Zmeny v používaní elektronických registračných pokladní
Cestovné agentúry a cestovné kancelárie majú od 1.4.2015 nové povinnosti týkajúce sa zákona o dani z príjmov číslo 595/2003 a zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice číslo 289/2008 Z.z..
Všeobecne povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu sa vťahuje na podnikateľov a neziskové organizácie, ktoré vykonávajú aj podnikateľskú činnosť pokiaľ prijmú platbu v hotovosti, alebo inými platobnými prostriedkami za:
1)tovar
2)služby uvedené v prílohe číslo 1 zákona o ERP
3) zálohu za tovar a služby uvedené v bode 1) a 2)
4) vystavenú faktúru za tovar a služby uvedené v bode 1) a 2)
Platbou inými platobnými prostriedkami sa rozumie napríklad, platba platobnou kartou, stravovacími poukážkami, inými poukážkami.
Práve do prílohy č.1 zákona o ERP boli od 1.4.2015 pridané aj nasledovné služby týkajúce sa cestovného ruchu podľa klasifikácie produkcie:
55.10 | Hotelové a podobné ubytovanie |
55.20 | Turistické a iné krátkodobé ubytovanie |
55.30 | Autokempingy, táboriská a miesta pre karavány |
55.90 | Ostatné ubytovanie |
56.10 | Reštauračné činnosti a mobilný predaj jedál |
platí pre celú podtriedu | |
56.21 | Dodávka jedál |
56.29 | Ostatné jedálenské služby |
56.30 | Služby pohostinstiev |
79.11 | Činnosti cestovných agentúr |
79.12 | Činnosti cestovných kancelárií |
Od 01.04.2015 môžu podnikatelia prijaté tržby v hotovosti evidovať za určitých podmienok aj vo virtuálnej registračnej pokladnici. Virtuálna registračná pokladnica podľa § 4a Zákona o dani z príjmov je bezplatná služba, ktorú môžu využívať podnikatelia, ktorí majú pripojenie na internet. Doklad z virtuálnej registračnej pokladnice podnikateľ vytlačí na tlačiarni ako koncovom zariadení.
Uvedená služba je zriadená na webovom sídle finančného riaditeľstva. Virtuálnu pokladnicu je možné používať až po registrácii na daňovom úrade na základe elektronickej žiadosti a po pridelení kódu pre pokladnicu. (§ 7a)
Virtuálnu pokladnicu môže využívať podnikateľ ak:
- Počet vydaných pokladničných dokladov nie je viac ako 1 000
- Má tlačiareň schopnú komunikovať s virtuálnou pokladnicou
- Má možnosť vytlačiť doklady podľa § 4a ods.3
- Je možnosť evidencie dvoch mien
- Tlačové výstupy budú čitateľné po dobu 5 rokov
Virtuálna registračná pokladnica nemá fiskálnu pamäť, ukladá všetky údaje na server. Doklady sú prístupné na neobmedzenú dobu. Netreba si ich tlačiť a archivovať, archivujú sa len neplatné doklady a doklad typu „Vklad“ a to v deň, kedy sa vklad uskutočnil. Iné pokladničné doklady sa nemusia fyzicky archivovať.
Výpadok internetu, elektriny alebo akúkoľvek inú nedostupnosť aplikácie rieši zákon jednoznačne – vydávanie paragónov a následné dohratie dokladov. Jedinečný prístup – meno a heslo má len užívateľ, teda vlastník virtuálnej pokladnice, za ich bezpečnosť si zodpovedá on. Heslo si môže zmeniť kedykoľvek.
Podľa prechodného ustanovenia § 18cb podnikateľ, ktorý mal povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu už pred 1.1.2015 alebo podnikateľ, ktorému vznikne povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu medzi 01.01.2015 a 31.03.2015 môže začať používať virtuálnu registračnú pokladnicu najskôr od 01.01.2016.
Pokiaľ sa podnikateľ nerozhodne pre virtuálnu registračnú pokladnicu, má možnosť používať klasickú elektronickú registračnú pokladnicu alebo prijímať platby za tovary a služby len bezhotovostným spôsobom.