Mužom vstup zakázaný

Jane Bielik ukázali cestu k športu jej rodičia. Či už to boli prvé lyžiarske hodiny na zasneženom Kamzíku, alebo voľná ľadová plocha na Železnej Studničke. Spolu s mamou absolvovala základné hodiny plávania v Grösslingu. Potom gymnastika, ľahká atletika, volejbal. Šport ju sprevádzal celý život a láska k pohybu ju nakoniec prividela k tomu, aby sa ním aj začala živiť. Od roku 1999 pracuje v oblasti športu a fitness. Najprv v Rakúsku, kam emigrovala za manželom a potom na Slovensku, kde od franchisingového konceptu Mrs.Sporty prešla k vlastnému biznisu JanaSport.

Ako sa človek stane odborníkom na zdravý životný štýl?

Kedysi sa pojem zdravá strava nepoužíval až v takom rozsahu, pretože ani výber potravín nebol taký veľký ako dnes. Energetická hodnota vtedajšieho jedálnička bola vysoká: jedli sa omáčky, prívarky, buchty. Boj s obezitou nás veľmi netrápil, lebo sme sa viac hýbali. Neboli mobily, toľko automobilov, počítačov, facebook. Zrazu prišlo obdobie, kedy sa svet začal výrazne točiť okolo jedla. Nedostatok pohybu, sedavé zamestnanie a stres nás začali robiť závislých aj na snahe zdravo žiť. Zmyslom života sa niektorým stalo neúnosné počítanie kalórií, ktoré neraz prerástlo až do strachu niečo zjesť.

Odborníkom na zdravý životný štýl môže byť každý, ktorému záleží na zdraví. Nebudem teraz spomínať všetky aspekty, ktoré ho sumarizujú. Dlhodobými skúsenosťami v tejto oblasti však viem pomôcť a ukázať ženám všetkých vekových kategórií, ako sa dá primeraným pohybom a jednoduchou úpravou jedálnička zmeniť životný štýl k lepšiemu. A keďže sa nové stravovacie návyky a zhadzovanie kilogramov ľahšie absolvuje v skupine, pripravila som pre stále, aj nové členky trojmesačný kurz znižovania nadváhy.

Janasport.sk je teda fitness centrum pre ženy. Muži majú vstup zakázaný?

Áno, muži sem majú vstup zakázaný. Dámy sa preto nemusia ostýchať. Pre mnohé ženy šport ešte stále znamená luxus. Sme zaneprázdnené prácou, domácnosťou, k tomu deti a nemáme čas na šport. Bežné fitnescentrá nie vždy zodpovedajú našim požiadavkám.

Ženy sa hanbia za svoje ženské proporcie, nevedia ako majú cvičiť, nikto sa o nich nepostará pokiaľ si nekúpia hodiny s osobným trénerom. Práve v tom sa odlišujeme od klasických fitiek. Snažíme sa vytvoriť priateľskú a uvoľnenú klubovú atmosféru, kde si ženy môžu zatrénovať neďaleko bydliska, pracoviska a nepotrebujú žiadne skúsenosti so športom. Venujeme pozornosť každej žene, najnovšie i seniorkám. Na naše mamy a staré mamy sa často zabúda a pritom pohybové aktivity vo vyššom veku sú garantom aktívneho starnutia. Za zvýhodnené ceny sa stretávame pri pravidelnom cvičení, špeciálne prispôsobenom veku a možnostiam.

Čo všetko vaša práca obnáša?

Denne motivujem ženy k športu, zdravému stravovaniu, zdravému životnému štýlu a chcem ich naučiť, že šport nie je žiadny luxus. Okrem vopred rozdelených skoro pravidelných služieb, je môj bežný pracovný deň veľmi pestrý a každý je iný. Členky si tréning môžu rozvrhnúť podľa toho, kedy majú čas. Zárukou úspechu je však nájsť si pre seba 30 minút 2 až 3 krát do týždňa.

Do klubu prichádzajú týždenne nové záujemkyne, ktorým sa treba extra venovať a zároveň sa pravidelne vyhodnocujú dosiahnuté výsledky už cvičiacich členiek. Takže môj pracovný deň je maximálne vyplnený.

Oceňujú ženy vašu prácu?

Môj zisk je elán do života, ktorý dávam všetkým mojim členkám. Neočakávam žiadne pochvaly. Mojou odmenou sú dosiahnuté úspechy členiek fitka. Vtedy odchádzam domov spokojná, lebo vidím, že stále viac žien na Slovensku si dokáže užívať každú sekundu svojho života.

Ako vnímate konkurenciu?

Konkurenciu netreba ignorovať. Poznám konkurenčné spoločnosti. Vždy pozorne počúvam zákazníčky, ktoré prichádzajú z konkurenčných klubov, ich názory, nápady, postrehy, aby sme sa vyhli práve dôvodom, pre ktoré sa rozhodli spoznať našu koncepciu.

Podnikať ste začali s franchisingovým konceptom Mrs. Sporty. Prečo ste sa rozhodli práve pre tento druh podnikania?

V roku 2010 ma zaujal článok v jednom časopise o zdraví, ktorý predstavil nemecký franchisingový systém Mrs.Sporty. Nakoľko existovalo už viac ako 400 Mrs.Sporty klubov v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Taliansku a Poľsku, nadviazala som kontakt s centrálou. Rozmýšľala som, ako by bolo možné tento koncept, ktorého spoluzakladateľkou je Steffi Grafová, uplatniť aj na Slovensku. Zároveň boli moje doterajšie športové skúsenosti a koncept, ktorý ma veľmi zaujal, podnetom, založiť si vlastný športový klub, a to práve v mojom rodnom meste – Bratislave. Neprestala som byť Slovenkou.

Narazili ste pri rozbiehaní franchisingového biznisu na Slovensku na komplikácie?

Mrs.Sporty v susedných krajinách už niekoľko rokov prosperoval. Najťažšie bolo sa marketingovo podieľať na podpore novej značky na novom trhu. Vstup Mrs.Sporty do novej krajiny si samozrejme vyžadoval dôkladnú prípravu. Ako pilotný projekt to nebolo najľahšie. Bolo potrebné prispôsobiť všetky rozhodnutia, požiadavky, formuláre a tlačivá Slovenskej republike.

Jednou z najťažších úloh na Slovensku bolo dostať do povedomia značku Mrs.Sporty a jej filozofiu. Žiaľ, všetko sa to dialo bez podpory nemeckej centrály. Môj dôvod vystúpenia z franchisingu zhrniem asi takto: iný kraj, iný biznis.

Aké najdôležitejšie lekcie vám to dalo?

Bonus vidím v tom, že Mrs.Sporty bol overený a úspešný európsky koncept a etablovaná značka v Európe. Pre mňa znamenal novú možnosť vlastného podnikania. Podpora materskej firmy však v ďalších krokoch rozvoja biznisu v novej krajine zlyhala. Služby, ktoré ponúkala, nezodpovedali slovenským požiadavkám a mentalite.

O aké služby išlo?

Nevyhovovali nám pravidelné kampane, ktoré sa na slovenskom trhu nedali praktizovať a boli finančne nezvládnuteľné.

Čo bolo impulzom skončiť s konceptom Mrs. Sporty a vybudovať si vlastnú firmu Janasport?

Bohužiaľ, nič nie je zadarmo. Za možnosti využívania franchisy sme museli vždy zaplatiť poplatok – sumu, akú platili aj iní franchisanti zo susedných krajín, napriek tomu, že cenové relácie na slovenskom trhu boli a stále sú značne odlišné. Okrem toho, niektoré vymyslené inovácie z materskej firmy, sa pre slovenský trh prejavili ako neúspešné a finančne nezvládnuteľné. Keďže sa nebolo možné s centrálou dohodnúť na pravidlách, ktoré by odrážali systém novej krajiny, rozhodla som sa od franchisingovej zmluvy odstúpiť.

Nerozmýšľate o tom, spraviť z JanaSport slovenský franchisingový koncept?

Ale áno. Mám také pokušenie. Počas fungovania pod franchizou som získala množstvo kvalitných informácií a skúseností.  Za posledné roky slovenský trh kazili narýchlo a bez základných znalostí pootvárané fitká s takýmto zameraním, kde ženy cvičili bez dohľadu tréneriek na vlastnú päsť a samozrejme bez želaných výsledkov. Trh je presýtený nekvalitnými fitkami. Raz sa do založenia vlastnej franchizy možno pustím.

Akú radu by ste dali podnikateľovi, ktorý sa snaží získať franchisu?

Začínajúci podnikateľ sa môže jednoducho chytiť do pasce. Treba si vopred presne zistiť, či je konkrétny franchisingový koncept overený, ale hlavne prispôsobený tej ktorej krajine. A uvedomiť si, že každé podnikanie sa spája s rizikom a ani franchising nie je výnimkou.

Kto vám najviac pomáha?

Všetky moje športové kurzy pred podnikaním som musela časovo prispôsobiť rodine, nakoľko manžel pracoval mimo bydliska a ja som sa starala o domácnosť a dve malé deti. Financovala som ich vedľajšími pracovnými aktivitami, aby som rodinu nijako neukrátila. Myslím, že sa mi tento investovaný čas vrátil. Deti sú odrastené, manžel ma neustále podporuje, z časti prebral aj on starostlivosť o domácnosť, aby som sa mohla venovať podnikaniu, v ktorom stojí za mnou tím úžasných kolegýň.

Nikdy ste neoľutovali, že ste začali podnikať?

V mojom živote má šport dôležitú úlohu a úspešne som spojila záľubu s prácou. Dnes viem, keby som sa mala znovu rozhodnúť, tak by som sa pre takýto druh podnikania rozhodla trochu skôr, pretože môj zisk nie je hodnota, ktorá sa dá vyjadriť v peniazoch, ale je to radosť mojich členiek z pohybu a ich dosiahnutých výsledkov.

www.janasport.sk

Rozhovor pripravila Jana Katreniaková

Start typing and press Enter to search