Tuli – slovenský fenomén
Ak sa povie sedací vak, pravdepodobne aj vám príde ako prvý na myseľ Tuli vak. Až takú popularitu si na Slovensku táto značka vybudovala. Za všetkým stojí Martin Guttman a jeho tím. Porozprával nám, čo je vo firme nové a akú úlohu v tom zohrala Slovak Business Agency.
„Bolo to v roku 2006, keď som na dovolenke v Thajsku sedel na čomsi mäkkučkom a bolo to veľmi príjemné. Keď som sa vrátil na Slovensko, chcel som si to kúpiť aj domov. Ale nebolo kde. Taký produkt u nás na trhu nebol, neexistoval dokonca ani názov pre niečo také. Keď som sa pýtal v predajniach s nábytkom, vôbec mi nerozumeli, čo od nich chcem. A tak som začal zvažovať. Uvedomil som si tú „dieru na trhu“, dobrú podnikateľskú príležitosť, možnosť predstaviť produkt, ktorý by mohol mať úspech,“ spomína na svoje úplné začiatky Martin Guttman.
Test na Pohode
Písal sa rok 2007. Na hudobnom festivale Pohoda, ktorý vtedy tiež naberal na popularite, si ľudia po prvý raz mohli vyskúšať, aké to je sedieť na Tuli vakoch. „Dostali sme možnosť predstaviť náš produkt, doviezli sme jednu dodávku sedacích vakov a rozložili ich. Bol to pre nás úžasný spotrebiteľský test, čakali sme, čo na to ľudia povedia. Boli veľmi spokojní, hovorili, že sa na nich super sedí. Spravili sme aj prvé objednávky a to bol pre nás definitívny impulz, aby sme sa výrobe sedacích vakov začali venovať naplno. A tak som z bankového sektoru presedlal na podnikanie. Ak sa nad tým spätne zamyslím, nikdy som to neoľutoval, aj keď v podnikaní sú, samozrejme, aj chvíle, keď človek zapochybuje.“
Fenomén sedacích vakov
V nasledujúcich rokoch sa tak na Slovensku začal rodiť nový fenomén. Tuli vaky sa postupne stali synonymom pohodlného sedenia, ale bolo treba na tom tvrdo pracovať. „Až do roku 2010 to bolo hlavne o edukácii, museli sme ľudí učiť, vysvetľovať, ukazovať, argumentovať. Ako sa na tom sedí, ako si vak nastaviť, že je to príjemné, pohodlné… Väčšina ľudí bez predošlej skúsenosti bola napokon nadšená, ľady sa prelomili vo chvíli, ako si na vak sadli,“ spomína na pionierske časy Martin Guttman.
Vraví, že ho veľmi teší, že dodnes mnohí volajú Tuli vakom akýkoľvek sedací vak. „Je to práve vďaka úspechu našich originálnych značkových vakov, ktoré sú stále najobľúbenejšími produktmi z našej dielne.“
Dizajn medzinárodnej úrovne
Martin Guttman má v internom tíme doteraz len sedem ľudí, no o to intenzívnejšie sú rôzne spolupráce s profesionálnymi úspešnými dizajnérmi, ako sú napríklad Michal Staško, Michal Riabič, Adrián Macho či Nina Joklová. „Ich návrhy majú skutočne medzinárodnú úroveň, preto s nimi veľmi radi spolupracujeme. Ďalšou možnosťou, ktorú sme si tiež už neraz vyskúšali, je spolupráca s dizajnovými školami. Dohodneme sa s učiteľmi, vymyslíme nejakú kooperáciu a najlepšie návrhy môžeme dokonca zaradiť aj do výroby.“
Nová výzva – kancelársky nábytok
Sedacie vaky Tuli dlho nemali na Slovensku prakticky žiadnu konkurenciu, poznajú ich aj v Čechách a blízkym cieľom firmy je expanzia na ďalšie trhy okolitých krajín. Počas covidovej krízy sa firme podarilo posilniť online predaj natoľko, že je to momentálne predajný kanál číslo 1.
Ďalším míľnikom pre firmu bolo rozhodnutie vstúpiť do nového nábytkárskeho segmentu a vytvoriť nové portfólio produktov. „Robili sme si analýzu, ako a kam by sme firmu mohli posunúť. Bolo nám jasné, že ak chceme posilniť značku a rásť, potrebujeme nové produkty. Rozmýšľali sme, do ktorého segmentu v nábytkárstve by sme mohli vstúpiť. Úplne najviac nám zapasovalo zariaďovanie kancelárií. Tie sa v súčasnosti robia veľmi pekné, moderné. Zamestnávatelia si dávajú záležať, aby sa tam ľuďom pracovalo dobre.“
Trend moderných kancelárií je tu už pár rokov. Architekti vytvárajú koncepty, ktoré majú charakter, sú dizajnové, často s prihliadnutím na ekológiu, ale zároveň aj veľmi dobre využiteľné.
„Zatiaľ čo výrobu Tuli vakov už máme výborne zabehanú, pri výrobe kancelárskeho nábytku sme stále na začiatku a je to aj oveľa zložitejšie na prototypovanie a výrobu. Ale je to pre nás výzva. Predaje a spolupráce rastú. Ďalšou našou ideou je pomôcť školám so zariaďovaním niektorých priestorov. Hovorili sme s viacerými riaditeľmi škôl a vidíme tam dostatočný priestor na realizáciu.“
Spolupráca s SBA – strategická pomoc
Aj Slovak Business Agency mala tú česť podieľať sa so svojimi službami na rozvoji firmy. Najprv to boli motivačné a tímové aktivity, ktorých sa „Tuli tím“ zúčastnil. Potom SBA poskytla firme dlhodobé individuálne poradenstvo.
„Toto poradenstvo si veľmi cením. Prišlo v správnu dobu a veľmi nám pomohlo. S naším lektorom sme sa venovali celkovej firemnej stratégii, novému smerovaniu firmy. Bolo to práve v dobe, keď sme sa rozhodovali pre vstup do nového nábytkárskeho segmentu, robili sme si analýzu trhu, hľadali pre nás ten najvhodnejší. Aj vďaka poradenstvu a znalostiam konzultanta sme sa napokon rozhodli pre spomínaný kancelársky nábytok,“ hovorí Martin Guttman a verí, že aj v tomto segmente sa firme podarí uspieť tak, ako v produkcii Tuli vakov.
„Potrebovali by sme sa ukázať na biznisových výstavách v zahraničí, prezentovať naše kolekcie officového nábytku, nájsť tam distribútorov, architektov, ktorí by s nimi mohli následne pracovať a zaradiť ich do svojich konceptov. To je pre nás výzva na najbližšie obdobie.“
Slow design po slovensky
Tak ako je v móde slow fashion opakom fast fashion, svojich priaznivcov si postupne nachádzajú aj výrobky v štýle slow designu. Ide o nábytok, doplnky do domácnosti či dekorácie, ktoré boli vyrobené udržateľne, s ohľadom na životné prostredie, a eticky. Nevyrábajú ich ľudia v továrni na druhom konci sveta v nevhodných podmienkach a za minimálne mzdy. „Toho sa snažíme držať. Vysoká kvalita, ktorá vydrží roky, nadčasový dizajn od domácich návrhárov, dobre fungujúce dielne, zdravotne neškodná a recyklovateľná náplň. Taký je náš pohľad na ekológiu a toho sa mienime držať aj naďalej,“ dodal Martin Guttman.
Využite v priebehu roka až 80 hodín konzultácií s naším odborným garantom (garantmi), ktorý vám poskytne poradenstvo šité na mieru a podľa vašich požiadaviek – marketing, financie, právo a legislatíva, manažment, nástroje elektronického podnikania, vrátane prevádzkovania e-shopov, export a internacionalizácia, alternatívne formy podnikania atď.
Viac informácií k službe Dlhodobé individuálne poradenstvo nájdete TU
Rastislav Hríbik, Prokop Slováček
Foto: Marek Baláž, Tuli v spolupráci s: Dynameet studio, Roman Skyba, Zeit Studios