Svetové oleje zo Žalobína
Manželia Katarína a Stéphane Di Giacomo vyrábajú v malej dedinke Žalobín na východe Slovenska z regionálnych produktov také kvalitné panenské oleje lisované za studena, že ich prácu ocenili aj dvaja michellinskí šéfkuchári v Belgicku, ktorým svoje produkty odprezentovali. A pritom Di Giacomovci ešte pred ôsmimi rokmi netušili, že ich značka KARPATHIA vôbec vznikne. Stéphane je Belgičan s talianskymi koreňmi. Vyštudoval archeológiu. Katka je prekladateľka a tlmočníčka. Spoznali sa na študijnom pobyte na Sicílii. Po škole obaja pracovali v Bratislave v korporáciách. Práca ich však príliš nenapĺňala, a tak sa rozhodli vytvoriť niečo spoločné. Opustili hlavné mesto a usadili sa na východe Slovenska, odkiaľ Katka pochádza. Stéphane si tento kraj rýchlo zamiloval. Očarila ho naša príroda, regionálne zvyky i tradície. Aj preto sa manželia rozhodli usadiť u nás natrvalo.
Svetové oleje a suroviny zo záhrady
Voľba padla na výrobu kvalitných olejov. A keďže u nás olivy nerastú, dostali manželia nápad lisovať panenské oleje z kvalitných surovín, ktoré sú pre Slovensko charakteristické. Stavili na kvalitu lokálnych plodín – maku a vlašských orechov. Najskôr si však museli veľa informácií o výrobe olejov naštudovať v odbornej literatúre. V slovenčine veľa informácií nenašli, preto museli pátrať v zahraničných publikáciách, prevažne francúzskych a talianskych. A keďže remeslo nezdedili po rodičoch ani prarodičoch, všetko sa učili sami metódou pokus – omyl. Potom nastal čas hľadať profesionálny lis. Dvakrát vycestovali do Nemecka priamo k výrobcom, aby si vybrali ten správny. Po jeho kúpe už stačilo, aby Stéphane experimentoval dovtedy, kým s výsledkom nebude spokojný. Mak na začiatku pestovali len v malom množstve pre vlastnú spotrebu, orechy mali vlastné. V záhrade im rastie niekoľko orechových stromov, ktoré im poslúžili na prvé skúšobné lisovanie a výrobu prvých olejov. Vykupovali ich aj od ľudí z dediny a okolia.
Dnes už majú overených dodávateľov, o ktorých vedia, že sa na nich môžu spoľahnúť. Všetky orechy však treba starostlivo prebrať – nesmú v nich zostať škrupiny ani iné nečistoty. Aj fľaše nakupujú na Slovensku od veľkovýrobcu obalových materiálov. No nájsť vhodnú fľašu Di Giacomovcom nejaký čas trvalo. Keďže sa chceli odlíšiť od ostatných výrobcov oleja, stavili na dizajn. Dobre vedia, že zákazníci kupujú aj očami. Grafické návrhy etikiet si dali vyrobiť na mieru u známeho, ktorý sa venuje dizajnu a marketingu. Aj ilustrácie na etiketách si dali namaľovať na zákazku. Predstavu o fľašiach a etiketách mali viac-menej vlastnú, no každý zúčastnený napokon do výsledku vložil čosi svoje. Celý kreatívny proces napokon Di Giacomovcov priviedol k fľašiam, v ktorých dnes predávajú oleje.
Najlepšia reklama
Produkty pod značkou KARPATHIA sa predávajú po celom Slovensku, nielen lokálne. Presadiť sa im pomohli rôzne gastronomické podujatia a trhy, kde ľudia mohli oleje priamo ochutnať. Di Giacomovci na ne chodievali spolu. Pandémia však ich doterajší spôsob fungovania nečakane zastavila. „Aj pre nás to bolo a stále je veľmi náročne obdobie. Zrušili sa všetky gastronomické podujatia a trhy. Nemáme ani priamy kontakt so zákazníkmi, ktorých máme tak radi. Keď naše produkty ochutnali a chutili im, bola to pre nás najlepšia reklama,“ smutne hovorí Katarína. Oleje a ostatné výrobky teraz rodinná firma dodáva aspoň do rôznych sietí bioobchodov, predajní so zdravou výživou, tradičných slovenských potravín, ale spolupracuje aj s niekoľkými kozmetickými spoločnosťami.
Oleje aj v Belgicku
V začiatkoch svoje produkty predávali aj do Belgicka, keďže Stéphane odtiaľ pochádza a má tam rodinu. Cestovali tam dva-trikrát do roka. Skutočnosť, že v krajine nežijú a nemali možnosť robiť ochutnávky, však manželom situáciu pri rozvoji podnikania v Belgicku predsa len trochu skomplikovala. V súčasnej ponuke KARPATHIE nájdete štyri druhy olejov: z vlašských orechov, makový, lieskovcový a mandľový. Okrem nich predávajú orieškový krém, mandľovú a lieskovcovú múku a mleté vlašské orechy odtučnené mechanickým lisovaním oleja. „Orieškový krém je v podstate druhotný produkt lisovania orechového oleja – usadenina, ktorá sedimentuje na dne suda. Je to alternatíva klasického masla. Dá sa natrieť na chlieb, palacinky alebo zjesť len tak ako pochúťka. Aj mandľová a lieskovcová múka sú druhotnými produktmi mandľového a lieskovcového oleja. Ľudia si ich kupujú predovšetkým na pečenie ako bezlepkovú múku. Je skvelé, že vieme maximálne využiť všetky suroviny a nevzniká nám odpad,“ teší sa Katarína.
„Naše oleje sa vyrábajú výlučne mechanicky z prvého lisovania pri teplotách od 30 do 45 °C. Ďalej ich už tepelne neupravujeme a nepodliehajú ani iným chemickým procesom. Oleje sú nerafinované a nefiltrované. Nechávame ich už iba prírodne usadiť a potom ich ručne plníme do fliaš. Tento šetrný proces lisovania zachováva v oleji všetky cenné látky a minerály.“
Pomáha celá rodina
Hoci sú s manželom vo firme iba dvaja a všetko si robia sami, rodina im pri podnikaní nezištne pomáha. Stéphane sa stará o nákup surovín, lisovanie oleja, čistenie prevádzky, plnenie fliaš, lepenie etikiet a rozvoz surovín. Všetko robí manuálne, nemajú nijaké výrobné linky. Iba jeden malý lis, pre ktorý museli postaviť lisovňu. Katka sa stará o administratívne záležitosti, objednávky, faktúry, maily, vybavuje telefonáty a zháňa nových obchodných partnerov.
Starí rodičia im pomáhajú so strážením detí, keď potrebujú pracovať. „Rodina nám poradí, povedia svoj názor, hoci aj kritický, pochvália i povzbudia. V začiatkoch nám finančne pomohli, aby sme mohli zrealizovať svoj sen. Sme radi, ako to celé funguje, pretože v porovnaní s korporáciami, kde sme pracovali predtým, tu nezažívame toľko stresu,“ vysvetľuje Katka.
Spolupráca s NPC Prešov
Spolupráca rodinného podniku KARPATHIA s NPC Prešov je zatiaľ len v začiatkoch. Ponuku odprezentovať rodinný podnikateľský príbeh však manželia Di Giacomovci v rámci Akceleračného programu Národného podnikateľského centra radi využili. Ako sami povedali, je škoda, že s nami nespolupracovali už v čase, keď rodinný podnik zakladali. „Zaujali nás aktivity, ktoré NPC ponúka. Ak by sme o týchto možnostiach vedeli skôr – v čase, keď sme začínali –, isto by sme ich využili. Najmä preto, že všetky informácie sme si museli vyhľadávať sami, čo bolo veľmi náročné, keďže manžel je Belgičan a po slovensky veľmi nerozumel. Aktivity, ktoré prináša NPC, či už pre nepodnikateľov, alebo podnikateľov, vnímame ako veľký prínos, lebo informácie sa dajú získať pomerne rýchlo, navyše od ľudí, ktorí danou problematikou žijú,“ konštatuje Katarína.
Perspektívne s manželom plánujú využiť služby NPC, ktoré by obohatili ich podnikanie a rozšírili služby. „Zaujali nás napríklad zahraničné stáže, na ktoré sa v budúcnosti chceme prihlásiť. Radi by sme nazbierali ďalšie informácie a kontakty, ktoré sú veľmi dôležité. Či už v začiatkoch, ale aj počas samotného podnikania.“
Renáta Madzinová, Alena Mičko Juricová
Foto: KARPATHIA