Podnikatelia o podnikateľkách
Ján Palenčár, prezident Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska (NARKS)
Podnikám viac ako 20 rokov a z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že podnikanie je nesmierne náročná zodpovedná činnosť, ktorá zaberá v priemere viac ako 10 hodín denne. Preto si vážim všetkých čestných podnikateľov a zvlášť ženy podnikateľky, ktoré musia často skĺbiť podnikanie so starosťou o rodinu a deti. Zároveň ženy prinášajú do podnikateľského prostredia zodpovednosť, cieľavedomosť a systematickosť, čím prispievajú k zvyšovaniu profesionality v podnikaní.
Mgr. Miroslav Môc,konateľ spoločnosti Detect, s. r. o.
Ženy v podnikateľskom prostredí vnímam určite veľmi pozitívne. V dnešnej dobe sa stretávame v biznise viac s mužmi ako so ženami. Myslím si však, že ženy do rozhodovacieho procesu a všeobecne do podnikania vedia vložiť viac srdce, čo mužom trochu chýba. Preto im držím palce, nech je ich medzi nami čoraz viac.
Michal Greschner, zakladateľ projektu Obchodník obchodníkovi
Ženy mali v organizačných štruktúrach firiem alebo po boku mužov vždy dôležitú úlohu. A som vďačný za ženy podnikateľky, ktoré nabrali odvahu samy podnikať, pretože do biznisu prinášajú iný vietor a uhol pohľadu. Ich cesta za úspechom je zväčša ťažšia ako tá naša, práve preto budem rád, ak bude pribúdať čoraz viac ambicióznych a úspešných žien, aby sme sa mali kým inšpirovať.
Juraj Fehervari, spolumajiteľ Be Lenka, s. r. o.
Ženy v biznise vnímam veľmi pozitívne. V segmente medzi mamičkami a deťmi sa so ženami podnikateľkami stretávam veľmi často. Keď sa dobre započúvate, zistíte, že majú skvelé a praktické nápady. Veci vnímajú inak ako my chlapi a v mnohých veciach sa máme od nich čo učiť. 🙂
Ing. Rastislav Tvarog, konateľ TWG-energo, s. r. o.
Fandím ženám podnikateľkám. Zvyčajne sú to veľmi dobré manažérky. Už len skĺbenie rodiny a podnikania je náročná vec, čo si veľa mužov ani neuvedomuje. Preto držím palce každej žene, ktorá sa rozhodne podnikať. Podnikanie je ťažká, ale zaujímavá cesta.
Ing. Juraj Piták, riaditeľ FISPRO, a. s.
Ženy majú výhodu skvelej intuície a nevýhodu, že nie každá je orientovaná na čísla a nie je dostatočne tvrdá. Myslím si, že ideálna kombinácia aj v podnikaní je žena spolu s mužom, keďže sa môžu veľmi dobre dopĺňať. Presviedčam sa o tom stále častejšie.
Mgr. Peter Dlhý, tvorca nápadov a kreatívneho zobrazenia v Jungletrip
V mojom prípade, keďže som kreatívec, ženy dávajú poriadok ceste, ktorú tvorím. Kreatíve sa medze nekladú a aj v rámci mojej firmy Jungletrip prináša moja manželka nadhľad a usmernenie. Najmä v oblasti ekonomiky, dizajnového feedbacku a práce s klientmi je mi veľkou podporou. Ženy v biznise vidia veci detailnejšie a idú viac do hĺbky. Je preto dôležité, aby pracovali muž a žena spolu, pretože sa dopĺňajú a vytvárajú jedinečné dielo.
Ing. Ľudovít Ligač, majiteľ rodinného papiernictva KSM
Intuícia, empatia, zmysel pre rovnováhu a životný esprit sú vlastnosti, ktorými vynikajú ženy nielen v biznise. Jediný problém je, že tých žien v biznise je u nás ako šafranu. Som presvedčený, že Slovensku by svedčalo viac aktívnych žien – podnikateliek, političiek, vďaka ktorým by sa podnikateľské prostredie viac „poľudštilo“. Potrebujeme to ako soľ.
Ing. Ján Lachký, finančný agent pre Allianz Slovenskú poisťovňu, a. s.
Ženy podnikateľky. Áno, stretávam sa s nimi často. Všetky kolegyne pracujúce pri predaji poistenia sú vlastne SZČO, čiže podnikateľky podnikajúce na svoje malé firmy. A sú rôzne. Ženy, ktoré svoje IČO berú len ako nutnosť, najradšej by boli klasicky zamestnané a dostávali úlohy, a sú ženy naozaj podnikateľky, ktoré sa s veľkou vervou pustili do rozvoja svojej firmy, vytvárajú obchodné skupiny, prenajímajú si kancelárie, vzdelávajú sa, a musím povedať, že v tom vedia byť dobré, cieľavedomé a zodpovedné. Predávajú poistenie, čo znamená starať sa o klienta, a ženy podnikateľky sa starať vedia. Deti, manžel, domácnosť, tak prečo nie firma?
Ing. Ján Šanta, konateľ spoločnosti BLMT, s. r. o.
Žijeme v dobe, keď nie je výnimočné, že ženy zastávajú pozície, na ktorých by pred 20 rokmi bola sukňa s prívlastkom „generálna riaditeľka“ nepredstaviteľná. No v biznise už neplatí, že úspešným môže byť len muž a ženu potrebuje len na reprezentáciu vo svojej biznis kariére. Žena sa v poslednom období vyprofilovala na osobnosť, ktorá je schopná a odhodlaná pustiť sa svojou vlastnou cestou a dokázať, že ženský rod nie je prekážkou pri zápise do obchodného registra. Vnímam ženu ako konkurenta, či už v biznise alebo v spoločenskom uplatnení, a život mi dáva za pravdu, je ich viac a viac. A preto im držím palce.
Ing. Radovan Sidor, konateľ spoločnosti Produkcia Doraz, s. r. o.
Ženy podnikateľky vnímam veľmi pozitívne, napriek tomu, že to zatiaľ na Slovensku nie je až taký rozšírený jav. Ale schopnosť skĺbiť rodinu, prácu a biznis povinnosti je silný odkaz a výzva aj pre nás mužov podnikateľov. Ich šarm a jemnejší pohľad vnáša nový vietor do prostredia, kde by sa to nečakalo, ale veľmi sa to očakáva – a žiada.
Ing. Marek Šály,konateľ Salyway, s. r. o.
Závisí od typu podnikania. Sú typy podnikania, kde majú ženy ako podnikateľky výhodu pred mužmi, inde je to naopak a musia často čeliť predsudkom. Ak sa na to pozriem ako manžel a otec malých detí, ženy majú v domácnosti oveľa dôležitejšiu úlohu a podnikanie s tým musia skĺbiť. To si vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti, skvelé plánovanie a nasadenie. Vážim si ženy, ktoré sa do toho pustia a dokážu byť úspešné.
Mário Babej, CEO & account manager wame.sk
Ženy do podnikateľského prostredia určite patria. Môj obdiv majú hlavne tie, ktoré vedia, čo chcú, a idú si za svojím cieľom bez toho, aby mali potrebu podobať sa mužom-podnikateľom za každú cenu. Mnohé sú na svojej pozícii rovnako dobré, ba lepšie, než muži. Vkladajú do svojej práce kúsok srdca, a to my muži poväčšine nerobíme… Žien podnikateliek je stále málo, navyše ich hodnotenie na rovnakých pozíciách je o dosť nižšie. Možno by sme mohli aj my muži začať pozerať na ženy ako na seberovné, schopné viesť ľudí, rozhodovať, plánovať, organizovať… Mám skúsenosť so ženami vo vedúcich funkciách a naozaj to vedia. Povzbudzujem ženy, nech sa nenechajú nikým a ničím odradiť. To, čo robíte, ak to robíte so srdcom a máte to radi, robíte dobre!
Vladimír Koc, CEO Kotsch, s. r. o.
Myslím, že ženy majú svoje miesto v biznis prostredí. Vedia priniesť nový pohľad a vďaka tomu prinášajú aj iné riešenia.
Roman Grebáč,podnikateľ vo sfére odevných doplnkov
Vnímam to skôr nestranne, ženy dokážu byť dobré líderky a často omnoho precíznejšie ako muži podnikatelia. Taktiež majú veľmi dobré organizačné schopnosti. Negatívom môže byť, že pri svojich rozhodnutiach sa ženy často riadia citovo, čo nemusí byť vždy to najlepšie.