Ich tajnou ingredienciou je láska
Jablká – malé, veľké, zelené i červené, kyslé či sladké. Milujeme ich čerstvé, sušené, ale aj spracované v koláčoch, vo výživách alebo ako dekoráciu. Môžeme ich použiť do nápojov alebo z nich nápoj vyrobiť. Napríklad vo forme cideru. Jablčné vína vyrábané kvasením jablčného muštu pod značkou Sigelsberg Cider vyrába rodinná firma Piarg house. O ich podnikateľskom príbehu nám porozprávala Ivana Hodulíková.
„K výrobe cideru sme sa dostali zhodou okolností. Sigelsberg cider vznikol neplánovane. Len vďaka nápadu, ktorý podnietila nadpriemerná úroda jabĺk v roku 2011 na našej milovanej chalupe v Štiavnických Baniach,“ spomína Ivana.
Keď sa minuli všetky tradičné možnosti na spracovanie či uchovanie ovocia, nezostávalo nič iné, len ho nechať zhniť. S tým sa však Igor, hlava rodiny Serváčkovcov, odmietol zmieriť. Prišiel s nápadom na výrobu cideru.
„Nikto z nás nemal vzdelanie či skúsenosti s jeho výrobou. Tak si otec naštudoval všetky procesy sám. Keďže v tom čase ešte na Slovensku cider neexistoval, musel čerpať zo zahraničnej literatúry,“ opisuje prvé kroky Ivana.
Nasledovala dvojročná cesta pokusov a omylov. Skúšali a hľadali tie správne pomery, procesy, hrali sa s chuťami. Najvďačnejšími degustátormi boli v tom čase ich priatelia. Postupne prichádzali prvé pozitívne reakcie. „Vtedy sme dostali nápad vyrábať cider aj pre ostatných. Nielen pre seba a známych ako do tých čias. Dali sme hlavy dokopy, a tak vznikol Sigelsberg cider,“ spomína Ivana na začiatky vstupu do biznisu.
Tajomstvo Sigelsbergu
Sigelsberg cider je vyrobený zo stopercentnej jablčnej šťavy z niekoľkých druhov jabĺk. Podstatou celej výroby je kvasenie, niekoľkonásobné stáčanie, filtrovanie a následné dozrievanie v sudoch. Celý proces trvá niekoľko mesiacov.
Aká je ich tajná prísada? „Našou tajnou ingredienciou je láska, ktorú do toho dávame. Tá vytvára výnimočnosť. Keď sa do práce vložíte, robíte ju s radosťou a dáte jej to najviac zo seba, vytvoríte niečo unikátne,” prezrádza Ivana.
Jedným zo znakov rodinného podniku, ako ho identifikovali samotní zástupcovia rodinných podnikov, je okrem iného aj participácia členov rodiny na jeho fungovaní.
V prípade rodiny Serváčkovcov je to úplne jasné. Na výslednom produkte sa podieľajú všetci členovia rodiny. Otec Igor, mama Alena, dcéra Ivana aj syn Tomáš.
Spočiatku to však vôbec nebolo jednoduché. „Začiatky boli ťažšie. Každý si musel nájsť svoje miesto a pozíciu vo firme. Stanoviť si, kto má čo na starosti. Prestali sme vnímať svoje doterajšie pozície z hľadiska rodinnej hierarchie a začali sa akceptovať ako rovnocenní partneri. Až v momente, keď sme dokázali oddeliť súkromné vzťahy od pracovných, išlo všetko ľahšie.“
Dnes vo firme oveľa viac vnímajú najmä výhody rodinného biznisu. Prácu s ľuďmi, ktorých poznajú celý život a sú ich vlastní, poznanie svojich silných a slabých stránok, úplnú dôveru, podporu či vzájomné dopĺňanie sa.
Rodinný biznis je špecifický
Rodinný biznis je v niečom špecifický. V súčasnosti sa o ňom a jeho podpore rozpráva podstatne viac ako v minulosti. „Pre rodinné firmy je určite potrebný odborný mentoring/couching. Niečo také nám v začiatkoch veľmi chýbalo. Je veľká škoda, že sa nám ho dodnes nepodarilo získať,“ zamýšľa sa Hodulíková nad možnosťami podpory práve rodinných podnikov.
Privítala by aj účasť na networkingových stretnutiach organizovaných len pre rodinné firmy, na ktorých by sa mohlo diskutovať práve o špecifikách či úskaliach takéhoto biznisu. Ako prínosné by vraj vnímala aj poradenstvo od už skúsenejších podnikateľov.
Sigelsberg cider vo svete
Preraziť vo svete nápojov, ktorý má skutočne obrovskú konkurenciu, určite nie je jednoduché. Najmä ak vyrábate produkt, ktorý v danom regióne nemá tradíciu. Rodine Serváčkovcov sa to s ich ciderom predsa len podarilo. Aj keď sú len na začiatku. „Postupnými krokmi sme získali zopár pravidelných odberateľov v zahraničí. Prvým krokom bola účasť na medzinárodných súťažiach ako Great Taste International Beer Festival v Českých Budějoviciach či International Cider Challenge vo Veľkej Británii.“
Na každom z týchto podujatí získali ocenenia, ktoré im začali otvárať dvere na zahraničné trhy. Dôležitými míľnikmi na ich podnikateľskej ceste bola účasť na viacerých festivaloch cideru v Astúrií. Postupne ich začali oslovovať odberatelia sami. „Aj vďaka EEN databáze sa nám podarilo získať niekoľko kontaktov mimo Slovenska. Dokonca sa nám podarilo získať jedného klienta z Belgicka prostredníctvom Instagramu, kde nás objavil vďaka kampani Sigelsberg na cestách,“ hovorí Ivana.
Aj Serváčkovcov, rovnako ako iných podnikateľov, zasiahla koronakríza. A to najmä preto, že sa zameriavali na priamy predaj a osobný kontakt. Obmedzenia zabraňujúce šíreniu ochorenia Covid 19 priniesli zákaz organizovať hromadné podujatia. Zatvorili sa festivaly, puby a reštaurácie. V minulosti práve tieto miesta predstavovali najväčší odbyt cideru. To plánuje firma v blízkej budúcnosti zmeniť a sústrediť sa prevažne na B2C predaj (cez internet a prostredníctvom virtuálnych obchodov).
„Plánujeme rozšíriť našu klientelu predovšetkým v retaile a zamerať sa na export do zahraničia. S tým súvisí potreba navýšiť naše výrobné kapacity. To sa týka nielen cideru, ale aj nášho nealko nápoja SIIIGL.“
Všetko zlé je na niečo dobré
Koronakríza pripravila Serváčkovcov o väčšiu časť odberateľov. Nezľakli sa však a zamerali sa na iný spôsob predaja. „Ľudia začali meniť nákupné správanie, podporovať lokálnych výrobcov. Maloobchodné prevádzky na to zareagovali ponukou miestnych výrobkov. Nám sa tým otvorili dvere do ich regálov. Čiže obmedzenia, resp. regulácie vyplývajúce z koronakrízy by som pre nás z tohto hľadiska brala rovnako pozitívne, ako aj negatívne,“ hovorí Ivana.
Ako dobré vníma i zrušenie daňovej licencie od roku 2018, ktorá pre nich predstavovala veľké zaťaženie v prvých rokoch podnikania. Bolo to obdobie, keď museli veľa investovať do výroby.
„Určite by každej začínajúcej spoločnosti prospelo aj zníženie daňových odvodov a finančná podpora. Taký štartovací balíček na prvé dva roky, keď spoločnosť potrebuje najviac investovať. Tiež by sme ocenili jemnejšie podmienky pri získavaní rozličných štátnych podpôr,“ konštatuje.
Spolupráca s SBA
Okrem toho, že spoločnosť Piarg house, s. r. o., je členom EEN databázy, mala pred pár rokmi možnosť spolupracovať so Slovak Business Agency formou prezentácie na tému Ako preraziť v gastro biznise. „Veľmi si tú príležitosť vážime. Organizácia podujatia bola úžasná. Celý tím SBA bol milý, ústretový. Okrem toho, že sme mali možnost odprezentovať sa, získali sme nové kontakty na ďalšie spolupráce,“ opisuje skúsenosť Ivana.
Zároveň mali zástupcovia firmy príležitosť vypočuť si zaujímavé podnikateľské príbehy úspešných gastropodnikateľov na Slovensku. Zaujala ich najmä oblasť marketingu v tomto odvetví. „V SBA ponúkate počas celého roka množstvo zaujímavých online kurzov, školení, seminárov. Na niektorých by sme sa radi v najbližšom čase zúčastnili,“ plánuje Hodulíková.
Čo je cider?
Jablčné víno vyrábané riadeným kvasením jablčného muštu. Nápoj je populárny najmä v západnej Európe. O jeho pôvode a rozšírení sa vedú dlhodobé spory. Vznik výroby cideru je pravdepodobne spojený s oblasťou dnešného Baskicka.
Obsah alkoholu v nápoji sa pohybuje od 1,2 do 8,5 percenta. Aby sa však cider mohol nazývať ciderom, v krajinách, ktoré tento nápoj označujú za svoj tradičný, musí obsahovať určitý podiel jablčnej šťavy. Každá krajina má tento pomer nastavený individuálne.
Medzinárodná databáza EEN Partnering Opportunities Database pomáha pri vyhľadávaní nových zahraničných obchodných partnerov. Databáza umožňuje vyhľadať slovenským firmám ponuky zahraničných firiem na spoluprácu podľa zadaného profilu a požiadaviek. Slovak Business Agency je jedným z partnerov siete Enterprise Europe Network (EEN).
Všetky aktuálne formy pomoci prostredníctvom siete EEN nájdete na www.een.sk.
Text: Petra Palenčárová
Foto: SBA