Tomáš Lodňan: doma v IT
Tomáš Lodňan bol už počas univerzity veľmi aktívny, zapájal sa do množstva činností. Bol súčasťou študentského klubu a tak nejako prirodzene hľadal, čo ho baví. V roku 2013 spolu s ďalšími nadšencami pre technológie založil spoločnosť GoodRequest, ktorá sa zameriava na komplexné digitálne riešenia v oblastiach ako sú fintech, ecommerce, šport alebo automotive. V aktuálnom ročníku cien Via Bona 2021 získala práve táto spoločnosť ocenenie v hlavnej kategórii – Zodpovedná malá/stredná firma.
„Láska k technológiám ma chytila na konci vysokej školy. Najmä mobilné aplikácie ma fascinovali. Počas leta po skončení vysokej školy v roku 2011 sme s kamarátom rozbehli náš prvý podnik, ekologický startup TrashOut. O dva roky neskôr sme založili GoodRequest. Vďaka tomu, že sa nám darilo získavať prvé zákazky a rásť som sa začal naplno venovať tvorbe digitálnych end-to-end produktov pre našich zákazníkov,“ opisuje svoje začiatky zakladateľ spoločnosti GoodRequest.
Vývoj aplikácií
Keď si Tomáš na strednej škole z našetreného vreckového kúpil Nokiu N95, už vtedy bol z aplikácii a rýchleho vývoja technológii nadšený. Ako sám tvrdí, veril, že práve tam je budúcnosť. „Nokia to síce nerozdýchala, ale následný nástup iPhone vydláždil cestu prechodu zo stolových počítačov k mobilným zariadeniam. Mal som šťastie, že som stretol veľa rovnakých nadšencov aj na univerzite a následne aj ako čerstvý absolvent a tí sa k nám radi pridali,“ spomína Tomáš.
Keďže sa písal rok 2013-2014, mobilné aplikácie ešte neboli rozšírené, mali ich najmä veľkí mobilní operátori alebo banky. Začiatky boli náročné, ale vďaka prístupu tímu, ochote a húževnatosti sa firme podarilo postupne rásť.
Spoločnosť GoodRequest od začiatku stavia na hodnotách, firemnej kultúre a vzťahoch. Zakladateľ i celý tím chce vidieť zmysel v tom, čo robia, preto aj víziou spoločnosti je tvoriť projekty, ktoré pomáhajú budovať zmysluplný a zodpovedný digitálny svet.
GoodRequest má jasne nastavené hranice. Nevenuje sa napríklad hazardu, tabakovému priemyslu a podobne. Ambíciou firmy je, aby v prvom rade prinášala klientom vysokú pridanú hodnotu. Ak sa v nejakej téme necítia byť silní, odporučia potenciálnym zákazníkom radšej iných dodávateľov.
Gender balance
„Snažíme sa byť férovou a zodpovednou firmou pre našich zamestnancov. V IT nie je jednoduché, aby ste mali vyrovnaný počet žien a mužov. Aktuálne možno až nemožné, nakoľko pre tento technický smer sa častejšie rozhodujú muži. Tak či onak, cielene vytvárame podmienky a motiváciu pre nežné pohlavie, keďže vieme, že vo všeobecnosti diverzia tímov koreluje s efektivitou a kreativitou,“ vysvetľuje Tomáš.
Podľa jeho slov má spoločnosť aktuálne v manažérskych tímoch dobrý pomer mužov a žien. Pokiaľ však ide o technické tímy, je stále na čom pracovať. Kedysi, nemali žiadnu ženu v tímoch, dnes sa už pomery predsa len zlepšili.
Via Bona Slovakia 2021
V aktuálnom ročníku cien Via Bona 2021 získala spoločnosť ocenenie v hlavnej kategórii – Zodpovedná malá/stredná firma, a to s projektom GoodRequest Academy. Jeho cieľom je odovzdávať know-how späť do komunity a samozrejme aj pomôcť zdravému rastu spoločnosti.
Situácia s ITčkármi bola, je a bude na trhu náročná. GoodRequest už viac než dva roky tvorí projekty, kde pracuje so študentmi alebo komunitou. Minulý rok tieto aktivity spracovali do strategického prístupu – jednoducho povedané pripravili súbor aktivít, ktoré tzv. lievikovým spôsobom vzdelávajú komunitu. Začínajú pri veľkých aktivitách, ako sú prednášky, panelové diskusie, spolupráce na predmetoch v škole. Nasledujú intenzívnejšie aktivity ako súťaže alebo stáže. A na konci ide o fulltime program pre vybraných uchádzačov, kde dostávajú plat, techniku, mentoring. Po jeho absolvovaní, ak chcú, sa môžu stať členmi tímu spoločnosti.
Kríza v podnikateľskej kariére vs. podnikateľské úsilie
„Krízy sú na to, aby sa prekonávali. Náročné okamihy prídu vždy. Nás veľmi preveril niekedy v treťom alebo štvrtom roku podnikania klient, ktorý nám vtedy robil značnú časť obratu. No keďže jeho startup nevyšiel, ostalo po ňom veľa nezaplatených faktúr. Odvtedy milujem excel a plánovanie. Ale vážne. Bolo to náročné. Nikdy som však nerozmýšľal, že by som skončil. Mal som dostatočnú silu v sebe ísť ďalej. Objektívne ma to veľmi baví a zároveň ľudia v mojom okolí ma vždy podporovali. A to je veľká devíza,“ teší sa Tomáš.
Firme sa do dnešného dňa podarilo vybudovať silnú značku, ktorá rastie, podľa slov svojho zakladateľa, pomerne stabilne okolo 50 % medziročne. Je zložená z odborníkov a špecialistov, ktorých snahou je zlepšovať každodenný život klientom.
Niekedy však treba byť odvážnejší, niektoré rozhodnutia robiť skôr, niektoré služby spustiť rýchlejšie – priznáva Tomáš. Niektoré projekty označil za naozaj naivné od úplného začiatku. Po vojne je však každý generál. „Aj chyby sú cestou, ktorá nás posúva vpred a formuje,“ netají.
Dopad pandémie
Pandémia koronavírusu pôsobenie firmy na trhu takmer vôbec neovplyvnila. Na jej začiatku vládol síce na trhu strach, ukázal sa však ako neopodstatnený.
Pandémia však pomerne plynulo prešla do inflačnej krízy spojenej s nárastom cien energií, čo už pociťuje aj GoodRequest. Zatiaľ nie vo vlastných projektoch, alebo v rozbehnutých aktivitách, trh je opäť oveľa opatrnejší a zvažujú sa investície. „Myslím si, že teraz je na investície ideálny priestor. Ceny budú len rásť a pokiaľ niekto využije tento priestor na nové projekty, môže mu to poskytnúť veľkú konkurenčnú výhodu. Preto aj my pracujeme na nových službách, ktoré by sme chceli spúšťať ešte do konca roka,“ uzatvára Tomáš.
Klady a zápory podnikania
„Sloboda. Možno by si niekto povedal, že výhodou je, že zarobím viac ako zamestnanec. To však spravidla prvé roky podnikania neplatí. Je to investícia. Mne najviac vyhovuje tá sloboda, možnosť robiť s ľuďmi, s ktorými chcem. Na veciach ktoré nás bavia a posúvajú vpred. Zároveň som človek, ktorý sa nevyhýba zodpovednosti a viem, že ak chceme, robíme a máme výsledky, tak bude dobre. Je to v našich rukách. Niekoho to desí, ale ja to mám veľmi rád,“ tvrdí.
Napriek slobode, prepojenie pracovného a rodinného života označuje ako náročné. Tomáš je otec, má dve deti. Syn Lukáš má 6 a dcéra Lily 3 roky. Čas s deťmi beží ako voda. „Ešte pred chvíľou boli bábätká a teraz, pár dní dozadu, som Lukáša viedol do školy ako prváka. Treba si povedať, aké sú priority. Ja stále trávim prácou pomerne veľa času, lebo do veľkej miery je to vec, ktorá ma aj osobne napĺňa. Balansovať je ťažké. Najmä, keď má človek v práci nejaké problémy, alebo kritické momenty. Vtedy sa nedá pozerať na to, či ste na rodinnej oslave, alebo na dovolenke. Zdvihnete ten telefón a veci riešite. Našťastie musím povedať, že za tie roky je môj time management a celkovo prioritizácia už na úplne inej úrovni.“ Zároveň má v manažmente skvelých ľudí, ktorí vedia firmu plnohodnotne riadiť.
Tomáš má aj skvelú manželku ktorá ho podporuje a je oporou celej rodine. Sám tvrdí, bez nej by to nezvládal. Napriek tomu, si nemyslí, že by sa kvôli podnikaniu musel niečoho vzdať. I keď, ako so smiechom dodáva, že vďaka podnikaniu už má niekoľko šedivých vlasov.
Príjmy aj zo zahraničia
Podnikanie zároveň rozširuje obzory. Pre Tomáša, ako CEO to zo začiatku bolo veľa o technológiách a projektovom riadení, následne o procesoch riadení financií alebo marketingu. Teraz sa zase veľa venuje stratégii alebo vedeniu firmy. Sám tvrdí, že sa veľa učí a to ho baví.
Zatiaľ čo, po minulé roky bola spoločnosť takmer výlučne na slovenskom trhu, aktuálne má už zhruba tretinu tržieb zo zahraničia. Práve preto sa aktuálne snaží zásadnejšie zlepšiť tržby práve zo zahraničia.
Zároveň firma vyvíja nové služby, ktoré by chcela spustiť ešte do konca roka. Plánujú pokračovať v hybrid work prístupe a podporovať ho. To znamená, že si každý vo firme môže vybrať setup, v ktorom sa mu najlepšie pracuje. Koncom budúceho roka sa bude firma sťahovať a otvárať nový flagship office v Žiline.
Do podnikateľských vôd si dnes trúfa vstúpiť stále viac mladých ľudí a to aj napriek tomu, že podnikateľské prostredie na Slovensku nie je ideálne. Lodňan tvrdí, že treba byť otvorený radám skúsenejších, veľa networkovať, prípadne diskutovať o nápadoch a získavať cennú spätnú väzbu.
K možnostiam pomoci od štátu sa paradoxne dostali vo firme až tento rok, kedy využili dotáciu na zahraničnú konferenciu. Aktuálne plánujú získať grant na ISO certifikáciu. Zároveň využili superodpočet keďže ako technologická firma robia veľa nových vecí a výskumu.
Menej administratívy
Ako mladý začínajúci podnikateľ, by Tomáš privítal, ak by sa podnikateľské prostredie zjednodušovalo a odstránili sa bariéry, na ktoré poukazuje aj najnovší prieskum prekážok v podnikaní mladých – vysoká administratívna záťaž či dôležité zmeny v zákonoch, o ktorých sa dozvedajú firmy na poslednú chvíľu. „Úprimne, mňa po tých rokoch podnikania vie stále niečo prekvapiť. Nejaká administratívna povinnosť, alebo nejaký formálny úkon, ktorý treba vyplniť. Našťastie veľa vecí filtruje naša skvelá účtovníčka, alebo finančné oddelenie. Ale tak, či tak si myslím, že je tam obrovský priestor, ako to podnikateľom zjednodušiť,“ uztavára Tomáš.
Po takmer 10 rokoch aktívneho podnikania vie Tomáš konkrétne pomenovať, ktoré regulácie najviac komplikujú podnikanie. “Na prvom mieste je určite daňovo-odvodové zaťaženie práce, ktoré patrí medzi jedno z najvyšších v EÚ. Zároveň existuje veľa nelogických vecí ako napr. koncesionárske poplatky podľa počtu zamestnancov, pričom je jasné, že ide o duplicitu, keďže si každý platí za seba koncesionársky poplatok aj ako fyzická osoba, za svoju domácnosť. BOZP je pre IT povahu firmy zbytočnosť. Bolo by vhodné výrazne proces zjednodušiť. Teraz je to len ďalšia administratívna záťaž . Navyše máme to šťastie, že štatistický úrad si nás rád vyberá do predbežného zisťovania. Ako pozitívnu zmenu však vnímame možnosť zamestnávateľa vybrať si medzi stravnými lístkami a finančným príspevkom na stravné. Veľmi to u nás zjednodušilo administratívu. Keďže problémy s nevhodne nastavenou legislatívou trápia aj iné firmy, snažíme sa prostredníctvom podnikateľských združení spájať a spoločne na ne upozorňovať.”
Martina Gyenes
Foto: GoodRequest