Robert Majer: Slováci sú nároční na kvalitné služby

O situácii v cestovnom ruchu z pohľadu najznámejšieho online predajcu leteniek a ubytovania na Slovensku sme sa porozprávali s Robertom Majerom, riaditeľom služieb firemným klientom z Pelikán.sk.

Ako zástupca spoločnosti v oblasti cestovného ruchu s mnohoročnými skúsenosťami, dokázali by ste definovať, čo robí pre dnešného zákazníka oddychovú destináciu atraktívnou?

Samozrejme, to ako ľudia oddychujú je individuálne. Top manažéri potrebujú na tri týždne “vypnúť“ a nerobiť nič, naopak, mladé bezdetné páry sa pokojne vyberú preskúmať tri – štyri juhoázijské štáty počas jednej cesty. Napriek tomu za posledné roky registrujeme zmeny v spotrebiteľskom správaní. Napríklad, čoraz viac Slovákov nešetrí na jednu dlhú letnú dovolenku, ale dopraje si aj exotickejší výlet k moru počas zimných mesiacov. Voľbou číslo jedna je v tomto prípade Dubaj, za čím vidíme najmä zrušenie vízovej povinnosti a otvorenie novej linky z Bratislavy.

Druhou zmenou je nárast cestovateľov na vlastnú päsť, čiže bez sprievodcov. Slováci sú čoraz viac scestovanejší a lepšie ovládajú cudzie jazyky, najmä angličtinu – vďaka tomu nemajú problém organizovať si cestu a program počas nej. Samozrejme, táto forma cestovania je aj úspornejšia.

Akí sú slovenskí zákazníci?

Keďže patríme medzi top predajcov leteniek v Česku, Poľsku, Maďarsku a na Slovensku, dokážeme cestovateľské správanie našincov zaujímavo porovnať. Slováci sú nároční na kvalitné služby, ale menej odvážni, ako napríklad Poliaci či Česi. Pri cestovaní u Slovákov stále viac prevláda Európa, ako iné kontinenty.

Ako vnímate cestovný ruch na Slovensku? Vedia sa Slováci predať?

Slovenský cestovný ruch sa za posledné roky zlepšil. Krízové obdobie po roku 2008 nás naučilo zabojovať o klientov viac a dnes to prináša prvé ovocie. Najviac nám pomáha zlepšovanie služieb a infraštruktúry v Tatrách, ale aj aktivity našich letísk v snahe otvoriť nové linky. Zlepšenie vidíme aj medzi hotelmi. Svetový portál hotel.info ohodnotil pred dvomi rokmi bratislavské hotely ako 4. najlepšie.

V čom by sa slovenskí poskytovatelia služieb v cestovnom ruchu mohli učiť od zahraničných?

Jednoznačne v marketingu, najmä v prostredí internetu. Účasť na konferenciách, výstavách, prípadne inzercia v médiách a billboardy sú v zahraničí finančne náročné, no vďaka internetu a sociálnym sieťam môžu naše subjekty cestovného ruchu presne zacieliť a inzerovať na svojich potenciálnych zákazníkov za výrazne menej peňazí.

Vedeli by ste im teda dať nejaký tip, ako využiť internet a sociálne siete vo svoj prospech?

Napriek tomu, že v internetovom prostredí veci pôsobia jednoducho a rýchlo, opak je pravdou. Neexistujú zaručené tipy a riešenia. Veľa vecí je potrebné testovať, no výhodou online prostredia je, že výsledky si môžete overiť presne za niekoľko dní. Okrem toho, online marketing vyžaduje dnes viac ako kreativitu aj analytické, technické zručnosti, ktoré je nevyhnutné outsoursovať. Preto je moja rada jednoduchá – oslovte slovenské a české online agentúry, overte si ich referencie zo zahraničných trhov, stanovte im ciele, rozpočet a nechajte si výsledky podrobne reportovať.

rozhovor pripravila Jana Katreniaková

 

Začnite písať