Pre správnych mužov a krásne ženy


„Ľudia v nás vidia tradíciu, čistotu, revolučnosť, udržateľnosť, ohľaduplnosť, nehu aj silu, akýsi šarm,“ myslia si MIŠKA ŠRANKOVÁ, IVAN ŠTOSEL, JANKA ŠTOSELOVÁ, tvorcovia módnej značky POHAN.

Nápad začať šiť odevy z ľanu a konope vznikol ako?

Ivan: Ako nič! Vlastne to spustila moja prvá konopná košeľa. Tá má teraz svoje výsostné miesto v nádhernom ráme u nás v nitrianskej vzorkovej predajni.
Miška: Ivanova prvá košeľa pútala pozornosť. Teda, asi to skôr bolo tak, že Ivan v tej košeli pútal pozornosť. Ľudia sa ho pýtali, odkiaľ ju má, že aj oni by takú chceli… Potom už bol len krok k myšlienke, že keď také košele chcú, tak im ich dáme.

Mali ste nejaké skúsenosti so šitím, s módou?

Janka: Keď sme boli malé, naša mamina nám šila rôzne veci na oblečenie. Mali sme doma časopisy Burda, z ktorých sme obkresľovali strihy, milovali sme si ich prezerať a snívať o najnovšej móde. Postupne sme sa obe aj s Miškou naučili šiť, vyšívať aj háčkovať. Ja som začala šiť veci pre celú rodinu, bavilo ma to, išlo mi to.

Najprv ste zrejme šili len zopár kusov oblečenia, na kolene. Ako sa o vás ľudia dozvedali? Komu ste predávali?

Ivan: Na začiatku to bolo naozaj len pár kusov. Prezentovali sme sa na jarmokoch a iných remeselných akciách. Od začiatku sme pútali veľkú pozornosť. Brali sme to ako projekt, hru, zábavu, spôsob tvorby a kreativity. Ľudia to z nás aj cítili. Nasávali sme ich spätnú väzbu a to živilo naše ďalšie výtvory a postupné budovanie značky POHAN.

Po koľkých rokoch ste sa stali naozajstnou odevnou značkou?

Miška: Myslím, že ako značku nás začali ľudia vnímať veľmi rýchlo. Špecifický dizajn a zapamätateľný názov urobili svoje. Značku sme si však zaregistrovali na úrade priemyselného vlastníctva asi po piatich rokoch práce.
Ivan: Pre mňa to bolo hneď od prvého okamihu, ako sme vyslovili to slovo… POHAN.

Prečo práve tento názov?

Ivan: Bolo to spoločné rozhodnutie. Pre Slovanov je slovo veľmi dôležité. Preto sme si zvolili také, ktoré čo najpresnejšie charakterizuje našu tvorbu. V slove POHAN viete nájsť trochu vzdoru, rebélie či inakosti, ale aj nádych prastarého, pôvodného, slovanského. Pôvod slova je v latinskom paganus. Rimania ním označovali ľudí žijúcich mimo mesta, teda dedinčanov, ktorí ešte neboli konfrontovaní s novým, kresťanským náboženstvom a držali sa predkresťanských, staroslovanských zvykov. Pre mňa je paganus človek idúci svojou vlastnou cestou. Skvelý názov.

Výrobky značky Pohan

Výrobky značky Pohan

Aké náročné bolo pre vás a pre vaše rodiny rozhodnutie, že sa z koníčka stane naozajstný biznis na plný úväzok?

Ivan:Pre mňa to bolo jednoznačné a nenáročné rozhodnutie. Pokračovať v koníčku, mať väčšiu slobodu v tom, čo robím, byť schopný platiť účty a mať spoločný zámer so svojou rodinou. Už som vedel, čo všetko sme schopní dokázať, ak sa do niečoho pustíme spoločne a máme spoločný cieľ.
Miška: Pre mňa to bol tak trochu krok do neznáma, hoci som vlastne celý život mala vlastné podnikanie. A možno práve preto. Že som vedela, aké náročné môže byť uživiť sa sama, nespoliehať sa na výplatu od zamestnávateľa. Dlho som naše spoločné aktivity brala len ako zábavu a vyplnenie voľného času. Chvíľu mi trvalo, kým som to začala brať aj ako prácu a zdroj príjmov.
Janka: Pre mňa je to stále neuveriteľné, čo sa nám to podarilo. Teším sa na ďalšiu tvorbu.

Nemali ste obavy ísť do toho naplno?

Ivan: Samozrejme, stále máme z niečoho obavy. Netreba im ale venovať veľkú pozornosť.
Miška: Obavy boli, ale ako tím sme si verili. To, ako sme ekonomicky narástli za prvý rok práce na plný úväzok, nás presvedčilo, že sme urobili dobré rozhodnutie.
Janka: Mali, veľké, ale je nás viac, o všetkom sme sa vždy spolu rozprávali a radili. Človek potom nemá pocit, že je na rozhodovanie sám.

Budovanie vlastnej odevnej značky a jej rozvoj v preplnenom módnom biznise vyzerá ako bláznovstvo. Čo si myslíte, prečo ste ľudí tak oslovili?

Ivan: Na Slovensku, na Morave a v Čechách to bolo aj vďaka názvu. Ale predovšetkým v nás ľudia vidia tradíciu, čistotu, revolučnosť, udržateľnosť, ohľaduplnosť, nehu aj silu, akýsi šarm. Človek vie ľahko odhaliť, či sme úprimní, alebo nie. A my zdieľame našu tvorbu úprimne, s láskou
Janka: Áno, je to presne to – úprimne a s láskou k materiálu, k ľuďom, k celej myšlienke, s akou pristupujeme k zákazníkom.

Návrat k tradícii si vyžaduje aj tradičné strihy. Odkiaľ ich získavate?

Janka: Strihy sme si vymýšľali sami, ale už hodnú dobu ich nechávame vypracovávať naše spolupracovníčky – odborníčky.

Bolo ťažké nájsť výrobcov a dodávateľov látok, aké používate?

Janka: Keď sme začínali, tak to veru ľahké nebolo, ale podarilo sa nám nájsť spoľahlivých dodávateľov prírodných materiálov. Postupne, ako sme rozširovali sortiment, sme hľadali nových výrobcov. No všetko sú to dodávatelia zo zahraničia, nijaký výrobca na Slovensku sa podľa našich vedomostí nezaoberá výrobou tkanín z prírodných materiálov určených na odevnú tvorbu.

Oblečenie - POHAN

Oblečenie – POHAN

Aký je v skratke proces výroby od rastlinky po odev?

Ivan: Od žatvy po utkanie látky je minimálne 17 až 20 krokov spracovania. Preto sa postupne pod tlakom rýchlej doby a efektivity výroby začali prírodné materiály ako je ľan, konopa a žihľava, nahradzovať menej náročnými materiálmi na spracovanie. Dôsledkom toho boli lacné odevy z umelo vyrobených materiálov. Z môjho pohľadu veľký kvalitatívny úpadok. Preto som vďačný každému farmárovi a spracovateľovi, ktorý pestuje a spracováva vlákna ľanu, konope a iných čistých prírodných materiálov na textilné účely.

Vyrovná sa ľan a konope moderným syntetickým materiálom?

Ivan: V mnohých vlastnostiach ich aj zatieni. Som o tom presvedčený na základe osobnej skúsenosti, každodenné nosenie mi to len potvrdzuje.
Janka: Otázka je, aké priority pri obliekaní máme… Ľan je prirodzene antibakteriálny, vhodný pre alergikov, neelektrizuje, a preto nepriťahuje prach, dobre odvádza vlhkosť a teplo. Je vhodný na nosenie priamo na tele, pretože je porézny, priedušný a má vynikajúce termoregulačné vlastnosti. Táto tkanina dokáže absorbovať takmer trojnásobok svojej suchej váhy. Výrobky z neho sú atraktívne viditeľnou štruktúrou vlákien, sú zaujímavé svojou prirodzenou krčivosťou, čo je aj znak toho, že výrobok je z prírodného materiálu bez prímesí.

Väčšina vašich modelov má netradične tradičné názvy ako Vejana, Živa, Horislaw, Svetislav, Leslav…

Miška: Keď som asi pred ôsmimi, deviatimi rokmi vytvárala náš prvý internetový obchod, mala som pocit, že k tradičnej košeli patrí aj tradičné meno. Jedným z našich prvých modelov bola košeľa Svetislav. To meno som našla v nejakom článku o staroslovanských menách a zvykoch, a hneď som vedela, že bude tej košuľke sedieť. Takto som potom pomenovala aj ďalšie modely. Dnes už máme vopred pripravený zoznam slovanských mien a novým modelom nejaké priliehavé vyberieme. Zákazníci si mená obľúbili a vždy sa tešíme, keď prídu do našej vzorkovej predajne alebo do stánku už pripravení a poznajú naše výrobky takpovediac po mene. Mimochodom košuľka Svetislav je v našej ponuke už asi deväť rokov a stále je jedným z najpredávanejších modelov.

Predávate iba na internete, alebo aj v kamennej predajni?

Miška: Máme internetovú stránku E-šopa u Pohana, ale je možné prísť do našej vzorkovej predajne v Nitre, kde máme vystavené všetky modely. Dajú sa tam aj zakúpiť alebo objednať. Veľká časť nášho priameho predaja stále prebieha v teréne, teda na festivaloch, hudobných aj folklórnych a na tematických podujatiach, napríklad remeselných trhoch, hradných slávnostiach a podobne. Snažíme sa byť čo najviac v kontakte so zákazníkmi, lebo nám to pomáha v ďalšom vývoji modelov podľa toho, čo si želajú. Je to pre nás zároveň aj cenný prieskum trhu.

Akí muži, aké ženy vašu značku nakupujú? A čo mládež, chytá sa takejto módy?

Janka: Správni muži a krásne ženy! A áno, aj mládež sa chytá…
Miška: Presne tak. Svojho času sme sa snažili určiť našu cieľovú skupinu, pretože sa to vraj tak má robiť kvôli cielenému marketingu. No nejako sme úzku skupinu nenašli. U nás naozaj nakupujú všetci – ľudia žijúci v súzvuku s prírodou, no aj manažéri, elegantné dámy či ľudia, ktorí len chcú byť iní, originálni. Chodia sa k nám obliecť páriky na svoj svadobný deň, potom zas príde rodinka, ktorá sa chce zúčastniť na slávnosti Slnovratu, cestovatelia do tropických krajín a chalupári…

Oblečenie značky Pohan

Ako sa o ľanové oblečenie starať

  • Pri praní sa riaďte štítkom, nikdy nepoužívajte prášky s obsahom bielidiel, postačí obyčajné mydlo.
  • Nie je potrebná aviváž. Vhodnejšie sú nižšie otáčky žmýkania.
  • Po vypratí oblečenie vytrepte, mierne ponaťahujte a zaveste napríklad na vešiak.
  • Žehlite rýchlo, teplota môže byť aj vysoká, ale nikdy sa nesnažte ľanové či konopné odevy úplne „vymangľovať“. Potom sa vám môže stať, že keď si odev oblečiete, urobia sa vám veľké a veľmi viditeľné sklady na rôznych miestach ohybu tela. Prirodzená jemná pokrčenosť má byť prítomná. To je okrem krásnej štruktúry tkaniny ďalším znakom, že nosíte prírodné materiály.
  • Typická pre látky utkané z prírodných materiálov je ich zrážanlivosť. Preto sa najprv pred samotným šitím nechá látka vyzrážať. Potom už nemusíte mať strach, zrazí sa maximálne už len o 0,5 percenta.

Aké služby ste čerpali od Slovak Business Agency v Národnom podnikateľskom centre v Nitre?

Miška: Čerpali sme krátkodobé odborné poradenstvo a potom aj poradenstvo zamerané na podporu internacionalizácie malých a stredných podnikateľov. Bola som aj na seminári o GDPR, no a napokon sme boli s podporou agentúry aj na medzinárodnom podujatí, konkrétne na textilnom veľtrhu v Paríži.

A budete sa o služby našej agentúry zaujímať aj v budúcnosti?

Miška: Určite by sme chceli ešte využiť ďalšie odborné poradenstvo, možno aj dlhodobé. Takáto služba je naozaj veľkým prínosom pre malú rodinnú firmu, akou sme my. A pokiaľ by sme ešte mali príležitosť vycestovať na ďalšie medzinárodné podujatie, bolo by to super, lebo veľtrh v Paríži bol pre nás veľmi pozitívnou skúsenosťou.

Odporučili by ste spoluprácu s SBA aj ďalším firmám?

Miška: Áno, pretože máme výborné skúsenosti už od prvého kontaktu. Asi každý pracovník, s ktorým som prišla do styku, bol vždy veľmi milý, ochotný a hlavne profesionál. Všetko sa nám tam vždy podarilo vybaviť veľmi rýchlo. Ja som služby SBA už odporučila viacerým podnikateľom, ktorých poznám, a určite ich budem odporúčať ďalej.

POHAN je slovenská odevná značka, ktorú stvorili Ivan Štosel, bývalý žeriavnik, jeho manželka Janka Štoselová, bývalá účtovníčka, a jej sestra Miška Šranková, ktorá mala firmu na koreninové zmesi. Svorne tvrdia, že až teraz majú naozaj pocit, že robia to, čo im dáva zmysel – tvoria výnimočné odevy z čistých prírodných materiálov, inšpirované tradíciami, originálne svojou jednoduchosťou, určené na každú príležitosť a ročné obdobie.

Prokop Slováček

foto: POHAN, FCB: @esopaupohana

Využite v priebehu roka až 10 hodín konzultácií s naším odborným garantom, ktorý vám pomôže súrne vyriešiť akýkoľvek čiastkový problém vo vašom podnikaní, resp. pred rozbehom podnikania – marketing, financovanie, právo a legislatíva, manažment, elektronické podnikanie, komunitárne programy, export či internacionalizácia a alternatívne formy podnikania. Navrhne vám praktické kroky, ktoré budete vedieť jednoducho aplikovať v praxi. 

Viac informácií k službe Krátkodobé individuálne poradenstvo nájdete TU

 

Start typing and press Enter to search