Oživila tradície pod Tatrami. Mydlá vyrábala aj jej stará mama
Začínala jednoducho: výrobou mydielok pre známych podľa receptu od starej mamy. Tie žali úspech a preto sa rozhodla ísť do biznisu. Pod značkou Cyprianus dnes vyrába prírodnú kozmetiku, hand made šperky z polodrahokamov a predáva doplnkový tovar, ako sviečky či ezoteriku. Ľubicu Mačugovú nenájdete nečinne sedieť so založenými rukami. Najlepšia začínajúca podnikateľka roku 2015 nedávno zaradila svoju firmu medzi úspešné slovenské franchisingové koncepty. Momentálne vstupuje so svojou značkou do obchodných centier a popri tom všetkom ešte učí deti láske k prírodným vedám: vyrába s nimi na kurzoch mydlá podľa chemických vzorcov.
Ako ste sa dostali k výrobe prírodnej kozmetiky?
Pred spustením výroby som rozmýšľala, ako obohatiť náš rodinný biznis. Uvažovala som nad tým, aby to bolo niečo mne blízke, čo by ma napĺňalo a tešilo. Často sme s rodinou cestovali do južných krajín, ktoré sú známe výrobou mydla, hlavne s levanduľou a do Ázie, kde sú krásne voňavé mydielka.
So samotnou výrobou som sa stretla hlavne v susedných Čechách. Všetky tieto podnety spolu s úžasným krajom okolo Červeného kláštora, kde sme ako študenti pravidelne chodili na krajinárske kurzy a maľovali tieto nepoškvrnené zákutia, naštartovali moje myšlienky, prečo nevyrábať práve mydielka obohatené bylinkami. Postupne, zo záľuby, potom na podnety okolia, som spustila ich výrobu. Od mydiel bol už len krôčik k ostatným výrobkom. Čím som sa viac ponárala do novej problematiky, tým viac možností som videla a tak vznikli postupne oleje, krémy, šampóny, peelingy.
Ako to pokračovalo?
Na začiatku sme tovar dodávali do kamenných obchodov, ale tadiaľto cesta neviedla, nakoľko zákazník pri nákupe tohto sortimentu potrebuje aj poradenstvo. Otvorili sme teda prvý kamenný obchod v Poprade, kde sa kozmetika aj vyrába.
Pár mesiacov po jeho otvorení sme zistili, že je nutné tento tovar niečím doplniť a vtedy vznikol nápad so šperkmi. Keďže som vyštudovala výtvarnú výchovu na vysokej škole v Prešove, tak som mala k takejto tvorbe veľmi blízko.
Spomínali ste, že ste začínali s mydlami, recepty ktorých ste zdedili po starej mame. Nájdu sa ešte vo vašom sortimente? Ako sa varili mydlá kedysi?
Prvé mydielka boli glycerínové s rôznymi bylinkami z nášho kraja a juhu Európy. Dnes používame skôr extrakty. Z byliniek zostala levanduľa a nechtík. Sústredili sme sa hlavne na mydlá robené za studena s kozím mliekom, nechtíkom, a to olivové a mandľové. Tie sú najbližšie mydlám, ktoré sa robili v tomto kraji. Na ich výrobu sa ale používali živočíšne tuky. Tie sme vymenili za rastlinné.
Na Slovensku sa vyrábali silno zásadité mydlá. Dnes už existujú presné prepočty, a tak sú mydlá omnoho jemnejšie. Naše staré mamy tiež robili rôzne liečivé masti. Ich základ bola hlavne bravčová masť. Tá sa teraz nahrádza jemnejšími rastlinnými olejmi a miešaním s vodou a emulgátormi vznikajú jemné krémy.
Znie to ako zložitý proces. Je potrebné mať na výrobu prírodnej kozmetiky špeciálny talent?
Myslím, že najdôležitejšia je chuť a zanietenie. Človek ak chce, vie sa naučiť všetko. Je pravda, že určitý cit pre miešanie ingrediencií musí byť. Je dôležité oboznámiť sa s chémiou, aby jednotlivé zložky spolu fungovali, ako potrebujete. Musíte si uvedomiť, že niekedy stačí len prehodiť poradie a už máte problém. Je to ako s varením.
Bylinky si dopestúvate sami?
Bylinky používame od slovenského dodávateľa z južného Slovenska.
Bolo ťažké presadiť sa na slovenskom trhu?
Naši zákazníci boli veľmi spokojní s kozmetikou a odporúčali ju ďalším. Tak sa pomaly dostala do povedomia v okolí. Samozrejme veľmi nám pomohla aj účasť v Kežmarku na festivale ľudových remesiel – Európske ľudové remeslo, kde chodia ľudia z celého Slovenska. Na základe toho sme otvorili aj ostatné obchody. Momentálne prechádzame z malých kamenných obchodíkov do obchodných centier. Samozrejme, tento proces si vyžaduje trpezlivosť a hlavne veľké odhodlanie.
V niektorých regiónoch sú ľudia veľmi opatrní a musíme ich presvedčiť o kvalite slovenských výrobkov. Naopak ľudia, ktorí sa stretli s podobnou kozmetikou v zahraničí si náš obchod nevedia vynachváliť, nakoľko pri výbornej kvalite výrobkov, máme omnoho zaujímavejšie ceny.
Čím je Cyprianus výnimočný?
Výnimočný je možno tým, že produkty sa vytvárali na základe požiadaviek konkrétnych ľudí a snažíme sa robiť zážitkový obchod s poradenstvom a príjemnou atmosférou.
Zážitkový obchod?
Pri príchode do nášho obchodu vám v prvom rade udrie do nosa príjemná vôňa. Naše predavačky vás oboznámia s produktmi a ponúknu také, ktoré vám budú najviac vyhovovať. Aj keď si nič nekúpite, veľmi radi sa s vami porozprávajú a vypočujú vás, čo je niekedy pri dnešnom nezáujme balzam na dušu. Na zákazníka príjemne vplýva vôňa, farby a pohoda. Preto nazývam náš obchod zážitkovým.
Ktorý z vlastných výrobkov máte doma a používate ho?
Všetky výrobky používam sama. Zo šampónov hlavne lopúchový, nakoľko spevňuje vlas a vytvára objem. Z olejov preferujem hlavne mandľový olej s tea tree, z krémov najnovšie používam novovytvorený pod značkou HALLEN MOLLEN. Pri sprchovaní zbožňujem aloe vera peeling, na pery balzam z bambuckého masla a tak by som mohla pokračovať ďalej.
O čo je väčší záujem? Mydielka, kozmetika alebo šperky?
Záleží aj od obdobia. Napríklad náhrdelníky sa viac predávajú v lete, keď ich je vidno, alebo ako darček počas roka. Vianoce sú kategória sama o sebe, vtedy sa predáva všetko. Kozmetika sa predáva celoročne veľmi dobre. Určité druhy tiež závisia od ročného obdobia, napríklad soli do kúpeľa sa predávajú hlavne v zime. Ak sa pozrieme na predaj 50 % tvorí kozmetika, 40 % bižutéria z polodrahokamov a kamene a 20 % ostatný tovar.
Ako si hľadáte zákazníkov?
Zatiaľ sa nám najviac osvedčilo odporúčanie jedného zákazníka druhému. Pomáhajú nám pravidelné akcie a príprava rôznych výhodných balíčkov. Menej zatiaľ cítime inzeráty v regionálnej tlači. Veľmi nám pomohol článok v jednom celoslovenskom ženskom týždenníku.
Ako si hľadáte zamestnankyne?
So zamestnancami je to naozaj ťažké. Potrebujeme zapálených ľudí, čo veria našim produktom. Niekedy je výber naozaj náhoda. Prvú zamestnankyňu, naozaj výnimočnú a úžasnú žienku, sme našli pri podávaní inzerátu. My sme dávali inzerát, že potrebujeme predavačku a pani dávala inzerát, že chce prácu. Na jej odporúčanie sme našli ďalšiu úžasnú ženu do výroby, ale takto to funguje hlavne v domácom prostredí. V iných mestách sme dávali inzeráty. Často sme sa stretli s tým, že v skutočnosti ľudia prácu nehľadali, ale chceli len pečiatku pre Úrad práce.
Čo pociťujete pri podnikaní ako najnáročnejšie?
Pre mňa je to legislatíva a ustriehnutie všetkých požiadaviek a zákonov. Stále ma vedia niektoré veci prekvapiť. Na úkor toho, čo ma baví, vytvárania nových produktov a predajní, sa zo mňa stáva človek zahltený papiermi. Najideálnejšie by bolo mať v tejto oblasti nejakého super odborníka, ale toho si vzhľadom na odvodovú a daňovú zaťaženosť dovoliť nemôžem.
Napriek vyťaženosti, organizujete aj akcie pre školy.
Keďže som pôvodne učiteľka, mám veľmi rada prácu s deťmi. Sú bezprostredné a hneď máte spätnú väzbu. Ak sa im zdá niečo zaujímavé, vedia sa nadchnúť. Podľa môjho názoru práve hravá forma, ktorou im prezentujeme výrobu a to, že si samé môžu vyrobiť mydielko s bylinkami, im viac priblíži aj jednu oblasť chémie a určite sa im to nezdá také ťažké ako strohé učivo v knihe. Pri prezentácii využívame interaktívnu tabuľu, snažíme sa im zložito napísaný chemický postup výroby mydla popísať úplne jednoducho a zrozumiteľne. Aj takouto formou možno niektoré presvedčíme, aké zaujímavé sú procesy v prírode a má zmysel štúdium prírodných vied.
Rozhovor pripravila Jana Katreniaková