Rodinné firmy si zaslúžia viac pozornosti

Podnikajú v sektore, ktorý je dnes na Slovensku v hlbokej kríze. Nefungujúci systém, dramaticky chýbajúce ľudské zdroje či absencia funkčnej legislatívy im spôsobuje rôzne komplikácie. O tom ako sa v takýchto podmienkach vedie súkromné zdravotnícke centrum a ako funguje generačná výmena v rodinnej firme sme sa rozprávali s Michalom Točíkom, riaditeľom Súkromného zdravotníckeho strediska Hippokrates.


Centrum Hippokrates je súkromný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti v odboroch neurológia, rehabilitácia, interná medicína a všeobecná ambulancia pre dospelých. Zároveň ponúkame aj arteterapiu pod vedením mojej manželky. Je to veľmi účinná forma terapie pri riešení náročnejších osobných problémov pacientov, ktoré majú často priamy vplyv na ich zdravotný stav,“ predstavuje svoje podnikanie Michal.

Viac informácií o výzve

Začiatky boli náročné

Autorom myšlienky založiť vlastnú kliniku bol Michalov otec MUDr. Karol Točík, PhD., ktorý dlhé roky pracoval ako neurológ na bratislavských Kramároch. Ten počas svojej praxe navnímal nedostatky v oblasti efektívnej ambulantnej liečby pacientov, a tak sa v roku 1995 zrodila túžba po kvalitnejších službách a pretavila sa do skutočnosti. Spolu s manželkou, tiež neurologičkou, založili prvé súkromné zdravotnícke centrum konvenčnej medicíny na Slovensku. Prevzali know-how v „daily care“ ambulantnej liečbe z krajín ako je Holandsko, Rakúsko či Veľká Británia. Adaptácia na slovenské podmienky bola však zložitá a vyžadovala si značnú mieru tvorivosti a odhodlania.

„Rodičia boli vzorom pre ďalších podnikateľov v danom odvetví a mnohé postupy sa v priebehu rokov začali používať aj v iných obdobných organizáciách,“ hovorí Michal Točík.

Podnikanie v zdravotníctve malo svoje špecifiká a ako prví odvážlivci museli zvládnuť aj neprajnosť okolia či dokonca ohováranie. „Na Slovensku neboli skúsenosti s podnikateľským prostredím a v oblasti medicíny to platilo ešte mnohonásobne viac. Legislatíva, služby, a vôbec celkové mentálne nastavenie spoločnosti sa v tom čase dynamicky vyvíjalo. Chýbali vedomosti a kultúra trhovej ekonomiky. To malo veľký vplyv na všetky oblasti podnikania na Slovensku a ako pre každého začínajúceho podnikateľa, tak aj pre rodičov to bola výzva,“ spomína Michal.

Rast a zavádzanie procesov

Napriek všetkým výzvam a prekážkam, ich biznis napredoval. V roku 2001 došlo k presídleniu kliniky z bratislavskej Dúbravky do zrekonštruovaných priestorov v Starom Meste. Nové priestory priniesli aj možnosť rozšírenia aktivít o ďalšie medicínske odbory, novú klientelu a celkový rozvoj podnikania. Po dvoch rokoch od vstupu Michala Točíka a jeho manželky do rodinného biznisu sa v roku 2017 spoločnosť presťahovala do biznis centra na Prievozskej ulici. „Približne v tomto čase odišla mama, ako jeden z hlavných pilierov kliniky, na dôchodok. Keďže s manželkou nemáme medicínske vzdelanie, muselo prísť v záujme zachovania kontinuity organizácie, k istej reflexii a transformácii spoločnosti. Začali sme budovať novú organizačnú štruktúru, otvorilo sa prijímanie nových lekárov a zaviedli sme viaceré nové procesy. V tejto etape sa nachádzame práve dnes,“ opisuje posledné roky Michal.

Čo je kľúčom k úspešnej rodinnej firme? „Veľké odhodlanie a vytrvalosť. Treba to robiť s vášňou, osobným zápalom a byť neustále v strehu. A samozrejme – príliš sa nehádať,“ hovorí Michal Točík.

Do budúcna plánujú dotiahnuť nastavenie a implementáciu procesov či vytvoriť väčší priestor na spoluprácu s novými lekármi. Prejsť úspešne cestou transformácie na moderný typ spoločnosti a naďalej poskytovať kvalitné zdravotnícke služby. To je zároveň aj ich najväčšou výzvou. „Chceli by sme sa v priebehu najbližších rokov dostať viac do povedomia verejnosti, aj tej odbornej, radi by sme sa prezentovali ako moderná klinika s tradíciou, postavená na kvalite, slušnosti, ľudskom prístupe a zodpovednosti voči svojmu okoliu.“ hovorí Michal.

Rodina = dôvera = prekonanie krízy

Rodinný biznis prináša množstvo výhod, ale aj veľa výziev. V rodine vždy platia prirodzené vzorce správania sa – otec, matka, manželka, každý ma svoju rolu. Tento vzorec zabezpečuje plynulý chod rodiny, v podnikaní však platia celkom iné pravidlá. Krízy a náročné obdobia odohrávajúce sa v rodine, ktoré prežívajú jednotliví členovia, môžu rýchlo ovplyvňovať aj chod firmy. „Zo skúseností viem, že je to o neustálom hľadaní rovnováhy medzi súkromným a pracovným životom. To vie byť veľmi ťažké najmä pri zapojení tých najbližších členov rodiny,“ popisuje Michal.

„Myslím si, že každý rodinný biznis je natoľko funkčný nakoľko sú funkčné samotné vzťahy v rodine,“ hovorí Michal Točík.

Vzájomná dôvera a pomoc je v rodine dôležitá, najmä vďaka tomu sa dajú zvládnuť aj tie najťažšie krízy. Michal vidí veľkú výhodu rodinných firiem práve v ich schopnosti prežiť aj na svetovej úrovni. Aby rodinné firmy mohli fungovať, nestačí len odhodlanie a tvrdá práca jej členov, potrebujú aj stabilné zázemie a náležitú pozornosť. „Rodinné firmy by nemali byť vnímané ako nejaký “klub pre vyvolených“, sú základom trhovej ekonomiky. Stoja za nimi rodiny, ktoré tvrdo pracujú, vytvárajú pracovné príležitosti a snažia sa byť najlepšími, aby prežili v tvrdom konkurenčnom prostredí. Myslím si, že by si zaslúžili viac pozornosti,“ hodnotí Michal situáciu.

Funkčná legislatíva absentuje, chýbajú ľudia

Situáciu tiež komplikuje množstvo nenápadných, nových administratívnych či účtovných povinností a zmien. Tie je niekedy problematické včas odchytiť a za ich nesplnenie hrozia sankcie. „Celkovo v zdravotníctve absentuje funkčná legislatíva, ktorá by správne zadefinovala a upravila nadštandardné poskytovanie zdravotnej starostlivosti vo vzťahu k štandardu hradenému z verejného zdravotníctva,“ hovorí Michal. Je to taký „horúci zemiak“, ktorý si kompetentní posúvajú a neriešia ho. Doplácajú tak na to pacienti aj podnikatelia.

Nie je novinkou, že odvodové a daňové zaťaženie na Slovensku patrí medzi jedno z najvyšších v Európe. V čase nedostatku pracovnej sily a rastúcich trhových miezd, sa náklady na zamestnávanie ľudí stavajú pre rodinné firmy neúnosné.

Tento sektor čelí vážnemu nedostatku ľudských zdrojov. Lekári, zdravotné sestry, fyzioterapeuti – sú stále vzácnejší, a dokonca aj nezdravotnícky personál začína chýbať. „V našom prípade sú to napríklad recepčné, administratívni pracovníci, prípadne manažéri,“ vymenováva Michal. Je preto nesmierne dôležité vytvárať motivujúce pracovné podmienky a budovať značku atraktívnu pre potenciálnych zamestnancov. „Ako rodinný podnik musíme fungovať veľmi efektívne, s veľkou mierou osobného nasadenia každého jednotlivca. K dnešnému dňu zamestnávame 15 ľudí a niektorí z našich zamestnancov u nás pracujú viac ako 15 rokov. Aj preto si uvedomujem, aké dôležité je naďalej vytárať priateľské, bezpečné a empatické prostredie,“ hovorí Michal.

Čo je kľúčom k úspešnej generačnej výmene?
„Úprimná a slobodná vôľa zakladateľa odovzdať vedenie podniku do rúk ďalšej generácie a dôvera, že to bez neho dokážu zvládnuť. Na druhej strane je taktiež potrebná úprimná a slobodná vôľa nasledovníkov toto vedenie a zodpovednosť za podnik prijať. Celé by to malo prebiehať v atmosfére vzájomného rešpektu, s veľkou dávkou trpezlivosti, transparentnej komunikácie a v neposlednom rade zhode na základných hodnotách a cieľoch,“ hovorí Michal Točík.

SBA ako partner na ceste transformácie

Pri transformácii podniku zohrala kľúčovú úlohu aj Slovak Business Agency. Cieľom tejto transformácie bol prechod vedenia podniku z otca na syna a jeho manželku. „Podporu od SBA som vnímal ako výbornú príležitosť na podchytenie niektorých kľúčových oblastí ako je komunikácia, nastavenie HR procesov, organizačnej štruktúry. Absolvoval som osobný koučing s cieľom lepšie sa zorientovať v celkovej situácii firmy,“ hovorí o získanej podpore Michal.

Poradenstvo prebiehalo v niekoľkých etapách počas dvoch mesiacov, pričom zahŕňalo individuálne konzultácie aj tímovú prácu. Do procesu boli zapojení hlavne členovia rodiny a kľúčoví zamestnanci podniku.

V rámci interných procesov sme identifikovali viacero neefektívnych vzorcov, ktoré sa opakovali z minulosti a mali nepriaznivý vplyv na fungovanie kliniky. Čiastočne to riešime automatizáciou cez softvérové riešenia a snahou zjednodušovať prípadne až úplne eliminovať prebytočné úkony. Veľmi dôležité bolo ujasnenie si kompetencii medzi jednotlivými členmi rodiny v oblasti vedenia podniku. Následne sme začali v rámci novej organizačnej štruktúry jasnejšie komunikovať zamestnancom ako máme rozdelené úlohy v rodine a s čím sa majú na koho obracať. Bolo to aj istou reflexiou pre nás samotných a pomohlo nám to lepšie zadefinovať spôsob vzájomného fungovania do budúcna,“ popísal konkrétne kroky Michal.

Petra Palenčárová
Foto: Hippokrates a Peter Drengubiak

Služba na podporu rodinného podnikania poskytuje bezplatné poradenstvo, informácie a odbornú pomoc pre rodinné podniky, ktoré riešia otázky spojené s nástupníctvom a s generačnou výmenou, hľadajú možnosti rozvoja potenciálu členov rodinného podniku, plánujú integrovanie profesionálneho manažmentu, pripravujú transfer vlastníctva alebo v súčasnosti riešia dopady koronakrízy na rodinný podnik.

Viac informácií k tejto službe a otvoreným výzvam nájdete TU.

Start typing and press Enter to search