvoriť knižky a vydávať ich?

Spolu s maminou sme vášnivými cestovateľkami a obdivovateľkami detských kníh. Pred cestou do nejakej destinácie sa mi osvedčilo nachystať sa na ňu knižkou o danom meste či krajine. Deti hltali farebné obrázkové knižky, v ktorých videli napríklad Paríž či Viedeň. Úplne prirodzene spoznali veľa zaujímavých osobností z danej krajiny. Reálne na mieste spoznávali pamiatky, ulice a známe miesta, čo som vnímala ako veľký bonus. Vďaka našim deťom sa tak zrodil nápad vymyslieť vlastnú knihu o Bratislave, keďže sa prirodzene zaujímali o mesto, v ktorom bývajú.

Čo vás na začiatku najviac vytrápilo? A čo posúvalo vpred?

Začiatky boli ťažké. Začínala som od nuly, bez akýchkoľvek skúseností. Veľa som čítala, oslovovala tlačiarne, rozmýšľala o ilustrátoroch, s ktorými by sme mohli spolupracovať. Nakoniec sa však všetko rozbehlo, nazbierala som odvahu a vďaka jednej kampani, ktorá nám pomohla aj zafinancovať tlač knižky, sme zistili, že je o ňu záujem. Vydali sme ju aj napriek tomu, že sme nemali žiadne skúsenosti s vydávaním kníh a že nás pár ľudí z brandže odhováralo. Neverili nášmu projektu, no rozhodli sme sa ho zrealizovať. Hovorili sme si, že keď čo i len pár detí bude vďaka našim knižkám lepšie poznať rodnú krajinu či hlavné mesto, naša práca bude mať zmysel.

So Slovak Business Agency sa veľmi dobre komunikovalo a spolupracovalo. Pomohli mi rozbehnúť biznis.

Kniha pre deti s názvom SLOVENSKO hľadaj a nájdi

Kniha pre deti s názvom SLOVENSKO hľadaj a nájdi

Akú úlohu v tom zohrala, resp. zohráva SBA?

Veľmi mi pomohlo, že som si od SBA mohla zobrať podnikateľskú pôžičku. V komerčných bankách by sa mi pôžičku získať nepodarilo, prípadne len za veľmi nevýhodných podmienok. So Slovak Business Agency sa veľmi dobre komunikovalo a spolupracovalo. Pomohli mi rozbehnúť biznis.

Kedy a odkiaľ ste sa o SBA a jej službách dozvedeli?

Približne v čase, keď som rozbiehala podnikanie. Nie som si istá, no myslím si, že o SBA som sa dozvedela na Facebooku – buď cez reklamu, ktorá mi vyskočila, alebo cez nejakú skupinu. Vzápätí som sa dostala na jej webovú stránku a získala som viac informácií.

Aké služby ste dosiaľ využili?

Spomínaný podnikateľský úver a bezplatné prednášky s rôznymi odborníkmi. Pred dvoma rokmi som mala možnosť ísť na veľtrhy do Londýna či Milána a využila som aj projekt 80 hodín konzultácie s profesionálom v odbore.

 

Splnili vaše očakávania?

Určite áno, veľmi mi pomohli. Veľkým prínosom boli pre mňa medzinárodné podujatia. Boli dobre zorganizované, čo pomáha podnikateľom posunúť sa vpred. Na druhej strane, konzultácie s odborníkom sú veľmi individuálne. Záleží na tom, akého odborníka danému podnikateľovi priradia. Je tak trochu nevýhodou, že si začínajúci podnikateľ nemôže vybrať sám.

Ako prežívate súčasnú zložitú situáciu?

Pandémia spomalila nielen naše predaje, ale aj výrobu. Nemôžeme chodiť na predajné trhy, pričom tie predstavujú významnú časť nášho obratu. Zároveň sú miestom, kde sa môžeme stretávať s našimi zákazníkmi. Všade vládne neistota, nedajú sa dodržiavať termíny, keďže pandémia takmer všetko spomaľuje. Preorientovali sme sa do online prostredia, to však nedokáže pokryť všetky oblasti. Najmä počas prvej vlny sme v prípade knižiek zaznamenali veľký výpadok. Pocítili sme, že boli kamenné predajne zatvorené.

Čo robíte preto, aby ste prežili?

Veľkou výhodou je, že aj za bežných okolností sme fungovali cez e-shop www.bekvam.sk. Počas pandémie sa zvýšila frekvencia komunikácie so zákazníkmi online, teda buď cez sociálne siete, alebo e-maily. Keďže cítime veľký výpadok tržieb v dôsledku toho, že nie je možné organizovať predajné trhy či akcie, rozhodli sme sa investovať viac financií do online reklamy na Facebooku. Pokiaľ ide o knižky, snažím sa spolupracovať s blogermi na Instagrame, zapájam sa do rôznych súťaží, aby sa knižky dostali do povedomia čitateľov. Využívam aj marketingové balíčky, ktoré ponúkajú kníhkupectvá.

Čo plánujete do budúcnosti?

Dostať sa na úroveň, keď nebudem musieť všetky zarobené peniaze ihneď investovať do firmy. Ďalšie knihy zatiaľ neplánujem vydávať, pretože už som si splnila sen. V prípadne značky BEKVÅM by som sa chcela dostať tam, kde som bola pred rokom. A chcela by som prinášať nové produkty a dostať ich na európske trhy.

Posunul sa váš biznis, odkedy spolupracujete s SBA a využívate služby Národného podnikateľského centra?

Áno, pretože bez úveru by som sa nedokázala tak rýchlo rozbehnúť, bez veľtrhov by som nezískala nové kontakty a bez prednášok nemala možnosť rozvíjať sa.

Aké ďalšie služby NPC plánujete využiť?

Určite sa nebudem brániť zaujímavým prednáškam, ktoré mi dali veľmi veľa. Keď sa skončí pandémia a bude možnosť ísť na medzinárodné veľtrhy, veľmi rada ju využijem. Mojím snom je ísť na knižný veľtrh alebo na taký, ktorý je zameraný na plavky a plážovú módu. S odstupom času by som privítala, keby by som mohla svoje skúsenosti odovzdať začínajúcim podnikateľom na prednáškach, ktoré organizuje SBA. Bolo by mi cťou pomáhať im a odovzdávať nadobudnuté know-how.

Produkty značky BEKVÅM sú vyrobené iba z prírodných materiálov. Pre trvalo udržateľný dizajn sú šité v spojených veľkostiach a môžu sa nosiť aj viac sezón. BEKVÅM znamená po švédsky pohodlné, jednoduché, prirodzené, bezstarostné. Všetky slová definujú ideu, ktorá stála za zrodením značky.

Petra Palenčárová
Foto: Martina Kráľová

Hlavným cieľom mikropôžičkového programu je sprístupniť finančné prostriedky fungujúcim aj začínajúcim podnikateľom formou mikropôžičky za zvýhodnených podmienok.

Viac o službe Mikropôžičkový program sa dozviete TU.

 

Start typing and press Enter to search