Všetci ťaháme za jeden povraz

Na slovenskom trhu pôsobia tri desaťročia a vo farmaceutickom segmente majú svoje pevné miesto. O začiatkoch podnikania, podnikateľských výzvach a odovzdávaní žezla v rodinnom podniku nám porozprával syn zakladateľov spoločnosti Galvex a súčasný riaditeľ Martin Kamas.

Zakladatelia firmy, manželia Kamasovci, sú vyštudovaní farmaceuti. Z ich štyroch detí pôsobí vo firme len jedno. Synovi Martinovi po 25 rokoch úspešného budovania značky odovzdali v roku 2017 riadenie firmy.


Náročné začiatky

Začiatky rodinnej firmy siahajú do roku 1992. Predtým ako časť lekárne manželia Kamasovci odkúpili, v nej Ľubomír pracoval. Pripravoval lieky pre stredné Slovensko a Moravu. Hoci mali ich produkty svojich stabilných klientov, začiatky ich podnikania neboli jednoduché. „Na rozbeh podnikania si rodičia požičali peniaze od rodiny a známych a podnikali v prenajatých priestoroch s 3 zamestnancami. Čo sa cez deň vyrobilo, išiel otec následne rozviesť. Mama pomáhala z domu s ekonomikou a účtovníctvom,“ opisuje začiatok podnikania rodičov ich syn.

V priebehu šiestich rokov sa manželom narodili 4 deti a požičané financie bolo potrebné splácať. „Firma potrebovala napredovať. Aby rodičia dostali prvé úvery, založili dom, v ktorom sme bývali. Pôžičky v bankách mali v tom čase obrovský, priam úžernícky úrok, bolo to 25 %. Legislatíva sa neustále menila a sprísňovala.“ pokračuje v rozprávaní.

To ich viedlo k prijímaniu nových zamestnancov, dôkladnejšiemu testovaniu materiálov a finálnych produktov, čo zvyšovalo koncovú cenu. S príchodom zahraničných firiem sa tlak konkurencie zvyšoval. Napriek ťažkým začiatkom a mnohým výzvam, firma prosperovala a rástla. Dnes je etablovaná na slovenskom trhu s vlastnými produktami a vyrába aj pre zmluvných partnerov, ktorí svoje výrobky predávajú v Európe.

Výzvy súčasnosti

Jednoduchú situáciu nemajú Kamasovci ani v súčasnosti. „Situácia na trhu sa rýchlo mení, cítime veľký rast sieťových lekární, ktoré majú značnú vyjednávaciu silu voči výrobcom. Tiež mnohé nadnárodné koncerny, naša konkurencia, majú iné finančné zázemie. Vidieť to predovšetkým v marketingu, ale samozrejme sa to odrazí aj na cene ich produktu,“ popisuje situáciu Martin.

Postupne dochádza ku generačnej výmene lekárnikov a mení sa aj spôsob organizácie v samotných lekárňach. Napokon aj samotní pacienti menia svoje návyky a potreby. Poznateľnosť značky z  minulých čias a história jej produktov už v boji o klienta čoskoro nebude stačiť. „Po našich produktoch bol vždy dopyt. Nemuseli sme teda vynakladať veľké úsilie na budovanie značky a investovať do marketingu. Odrazilo sa to aj na cene výrobkov. Situácia sa však pomaly mení. Mladšia generácia už naše výrobky nepozná. Súkromné lekárne strácajú svoju autonómnosť v rozhodovaní, aké produkty kúpia a ponúknu. Už nie je na prvom mieste pomoc pacientovi, ale obchodné dohody a zisky. A tu sa stráca najpodstatnejšia služba lekárnika – chcieť a vedieť pomôcť, nie iba predať.“ hodnotí dnešnú situáciu na trhu.

Plány do budúcna

Napriek stále náročnejším podmienkam v biznise sa Kamasovci nevzdávajú a rozhodne majú v pláne napredovať a zveľaďovať svoje podnikanie. „Rozširujeme vlastné skladovacie priestory, aby sme mohli efektívnejšie plánovať výrobu, a tým urobiť priestor aj pre nových zmluvných partnerov,“ hovorí Martin. Ani zahraničné trhy pre nich nie sú tabu. V spolupráci s partnermi, ktorí na daných trhoch už pôsobia, postupne umiestňujú svoje produkty aj na pultoch lekární za hranicami našej republiky.

Podnikateľské prostredie očami Martina Kamasa

Podnikateľské prostredie všeobecne: Jednoznačne máme čo zlepšovať. Veľa zákonov je starých a majú veľa chýb, medzier a neriešia realitu. Mám pocit, že je na Slovensku nastavený systém – žiadne jasné pokyny, žiadna pomoc, ale zato kontrola, upozornenie, pokuta. Takisto čerpanie eurofondov a iných podpôr je žalostne komplikované a celkovo nefunkčné.

V podpore podnikania a pomoci pre podnikateľov, v rôznych sférach, suplujú štát súkromné organizácie. Pozitívne na tom je, že túto podporu poskytujú poväčšine skúsení špecialisti s dostatočnými znalosťami a know how. Samozrejme to sa odzrkadlí aj na cene, ktorá nemusí byť pre každého podnikateľa akceptovateľná. Výhodou potom je, ak je možné na tento typ služby získať nejakú dotáciu, či grant.

Podnikanie v segmente: Legislatíva je nastavená veľmi prísne, čo je pochopiteľné. Sústreďuje sa však viac na detaily, ktoré sa dajú ľahšie odhaliť a nastaviť, ale nemajú taký vplyv na kvalitu ako hĺbkový pohľad na systém a celkové fungovanie. Takisto máme veľký problém s nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov na dôležitých postoch.

Podnikanie s rodinou

Manželia majú okrem syna Martina aj tri dcéry. Všetci štyria už od mala vo firme pomáhali, ale čo sa týka ich kariéry v rodinnom podniku do ničoho ich nenútili. Do vedenia firmy je okrem Martina stále zapojená aj jeho mama. Otec, zakladateľ firmy sa po odovzdaní žezla stiahol z aktívneho riadenia. „Mamina je zodpovedná za kvalitu všetkých produktov predávaných na trhu a za systém kvality. Čoskoro nastúpi do firmy moja manželka, po materskej dovolenke, na miesto špecialistky oddelenia výroby. Najstaršia sestra prevádzkuje penzión, ktorý patrí pod firmu,“ objasňuje Martin.

Práca v rodinnej firme prináša so sebou množstvo výhod, ale aj určité výzvy. „Za nevýhodu považujem prenášanie pracovných záležitostí do súkromia a naopak. Je náročné rozlíšiť, kedy sme ešte v práci a kedy už nie. Navyše, keď vaše rozhodnutie priamo ovplyvňuje člena rodiny, na firmu sa pozeráte inak. Na druhej strane, vieme, že všetci ťaháme za jeden povraz a môžeme sa na seba navzájom spoľahnúť. Sme spojení nie len pracovnou zmluvou, ale aj rodinnými väzbami.“ dodáva.

Podľa Martina je práve toto tajomstvom úspechu rodinného biznisu. Dôležité je byť ohľaduplný, myslieť nie len na seba a na podnikanie, ale aj na ostatných členov rodiny. Otvorená komunikácia o všetkom, od problémov až po výzvy, je kľúčová. Treba si uvedomiť, že niekedy je nutné urobiť zásadné rozhodnutia, ktoré môžu výrazne ovplyvniť buď podnikanie, alebo rodinné vzťahy.

Podpora rodinných podnikov

O podpore rodinných podnikov sa rozpráva dlho. Doteraz však bez významných zmien. To aj napriek tomu, že mnohé rodinné podniky sú dôležitými zamestnávateľmi v regióne a dnes už prechádzajú generačnými výmenami. „Za elementárnu podporu považujem nastavenie jasných pravidiel ako tieto firmy majú a môžu fungovať. My však nemáme jasne definovaný ani pojem rodinné podnikanie, tak ako by sme mohli v tejto oblasti mať nastavenú funkčnú podporu?“ zamýšľa sa.

S nulovou podporou zo strany štátu sa stretli aj Kamasovci, a to pri rozdelení biznisu medzi súrodencov. „Sestra mala prebrať časť podnikania, ktoré nie je spojené s výrobou liekov. Tvorbou legislatívy sa naši zákonodarci inšpirovali v Českej republike. Upravili ju však spôsobom, že stratila základný zmysel, a tým ju celú znefunkčnili. Ak chcete oddeliť časť podniku, aj keď ostane vlastnená rovnakou rodinou, nikto nič predajom nezíska, iba sa nastavia rodinno-firemné väzby. Túto časť musíte predať, alebo inak odčleniť, čo je ekonomicky, administratívne, a daňovo veľmi náročné a úplne nepotrebné. Takisto u nás neexistuje pojem nadačný či zverenecký fond, ani nič podobné. Ak chce firma, alebo rodina, využiť výhody, ktoré tieto nastavenia prinášajú musí sa obrátiť na zahraničie. To je absurdné, ak má všetky aktivity rozbehnuté iba na Slovensku. Celý proces to predražuje, komplikuje a zdržiava,“ vysvetľuje Martin.

Viac informácií o výzve

O firme GALVEX

Názov GALVEX vznikol spojením slov – GALenická Výroba a EXpedícia. Momentálne sa spoločnosť venuje už iba výrobe, distribúciu zabezpečujú dodávatelia. Vyrábajú predovšetkým lieky, ale tiež zdravotnícke pomôcky, výživové doplnky, kozmetiku a rozplňujú (pozn. red. rozdelenie surovín z veľkých obalov do menších spotrebiteľských balení) suroviny na ďalšie spracovanie v lekární. Povolenie majú aj na výrobu veterinárnych prípravkov. Všetky produkty vyrábajú v prísne strážených hygienických podmienkach, aby boli splnené náročné podmienky správnej výrobnej praxe – SVP (angl. GMP).

Spoločnosť je auditovaná Štátnym ústavom pre kontrolu liečiv, Regionálnym úradom verejného zdravotníctva, Ústavom štátnej kontroly veterinárnych biopreparátov a liečiv. Audity vykonávajú tiež zmluvní partneri, ktorí si overujú či sú dodržiavané najnovšie zmeny v oblasti SVP.

Pomoc od SBA pri generačnej výmene

Odovzdanie firmy u nich prebehlo rýchlo. Martin sa už počas štúdia na vysokej škole zapájal do diania vo firme. Po jej skočení nastúpil na obchodné oddelenie, následne mu otec postupne odovzdal zabehnutú firmu. Jeho vedenie bolo odlišné od otcovho a pár rokov mu trvalo kým sa na tejto pozícií našiel. „Otec vedel presne o každom jednom probléme a mnohé aj sám riešil. Ja sa viac spolieham na kolegov, ktorí sú na jednotlivých pozíciách zodpovední za svoju agendu. Niektorým to prekážalo a spoluprácu sme korektne ukončili,“ objasňuje ich generačnú výmenu.

Odovzdanie biznisu do rúk niekomu ďalšiemu, vrátane vlastnej rodiny, nie je jednoduchý proces. Nielen z pohľadu legislatívy ale aj z pohľadu náročnosti procesu, ktorý spočíva v nastavení pravidiel vo vnútri samotnej spoločnosti. Aj preto využili Kamasovci možnosť zapojenia sa do výzvy na podporu rodinného podnikania v Slovak Business Agency. „Potrebovali sme pomôcť rozbehnúť tému generačnej výmeny. Spolupracovali sme s veľmi šikovnými odborníkmi na rodinnú, medziľudskú či vzťahovú oblasť. Tiež s ekonomickými, finančnými, daňovými a právnymi poradcami. Vždy sme sa s nimi dohodli na organizácií stretnutia ako aj na témach, ktorým sa budeme venovať. Stretnutia tak boli prispôsobené presne nášmu problému. Vždy sme spísali zápisnicu o stretnutí a na konci sme projekt vyhodnotili,“ opisuje Martin priebeh podpory. Po ukončení konzultácií vykonali analýzu a spísali návrhy riešenia situácie vo firme. Vzhľadom k súčasne platnej legislatíve, však plány zatiaľ nemohli zrealizovať. „Musím uznať, že to je jedna z mála funkčných schém, ktoré sme mali možnosť využiť.

Petra Palenčárová
Foto: Forbes Slovensko, Marek Mucha a archív Galvex

Služba na podporu rodinného podnikania poskytuje bezplatné poradenstvo, informácie a odbornú pomoc pre rodinné podniky, ktoré riešia otázky spojené s nástupníctvom a s generačnou výmenou, hľadajú možnosti rozvoja potenciálu členov rodinného podniku, plánujú integrovanie profesionálneho manažmentu, pripravujú transfer vlastníctva alebo v súčasnosti riešia dopady koronakrízy na rodinný podnik.

Viac informácií k tejto službe a otvoreným výzvam nájdete TU.

Začnite písať