Značka Zvolenský oslavuje
Zvolenská mliekareň prežila francúzskych i amerických majiteľov. Dnes je v čisto slovenských rukách a produkuje najpredávanejší jogurt v krajine.
Zvolenská mliekareň, ktorá dnes pod značkou Zvolenský produkuje najpredávanejší jogurt na Slovensku, má za sebou zaujímavý príbeh. Mliekarenský závod fungoval vo Zvolene už od roku 1947. Štát ho v rámci reštitúcií v roku 1998 vrátil do rúk vnučky slovenského emigranta Ignatza Wittmana. Ten v meste založil bryndziareň už v roku 1891 a jeho syry patrili neskôr medzi najvychytenejšie v celom bývalom Československu.
Neskôr sa mliekareň stala majetkom dvoch francúzskych firiem (od roku 2001 Bongrain, od 2005 Senoble), odkiaľ putovala do rúk amerického potravinového koncernu Schreiber Foods, jednej z najväčších mliekarenských spoločností na svete. Americký vlastník sa rozhodol po 3 rokoch opustiť slovenský trh. V roku 2018 Zvolenská mliekáreň prešla do vlastníctva vtedajšieho generálneho riaditeľa pána Juraja Bladu, ktorý ju viedol ešte pred vstupom Američanov. Dnes je výrobný závod v čisto slovenských rukách, posledných päť rokov pod názvom Zvolenská mliekareň.
Obchodná značka Zvolenský však funguje už dvadsať rokov. „Dve dekády od registrácie značky by sme budúci rok určite chceli aj osláviť. Máme to v pláne,“ prezrádza nám obchodná riaditeľka Zvolenskej mliekárne Zuzana Žubor Kágerová.
Cenné medzinárodné skúsenosti
Firma dnes zamestnáva 138 ľudí, viacerí z nich si pamätajú aj časy pod francúzskou či americkou značkou. Aj podľa Žubor Kágerovej to boli cenné skúsenosti. „Každá zahraničná firma vám prinesie niečo nové, inovatívny know-how, vyškolenie zamestnancov. Francúzi nám implementovali systém, nastavili procesy, ktoré nám pomohli posunúť sa vpred. Kvalita výrobkov bola pre nich prvoradá,“ tvrdí.
Američania podľa jej slov v tomto smere pokračovali. „Dokázali vylepšiť ďalšie veci. Bola to pre podnik výborná skúsenosť. Ten dotyk s medzinárodným prostredím bol naozaj citeľný,“ tvrdí obchodná riaditeľka firmy.
Firma prechod do slovenských rúk zvládla znamenite. Ba dokonca pribudli krajiny, do ktorých dnes svoje výrobky ako jogurty, mliečne nápoje, kyslú smotanu či zmrzliny vyváža. „Dnes vozíme tovar do desiatich európskych krajín. Pred prechodom do slovenských rúk sme vyvážali do Francúzska, Španielska, Dánska. Teraz pribudlo Chorvátsko, Slovinsko, Portugalsko, Nemecko či Česko, kde sú zákazníci extrémne nároční, pokiaľ ide o cenu. Keď ich nejaký výrobok presvedčí svojou chuťou a kvalitou tak sú nesmierne lojálni.“
Medziročné tržby vo firme narástli zhruba o 50 percent, pričom tržby sa vyšplhali na 41 miliónov eur. „Snažíme sa neustále posúvať, inovovať a držať si vysokú úroveň kvality. Tá je zo všetkého najdôležitejšia,“ prízvukuje Žubor Kágerová.
Napriek tomu udržať si na strednom Slovensku zamestnancov dokáže byť občas neľahká úloha. „Ich odliv smerom na Západ je citeľný. Je to pre nás občas dosť veľká výzva,“ netají obchodná riaditeľka Zvolenskej mliekárne. „Naša ekonomická situácia je o to náročnejšia, že v porovnaní s takým Francúzskom či Nemeckom my také vysoké dotácie nemáme. Podpora nie je taká intenzívna ako v západných krajinách.“
Zvolenská mliekareň sa však so situáciou pasuje najlepšie ako vie. „Snažíme sa presadiť tak, že ideme na trh s produktmi, ktoré sú jedinečné a nemajú na trhu konkurenciu. Ako je napríklad kilová kyslá smotana, kilový grécky jogurt či 1,5 litrové fľaše s mliečnymi nápojmi, ktoré vozíme do Španielska či Portugalska. Vo veľkom, keďže pre nich je to základ pitného režimu,“ vraví Žubor Kágerová.
Jednotka v jogurtoch
To všetko zároveň popri značnej domácej konkurencii. „Za pomyselným rohom je spoločnosť Agro Tami v Nitre, ďalšiu konkurenčnú firmu by ste našli v Liptovskom Mikuláši. A to nehovorím o zahraničných firmách ako Rajo či Bánovecká mliekareň Milsy. Mliekarní na Slovensku je dnes 15. O to viac nás teší, že sme jednotkou v jogurtoch. Zvolenský je najpredávanejší jogurt na Slovensku,“ teší sa obchodná riaditeľka.
To všetko sa firme darí aj napriek faktu, že stravovacie návyky ľudí sa predsa len trochu menia. „Vďaka tomu, že ľudia v dnešných časoch začínajú mať čoraz viac intolerancií. Začínajú sa predávať vegánske jogurty, vegánske syry a pudingy. Trendom sú však proteínové jogurty, výrobky pre športovcov s nízkym obsahom tuku, bez pridaného cukru a vysokým obsahom bielkovín. To všetko má za následok mierny odliv zákazníkov. Pokles predaja jogurtov je však v súčasnosti okolo troch-štyroch percent. To nie je nič zásadné.“
V segmente HORECA sa však Zvolenská mliekareň posilnila svoju pozíciu. V roku 2020 uviedla na trh nové gastro balenia. „Troj- až paťkilové balenia kyslej smotany a jogurtov nám postupne rastú a vďaka výbornej kvalite sa stávajú úspešnými.“
„Snažíme sa neustále posúvať, inovovať a držať si vysokú úroveň kvality. Tá je zo všetkého najdôležitejšia.“
Zuzana Žubor Kágerová, riaditeľka Obchodu a marketingu Zvolenskej mliekarne
Mlieko? Podhodnotená potravina
Ešte do vlaňajška produkovala mliekareň aj produkt, ktorý má spoločnosť v názve. „Bolo to štvorpercentné mlieko, no, bohužiaľ, pri tom extrémnom zdražovaní sme jeho výrobu museli zastaviť. Dôvod? Jeho cena sa začala blížiť k hranici dvoch eur, čím sa pre nás stávalo v zásade nepredajné. Takže ho momentálne nevyrábame, aj keď si dovolím tvrdiť, že mlieko je dnes extrémne podhodnotená surovina. Keď si porovnáte, že litrová voda sa predáva za 1,50 eur a mlieko za 50 centov a čo všetko sa za jeho výrobou skrýva.“
Firma nakupuje surové kravské mlieko od miestnych farmárov (súkromníkov). „Výrobky z nášho mlieka, ktorého kvalitu si extrémne strážime, má výbornú chuť a vysokú výživovú hodnotu. Kvalita sa kontroluje pri každej jeho nakúpenej dodávke. A stále sa testuje. Ak požadované parametre nespĺňa, tak buď znižujeme cenu alebo mlieko farmárom vraciame.“
Žubor Kágerovú však mrzí, že sa počet súkromníkov, ochotný pracovať v tomto segmente, postupne znižuje. „Nejde o nejaký zásadný skok, ale klesá to. Priznám sa však, že sa tomu nečudujem. Každý rodič chce mať doma manažéra, nikto netúži po technológovi či dojičke.“
Desať testerov
K záruke kvality patrí, prirodzene, aj kontrola chuti výrobkov tesne predtým než dorazia k zákazníkovi. Zvolenská mliekareň má na to vyhradených testerov, pričom medzi nich patrí aj obchodná riaditeľka. „Je nás desať, pričom všetci sme museli dopredu podstúpiť skúšky. Degustujeme každý typ výrobku a niekedy je to naozaj náročný proces. Kým sme napríklad chuťovo doladili jednu z našich noviniek – lieskovo-orieškový dezert – strávili sme s tým trištvrte roka,“ priznáva Žubor Kágerová, ktorá sa netají tým, že je na výrobky vlastnej firmy mimoriadne kritická. „Dovolím si tvrdiť, že náš výrobok spoznám podľa chuti hneď,“ usmieva sa.
A na aké novinky z produkcie Zvolenskej mliekárne sa môžeme tešiť? „Kúpili sme novú výrobnú linku na výrobu termizovaných dezertov. Všetky sú z čerstvého mlieka. My technológiu UHT, pri ktorej sa mlieko krátkodobo zohrieva na veľmi vysokú teplotu, aby potom produkt dlhšie vydržal, nepoužívame. Naozaj nám záleží na tom, aby kvalita výrobku zostala zachovaná. Aby tie živiny, ktoré sú v ňom hodnotné, tam skutočne aj zostali.“ Vo firme testujú aj nové príchute, rozhodli sa pre redizajn obalov, ktorý by mohol predaju ešte viac napomôcť.
Mimochodom, viete, ktoré mesiace sú na predaj mliečnych produktov a jogurtov najvýhodnejšie. „Jeseň, no najmä január. Vtedy si ľudia dajú najviac novoročných predsavzatí, že idú chudnúť a jogurty kupujú vo veľkom. Naopak, cez letné mesiace, spotreba našich výrobkov mierne klesá.“
Audit na jednotku
V Zvolenskej mliekarni si dlhodobo udržujú vysoký štandard kvality aj vďaka neohláseným auditom. Spoločnosť si finančne náročné výrobné linky hradí z vlastných zdrojov. Medzičasom však firma využila menšie dotácie a rada prijala pomoc aj zo strany Slovak Business Agency. „Najskôr sme v rámci odborného poradenstva zastabilizovali rozvoj manažmentu spoločnosti. A v tomto roku sme sa rozhodli využiť aj interný procesný audit a musím skonštatovať, že sme s ním boli veľmi spokojní,“ teší sa Žubor Kágerová. „Našli sme výbornú českú spoločnosť, ktorá nám urobila hĺbkový audit. Dalo nám to veľmi veľa. Po jeho ukončení sme prijali 13 opatrení s rôznymi prioritami, ktoré teraz vo firme budeme implementovať. Je pravda, že sme dostali od audítorov výborné hodnotenie už na začiatku, ale radi by sme boli ešte lepší,“ pochvaľovala si Žubor Kágerová. „Vďaka predošlej skúsenosti som vedela, aké služby ponúkate a čo všetko by sme mohli v náš prospech využiť. Som rada, že tá spolupráca dopadla na výbornú.“
Rastislav Hríbik
Procesný audit
Podnikatelia môžu v SBA požiadať o voucher až do výšky 9600 € na firemný audit. Využiť ho môžu napríklad v týchto oblastiach – interné procesy v kontexte spotreby energií, marketing, IT a kybernetická bezpečnosť, obchodné vzťahy – ale aj v iných. Cieľom pomoci je rozvíjať a zlepšovať procesy v malých a stredných podnikoch, včas informovať o možných rizikách. Výstupom sú riešenia a návrhy na zlepšenie v danej firme. Voucher nie je možné použiť na finančný ani účtovný audit.
Firmy so sídlom v Bratislavskom kraji
Firmy so sídlom v inom kraji