Nenašla vysnívané svadobné šaty. Navrhla si vlastné a prerazila s originálnym biznis plánom
Lucia Škyrtová sa pred svadbou odmietla uspokojiť s dostupným výberom svadobných šiat. Keď nenašla také, aké si predstavovala – krátke s farebnou spodnicou – vzala veci do vlastných rúk a navrhla si ich sama. Unikátne svadobné šaty zaujali. Priviedli k nej ďalšie nespokojné nevesty a z beznádejného hľadania svadobných šiat vznikol nevšedný startup. Lucia je spoluzakladateľkou svadobného salónu s príbehom Peter a Lucia.
Aký je teda príbeh svadobného salónu s príbehom?
Úplne jednoduchý – Peter a Lucia sú dvaja ľudia, ktorí tvoria jeden celok. Dvaja ľudia, ktorí sa spolu rozprávajú, smejú, plačú, milujú, ktorí sa rešpektujú, ale hlavne sú si nekonečnou vzájomnou oporou. Možno to celé znie ako klišé, ale poviem vám pravdu, že niečo tak „otrepané“ začína byť v tomto svete skutočnou vzácnosťou!
Celý salón je postavený na tomto jednoduchom príbehu – príbehu lásky, ktorý by sme hlavne chceli odovzdať našim klientkám.
Svadobných salónov je neúrekom. V čom sa odlišujete? Nebáli ste sa začať práve v tejto oblasti?
Za hlavné odlíšenie považujem, že sme jediný svadobný salón na Slovensku, ktorý sa špecializuje výhradne na krátke svadobné šaty v kombinácii s farebnými spodnicami. Šaty sú šité na mieru, presne podľa predstáv nevesty, slovenskými šikovnými krajčírkami a za rozumnú cenu.
Strach a obavy? Tie sú vždy a keď k niečomu pristupujete zodpovedne, tak aj budú. Avšak ideme do toho s nadšením a verím, že vďaka tomu bude salón úspešný.
Prejsť zo zamestnania do podnikania je vážna vec. Ako dlho ste zbierali odvahu?
Celá myšlienka salónu mi skrsla v hlave, keď som organizovala našu vlastnú svadbu v roku 2012. Presne som vedela, ako majú vyzerať moje svadobné šaty – krátke a so žltou spodnicou. Avšak v žiadnom salóne som také nenašla a tak mi napadlo, že sa jedná o dieru na trhu, ktorú by bolo vhodné vyplniť.
Táto myšlienka vo mne zrela 3 roky, kým som nabrala odvahu ju realizovať a ísť začiatkom roka 2015 oficiálne na trh. Po celý tento rok som bola ešte zamestnaná a salón som riešila popri. Postupne sa veci okolo salónu nabaľovali a už som nestíhala, takže padlo rozhodnutie, že sa tomu idem venovať naplno. Pre niekoho možno príliš dlhé rozhodovanie, pre mňa akurát.
Čo bolo v začiatkoch podnikania najťažšie?
Osobne bolo pre mňa ťažké vyjsť z komfortnej zóny a začať sa pomaličky stavať na vlastné nohy. Uvedomiť si, že za všetko nesiem zodpovednosť a pri najmenšom probléme nehodiť „flintu do žita“ a utiecť.
Možno pôsobím sebavedomo, ale nebola som tak vychovávaná. Všetku svoju vnútornú silu som si musela vybudovať a naučiť sa s ňou pracovať. Keď máte vnútorné presvedčenie, tak zistíte, že všetko má riešenie, len sa treba k tomu správne postaviť. Nevzdať sa a niekedy aj riskovať.
Najprv ste navrhli šaty pre seba, potom sa našli zákazníčky v rodine. Ako to pokračovalo?
Pozitívne spätné väzby ma motivovali k tomu, aby som čím skôr dokončila webovú stránku a mohla našu prácu ponúkať ďalej. Vlastne nejde iba o prácu, ktorú chcem ponúkať. Ide hlavne o radosť, ktorú majú klientky, keď sa môžu vydávať vo svojich vysnívaných šatách. To je skutočný dôvod, prečo to robím.
A tešia sa z výsledku? Dávajú vám spätnú väzbu na šaty aj po svadbe?
Veľmi sa tešia z výsledku a ja sa teším s nimi. Do poslednej chvíle čakám na reakciu klientky, či je výsledok podľa jej predstáv. Ešte aj počas svadobného dňa si na ňu spomeniem, či je všetko v poriadku.
Po svadbe ich poprosíme, aby nám dali referenciu na sociálnu sieť, prípadne poslali fotku. Niekedy je to náročnejšie, lebo prirodzene svadobné nadšenie po svadbe opadne a inokedy majú fotky až o pol roka. Môžem však povedať, že klientky sú spokojné a odporúčajú nás. Za čo som im nesmierne vďačná a dodáva mi to energiu ísť ďalej.
Pozitívne referencie sú zázračná vec. Ako sa ešte ľudia o vás môžu dozvedieť?
Hlavne prostredníctvom sociálnych sietí, kde máme vytvorené profily, ktoré aktualizujeme a dopĺňame. Podrobné informácie nájdu aj na webovej stránke www.peteralucia.sk.
Od februára sme začali spolupracovať s veľmi šikovnou odborníčkou na online marketing a chceme prostredníctvom pravidelných marketingových kampaní vybudovať silnú značku.
S nápadmi na šaty a spodnice prichádzate vy alebo zákazníčky?
Vo väčšine prípadov prídu zákazníčky s viac-menej presnou predstavou, aké chcú šaty a či chcú farebnú alebo bielu spodnicu. Po vyskúšaní si podobného typu šiat, aby si boli isté, že im pasujú, sa začínajú šaty šiť. Súčasťou celého procesu sú minimálne dve skúšky, aby boli šaty presne na mieru. Hneď na prvej skúške sa pod dohľadom skúsenej krajčírky dopilujú posledné detaily vizuálu šiat podľa toho, ako sedia na postave a ako sa v nich zákazníčka cíti. Spolu s krajčírkou napokon dotiahneme podrobnosti, aby šaty padli ako uliate.
Z akých materiálov šijete šaty a kde zháňate látky?
Základom našich šiat je hlavne satén, tyl a čipka. Materiál zháňam osobne v dostupných metrový textiloch. Je pre mňa dôležité si ho „ošahať“, aby som mala istotu, že je príjemný na dotyk. Nedávno mala jedna klientka požiadavku na čipku, aby bola elastická a jemná. Podarilo sa mi zohnať krásnu čipku z Dubaja, ktorá presne spĺňala tieto požiadavky.
Rovnako dôležitá je farba – nie je biela ako biela. Ďalšia klientka má špeciálne želanie, aby sme jej zakomponovali do korzetu šiat 52 ročnú čipku jej babičky. Všetok materiál musí byť presne vo farbe tejto čipky, ktorá má po toľkých rokoch svoju špecifickú farbu.
Aká farba spodníc a Lo-OK sukní je práve v kurze?
Farebným trendom na svadobnú sezónu jar/leto 2016 je napr. kombinácia dvoch farieb Rose Quartz a Serenity. Ide o jemné odtiene ružovej a modrej, ktorých kombinácia vytvára skutočnú farebnú poéziu na svadbe.
Avšak mám skúsenosť, že zákazníčky sa skôr ako farebnými trendmi inšpirujú vlastnými pocitmi. Rovnako ako ja, keď som organizovala našu svadbu. Moja srdcová záležitosť je žltá farba a priznám sa, že mi bolo jedno, či je v trende. Proste som inú farbu na svadbe nechcela.
Momentálne šijeme mentolovú spodnicu a dúhovú, ktorá bude trojkombinácia žltej, ružovej a modrej.
Dajú sa svadobné šaty niekde vyskúšať?
Áno. Začiatkom tohto roka sme otvorili malé priestory v Bratislave na Májkovej 3, kde je možné si dohodnúť stretnutie a šaty si vyskúšať. Zatiaľ ide skôr o malú útulnú kanceláriu ako o klasický svadobný salón. Veríme však, že sa bude dariť a nepotrvá dlho, kým sa presťahujeme do niečoho väčšieho.
Čo považujete za svoj najväčší úspech?
Jednoznačne víťazstvo v programe Smart Point Bratislava 2015, do ktorého nás prihlásil Peťo. Pamätám si, keď mi hovoril, že nás niekam zaregistroval a mám pripraviť prezentáciu, aby nás vybrali medzi postupujúce projekty. Mala som nejaké pripomienky, či máme vôbec šancu, keďže sa jednalo hlavne o start-up projekty. Avšak mesto Bratislava vyberalo nie iba technologické vychytávky, ale aj služby a produkty, takže sme postúpili.
Po záverečnej päťminútovej prezentácii pred investormi, nás komisia vyhodnotila ako najlepší projekt na základe nápadu, biznis potenciálu a samotnej prezentácie. Sami sme boli veľmi prekvapení výhrou, pretože sme si mysleli, že s aplikáciami nemáme šancu súťažiť. Preto to považujeme za náš zatiaľ najväčší úspech so salónom.
Plány? Budete šiť aj dlhé svadobné šaty?
Našou víziou do budúcnosti je byť raz svadobnou agentúrou s viacerými službami. Okrem šitia na mieru by sme chceli ponúkať aj svadobnú fotografiu a výzdobu. Momentálne neplánujeme šiť dlhé svadobné šaty. Osobne si myslím, že tých je na výber dostatok. Chceme si zachovať našu jedinečnosť v krátkych svadobných šatách s farebnými spodnicami.
Rozhovor pripravila Jana Katreniaková