SHUFLIK – obal, ktorý sa prispôsobil jedlu
Spojila ich škola, nadšenie pre inovácie a túžba pomáhať. Založili spoločnosť SAMKO & HANZELY INOVATION a rozbehli výrobu produktu, ktorý má pomôcť znížiť náklady gastropodnikom, ochrániť životné prostredie a klientom ponúknuť väčšiu rôznorodosť. O jedinečnom projekte sme sa rozprávali s jedným z jeho tvorcov Ivanom Samkom.
Predstavte sa našim čitateľom. Kto ste, čo robíte, čo ponúkate?
Sme dvaja nadšení ľudia, ktorých najprv spojila vysoká škola. Už počas nej sme si vraveli, že máme nápadov viac než dosť, a preto sme sa rozhodli s tým niečo urobiť. Najskôr sme sa pustili do prieskumu trhu, ktorý nám mal potvrdiť originalitu našich nápadov. Dopadol výborne. Ani jeden z nás však nemá skúsenosti s budovaním startupu. Museli sme niekoho takého nájsť, aby nám s tým pomohol.
Projekt dostal formu a koncept. Aj preto dnes môžeme povedať, že naša spoločnosť sa úspešne etablovala na trhu s obalovými materiálmi. Navyše s konceptom, ktorý aktuálne nemá v Európe obdobu. Ide o inovatívny obalový materiál, ktorý sa prispôsobuje jedlu, a nie jedlo obalu.
V čom je váš produkt svetový?
Náš produkt je certifikovaný chránenými patentovými známkami, rovnako aj značka SHUFLIK. Celý koncept je založený na jednoduchom systéme WIN-WIN. Reštaurácia s obalom vie pri správnom nastavení kombinácií predať viac menu v jednom obale. Zákazníci si zasa vedia objednať viac rôznorodej chuti a v konečnom dôsledku zaplatiť menej.
Štefan pracoval v gastronómií dlhé roky. Keď túto oblasť zasiahla koronakríza, snažil sa priniesť do reštaurácií viac potrebných financií pre stabilný chod prevádzky. Uvedomil si, že je výhodnejšie spraviť desať donášok jedla po 50 eur než sto donášok po 5 eur. Preto sa rozhodol prihliadať na kombinácie menu v rozličných variantoch. Žiaľ, pri kombinácii dvoch a viacerých menu vždy stroskotal na nutnosti využívať viac a viac obalov. To preňho znamenalo náklady navyše.
Ja som sa na celú vec pozeral ako konzument. Môžem povedať, že tak ako Štefan vniesol do SHUFLIK-a technickú stránku produktov, ja som tomuto začínajúcemu projektu dal dušu a koncept.
Ako sa vám podarilo preraziť do sveta?
To sú veľmi silné slová. K celému konceptu pristupujeme maximálne obozretne, pokiaľ ide o budovanie siete zákazníkov, marketingové prieskumy, aktivity spojené s inováciami. V zahraničí zatiaľ testujeme trh, skúmame naše produkty na hŕstke reštaurácií. Či už je to v Českej republike, Maďarsku, na Malte alebo v Británii.
Čo by ste odporučili podnikateľom, ktorí chcú preraziť na inom trhu?
Hlavným činiteľom pri plánovaní ďalších krokov je určite prieskum trhu na základe jeho segmentácie. Nespoliehal by som sa na agentúry a ani na dodávateľa z danej krajiny. Sami sme sa stretli s tým, že nikto nevie predať topánky tak dobre ako obuvník, ktorý nad nimi strávil množstvo hodín. Stačí, ak komunikačný šum zapríčiní jednu-dve nezrovnalosti v koncepte, a produkt môže nadobudnúť úplne iný význam a posolstvo.
Čo vám z pohľadu regulácií podnikateľského prostredia, uľahčuje podnikanie a ktoré pravidlá, naopak, považujete za nešťastné?
Zatiaľ s reguláciami až také skúsenosti nemáme. Náš biznis je len na začiatku, ale nepochybujem o tom, že aj toto bude oblasť, s ktorou si budeme musieť poradiť.
Aké služby ste čerpali v SBA? Plánujete využiť ďalšie?
Väčšinou to bolo poradenstvo v marketingu, uvedenie nových produktov na slovenský trh alebo právne poradenstvo. SBA nám zabezpečila aj konzultácie s patentovým zástupcom, priniesla mnoho poznania aj známostí. S SBA budeme chcieť spolupracovať, pokiaľ to bude možné. Služby SBA môžeme len odporučiť.
Medzinárodná databáza EEN Partnering Opportunities Database pomáha pri vyhľadávaní nových zahraničných obchodných partnerov. Databáza umožňuje vyhľadať slovenským firmám ponuky zahraničných firiem na spoluprácu podľa zadaného profilu a požiadaviek. Slovak Business Agency je jedným z partnerov siete Enterprise Europe Network (EEN).
Všetky aktuálne formy pomoci prostredníctvom siete EEN nájdete na www.een.sk.
Text: Petra Palenčárová
Foto: SAMKO & HANZELY INOVATION